Beth Hart over samenwerking met Joe Bonamassa: “Het verliep kinderlijk eenvoudig.”
Door op 27 juni 2013

Artiest: Beth Hart
Album_title: Seesaw
By: Björn Groenen
Label: Provogue

Met invloeden uit de rock, blues en gospel weet Beth Hart de meest persoonlijke nummers te schrijven en energieke shows te geven. In oktober vorig jaar kwam haar nieuwste album Bang Bang Boom Boom uit. Haar vorige plaat Don’t Explain (2011) schreef ze in samenwerking met Joe Bonamassa. Deze samenwerking beviel zo goed dat Hart en Bonamassa begin dit jaar wederom de studio ingingen, nu voor het coveralbum Seesaw. Daarom bellen we naar New York, voor een gesprek met Beth Hart.

Waarom wil je met producer Kevin Shirley werken? Hij heeft namelijk al twaalf albums met Joe Bonamassa gemaakt.

“Dat is juist de reden. Kevin Shirley heeft niet alleen veel albums met Joe Bonamassa geproduceerd, het vorige studioalbum Don’t Explain (2011) is namelijk ook door hem gemixt. Zijn technieken en kwaliteiten bevielen mij zo goed dat ik hem ook in de armen heb genomen voor mijn eigen album Bang Bang Boom Boom (2012). Shirley is in staat om in een korte tijdsbestek opnames te maken. Ook weet hij de juiste muzikanten en instrumenten zodanig bij elkaar te zetten, dat het geheel vervolgens als een huis staat.”

Wat voor soort input heeft de producer gehad tijdens de opnames van Seesaw?

“Shirley heeft geweldige arrangement ideeën en heeft een scherp oog voor techniek. Hij laat bijvoorbeeld op tijd weten als er muzikale veranderingen plaatsvinden tijdens de opnames. Zijn reactievermogen is snel en kan daardoor snel inspringen als er bepaalde momenten verkeerd gaan. Daarnaast is het een hele creatieve producer.”

Kevin Shirley

Shirley heeft ooit eens in een interview gezegd dat je stem vergelijkbaar is met die van Janis Joplin. Hoe denk jij daarover?

“Ik beschouw het als een zeer groot compliment. Ze is voor mij ook een groot voorbeeld.”

Waarom is het album nu pas verschenen en niet veel eerder?

“Ik heb Joe Bonamassa pas drie jaar geleden ontmoet. Het was zijn idee om een soul coveralbum te maken. Hij heeft mij daarvoor gevraagd. Bonamassa vindt dat ik de juiste soulstem heb voor dit album waarop namen staan als Louis Armstrong, Ike & Tina Turner, Etta James, Aretha Franklin en Billie Holiday.”

Kun je een amusante anekdote vertellen tijdens de opnames van Seesaw?

“Het waren zes leuke dagen in de studio. De muzikanten Blondie Chaplin (gitaar, percussie, vocalen), Ron Dziubla (saxofoon), Anton Fig (drums, percussie), Carmine Rojas (basgitaar), Arlan Schierbaum (piano, orgel) en Lee Thornburg (trompet, trombone) hebben met Bonamassa en mij veel gerepeteerd voordat we uiteindelijk gingen opnemen. Het enige probleem: ik kende het nummer Nutbush City Limits van Ike & Tina Turner helemaal niet. Producer Shirley heeft er toen voor gezorgd dat ik het nummer binnen dertig minuten uit mijn hoofd kende. We hadden namelijk geen tijd te verliezen, omdat de opnames ook nog gemixt en gemasterd moesten worden. Dat soort momenten maak je dus ook mee.”

Heeft Bonamassa veel geëxperimenteerd met zijn gitaren tijdens de opnames?

“Dat moet je hem maar zelf vragen, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hij echt helemaal geweldig is. Met de samenwerking met Bonamassa zijn alle bezigheden in de studio zo snel gegaan. Zo hebben we bijvoorbeeld op één dag vijf nummers opgenomen, zodat die weer door kunnen naar de mixing en mastering. De volgende dag hebben we weer een stel nummers opgenomen. In de tussentijd laat Shirley mij en Bonamassa alle gemixte versies horen. Er is dus geen moment in de studio dat er niets gebeurt. Deze muzikanten weten wat ze willen en doen dat met verve. Tijdens de opnames is het fascinerend om naar Bonamassa te kijken. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal zo eenvoudig voor hem. Hij verwisselt vaak van gitaar en weet exact welke toon bij welk nummer past.”

Joe Bonamassa

Heb jij en Bonamassa wel eens meningsverschillen gehad tijdens de opnames of op het podium?

“Nee, dat is nog niet voorgekomen. Het is heel gemakkelijk om met hem samen te werken. Bonamassa is professioneel en geen dictator tijdens de opnames. Het is niet zo dat hij gaat vertellen wat wij moeten doen omdat het zijn initiatief is om het coveralbum te maken. Daarin laat hij de muzikanten en mij vrij. Hij focust vooral op zijn gitaar en mijn zang. Het verliep nogmaals zo kinderlijk eenvoudig.”

Waar denk je aan als je de covers live zingt?

“Ik denk dan aan wat het nummer voor mij betekent. Ik kan het namelijk niet zo precies aanvoelen waar de zangers en zangeressen destijds over zongen. Dus koppel ik het meer terug naar mijn eigen persoonlijke ervaringen in het leven.”

Is Bonamassa voor jou de perfecte muzikale match?

“Ik ben al trots dat ik met hem mag werken. Heb inmiddels veel geleerd van hem en het blijft altijd positief spannend om met hem te mogen spelen. Ja, het is een geweldige muzikale match!”

Wat kunnen we in de toekomst nog van jullie twee verwachten?

“Ik heb echt geen flauw idee. Ik hoop alleen dat we nog veel albums samen gaan maken. We zijn wel van plan om in juni dvd opnames te maken in het theater Carré.”

Beth Hart & Joe Bonamassa – Nutbush City Limits