Bijzondere muziek uit Guinée-Bissau in Club B.Leza in Lissabon
Door op 18 augustus 2019

Loc_venue: B.Leza
Loc_city: Lissbon
Loc_country: Portugal

Super Mama Djombo is de enige muziekgroep uit Guinée-Bissau die ik tot op heden kende. Maar er is meer! Daarvoor moet je in Lissabon zijn, de hoofdstad van de oud-kolonisator van het onder Senegal gelegen West-Afrikaanse land. In de aan de Taag gelegen Kaapverdische club B.Leza, genoemd naar de Kaapverdische dichter wiens gedichten onder andere door Mariza op muziek zijn gezet. De club wordt gerund door Alcides Nascimento, de zoon van Bana die door een beroerte niet meer kan zingen en die november 2016 in Lissabon een eerbetoon van Kaapverdische en Portugese artiesten kreeg en oktober 2017 van Kaapverdisch / Rotterdamse artiesten. Written in Music was bij beide gelegenheden aanwezig.

Finale in B.Leza

Maar nu is er deze avond, georganiseerd door Karyna Gomes, zangeres uit Guinée-Bissau, om geld in te zamelen voor een meisjesschool in haar land dat erg arm is. Karyna Gomes is dochter van een Guinese vader en een Kaapverdische moeder. Ze zong in het verleden in Super Mama Djombo. Zomer 2016 trad ze op tijdens het Afrika Hertme festival in Twente.

De artiesten komen uit Guinée-Bissau, maar wonen in Lissabon. De band bestaat uit een Guinese toetsenist, twee Portugese muzikanten (gitaar, drums) en een Braziliaanse bassist. Over de avond zegt Karyna het volgende:

“Dit is een evenement dat ik nu promoot als zangeres in Lissabon nadat ik dit in december in Abidjan (Ivoorkust) heb gedaan. De titel is Música para npili. Npili betekent meisje in een taal uit Guinée-Bissau. De artiesten die optreden zijn de zangeressen Eneida Marta en Charline Vaz, zanger/gitarist Remna en zanger Eric Daro die afrobeat en afrohouse brengt. Er wordt tijdens het optreden live geschilderd door Sidney Cerquiera. Eric Daro en Charline Vaz behoren tot de jonge generatie. Het zijn artiesten die los van elkaar hun eigen publiek hebben. Wij komen uit Guinee-Bissau maar leven nu in een andere wereld. Guineëers uit de hele wereld hebben besloten dit project te promoten om zo een meisjesschool in de regio Biombo in ons land te bouwen. De meisjes daar zijn arm en kwetsbaar.”

Eneida Marta

Het is al middernacht als Eneida Marta na de aankondiging van Karyna Gomes voor een volgepakte B.Leza club begint met een rustig maar pakkend nummer: Guiné Na Mundu Fora. Heel mooi zijn de twee songs van Charline Vaz die je een Guinese Sabrina Starke zou kunnen noemen. Na een relaxed begin van de avond brengt Eric Daro met veel pit de zaal in beweging. Zijn afrobeat en afrohouse wordt gekenmerkt door een krachtige rap-achtige manier van zingen. Samen met Eneida Marta zingt hij Mandjuas. Waar ze over zingen, weet ik niet. Maar dit klinkt erg goed en geeft een mooie inkijk in de muzikale wereld van Guinée-Bissau. De Portugese gitarist Tiago valt op door zijn subtiele ritmische gitaarriffs. Eneida gaat alleen verder en voert het tempo op.

Ze roept vervolgens zanger/gitarist Remna het podium op met wie ze Kabalindadi brengt. Remna’s gitaarspel is sprankelend. Dat laat hij ook horen in Bob Marley’s Redemption Song dat hij samen met Charline Vaz zingt. Solo is hij ook erg goed. Tot slot komen alle artiesten samen het podium op voor een spetterende finale.

Wat mij opvalt is dat er geen traditionele West-Afrikaanse instrumenten als de 21-snarige kora of een djembé worden gebruikt. “We hebben wel met een kora speler gewerkt maar die is ermee gestopt,” vertelt Karyna Gomes. “De nieuwe generatie musici uit Guinée-Bissau werkt niet meer met traditionele instrumenten. Eneida Marta wel, ze richt zich ook op de wereldmuziek markt. Maar voor dit project is het belangrijk dat we veel mensen bereiken om zo geld in te zamelen voor de meisjesschool in Biombo.”

Written in Music Nieuwsbrief