×

Recensie

Pop

15 maart 2019

Bill Pritchard

Midland Lullabies

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: TApete Records

Midland Lullabies Bill Pritchard Pop 4 Bill Pritchard – Midland Lullabies Written in Music https://writteninmusic.com

Voor de wat oudere lezers is Bill Pritchard wellicht geen nobele onbekende. In ’89 scoort hij in onze contreien een bescheiden hitje met Tommy and Co dat stilistisch aansluit bij de destijds mega populaire Smiths en Lloyd Cole (Cole’s recenter werk huist overigens eveneens bij Tapete Records) Pritchard noch die anderen behoren tot mijn absolute favorieten, maar dat ene singeltje is wel blijven hangen. Dat heeft vooral te maken met een zwoel fluisterende, uiterst bevallige chanteuse op de achtergrond die naar de naam Françoise Hardy luistert en het bijhorende, uit de sixties daterende yé-yé gevoel en de …euh jongeman destijds in mij sterk aansprak, dat besef ik nu meer dan ooit.

De Britse singer-songwriter ziet het levenslicht in Lichfield, Staffordhire, de stad in de buurt van Birmingham met de middeleeuwse kathedraal met drie torens maar Pritchard heeft meer succes met zijn muzikale verrichtingen aan de overkant van Het Kanaal. Meer bepaald in Frankrijk, waar hij tijdens zijn studies in Bordeaux voor een plaatselijke vrije radio werkt. Na twee langspelers en een met zanger Daniel Darc gedeelde schijf brengt de ondertussen in Parijs residerende Pritchard onder hoede van Etienne Daho Three Months, Three Weeks, Three Days met het eerder genoemde Tommy and Co.  Halverwege de jaren negentig duikt Pritchard aan de zijde van gitarist en toetsenman Tim Bradshaw nog op op in Beautitude. De elektronische experimenten By Paris, By Taxi, By Accident, die vijf jaar later volgen gaan helemaal aan mij voorbij.

Het is dan ook louter toeval dat  we de afgelopen jaren nieuw werk van die Engelse Fransoos mogen beluisteren. Tim Bradshaw verhuisde naar Staffordshire in de buurt waar ook Pritchard ondertussen opnieuw belandde. Een nieuwe samenwerking was onvermijdelijk en dat blijkt geen slechte zaak, getuige de voorgangers A Trip To The Coast en Mother Town Hall.

Midland Lullabies complementeert de Tapete trilogie met songwerk vanuit de Midlands, met instrumentale hulp van producer Bradshaw wordt weerom een subtiele lezing van poëtische, al dan niet imaginaire verhalen op een sobere soundtrack van piano, alom mooi aangevuld met weelderig maar zacht strijkerswerk. Zo verzeilen we in een pastorale sfeer met Iolanda, het in tragiek gedrenkte relaas van een Parijse dame.

We belanden ook in de Belgische hoofdstad met het op ritmische gitaar wandelende The Last Temptation Of Brussels dat naar de dramatische afloop van de  stormachtige romance tussen twee beroemde Franse dichters (Verlaine en Rimbaud) verwijst. Met Lullaby en het wonderlijke Mother Town en Forever keert Pritchard terug naar zijn lang vervlogen jeugdjaren, het lijken wel van die verkleurde ansichtkaartjes.

Met de ogen dicht naar Lanterns en het met gitaartwang gestoffeerde Tuesday Morning luisteren en je waant je meteen in de jaren zestig wanneer de ongeëvenaarde creatieve spindels van geniale jongelui als Macca & Lennon  en Ray Davies de jonge popscène domineren.



  1. Iolanda
  2. Lullaby
  3. The Last Temptation of Brussels
  4. Thanks
  5. Tricksey
  6. Lanterns
  7. Piano Sunstrokes (Interlude)
  8. Garibaldi
  9. Grow
  10. Tuesday Morning
  11. Mother Town
  12. Forever
  13. Piano Sunstrokes (Outro)