De grenzeloosheid van Steiger
Door op 27 mei 2017

Band: Steiger
Gig_title: De grenzeloosheid van Steiger
Genre: jazz, alternative, electronic
Loc_venue: Café de Ruimte
Loc_city: Amsterdam

Café de Ruimte in Amsterdam-Noord is een passende locatie voor een optreden van Steiger, het avontuurlijke trio uit Gent dat in zijn muziek elementen uit de jazz, rock, klassiek en electronic verenigt. Op twee hoog, in een warme ruimte met grote raampartijen, ook wel aangeduid als ‘de Verkeerstoren’, doet Steiger een greep uit de ep uit 2016 en het recente debuutalbum And Above All.

Ontdaan van alle franje draait het in een ongedwongen, intieme setting volledig om de muziek. En die komt heel dichtbij natuurlijk. Het bedachtzame, emotievolle You Is You mag dan wel de debuutplaat afsluiten, vanavond mag deze track de avond openen. Het tekent het onvoorspelbare karakter van Steiger. Met het lange De Herfst Is Een Schijtseizoen, afkomstig van de ep, komt er meer lekker vrij en divers spel voorbij. Pianist Gilles Vandecaveye lijkt eigenhandig al het potentiële koper te kunnen vervangen.

De elektronische kant van Steiger komt onder meer sterk naar voren op Berlin Revisited. Hier bezoeken we de techno city en worden we getrakteerd op bijna zeurderige sequences, vette grooves en uitspattingen die doen denken aan het betere gitaargeweld. Ondertussen is het wel erg warm geworden in het concertzaaltje, maar daar laat niemand zich door uit het veld slaan.

Wat traditionelere, soms springerige dan weer neo-klassieke klanken ontbreken ook niet en met nummers als Saint Roch en Kayip trekt Steiger het aanbod op fijne wijze breder en laat men tevens een fijne trio-dynamiek horen. Het spelplezier borrelt duidelijk op bij de muzikanten, die verder uitblinken in bescheidenheid.

Naar het einde van het compacte optreden wordt het publiek enerzijds ondergedompeld in bijna romantische, neo-klassieke sferen – onder meer als bassist Kobe Boon de strijkstok ter hand neemt – en anderzijds lekker uitgedaagd met heftige uitspattingen, klievende, dynamische drums van Simon Raman, feedback-achtige noise, free jazz en dat alles in een vurig vraag- en antwoord spel, alsof over het slotakkoord van de avond door de sterkste mag worden beslist. Zo komt er na een uur een einde aan een lekker avontuurlijk en prettig uitdagend concert. Laat Steiger nu ook die andere podia in den lande maar onveilig maken.

Foto: Anne-Isabelle Cador