×

Recensie

Pop

09 september 2016

Bastille

Wild World

Geschreven door: Bart Veenstra

Uitgebracht door: Virgin

Wild World Bastille Pop 3.5 Bastille – Wild World Written in Music https://writteninmusic.com

Drie jaar geleden brak Bastille gelijk door met hun debuut Bad Blood en de wereld leerde de band kennen met hits als Pompeii, Laura Palmer, Icarus en Things We Lost In The Fire. In een razend tempo werd de Londense band populair en ook in Nederland hebben de Britten een flinke fanschare opgebouwd. De verwachtingen voor het tweede album, Wild World, waren dan ook hooggespannen, waardoor we de nieuwe plaat eigenlijk maar niet al te veel met de succesvolle voorganger moeten vergelijken.

Op muzikaal gebied is Bastille inmiddels flink veranderd. Waar er op Bad Blood voornamelijk indiepop-liedjes stonden, is het genre flink uitgebreid. Dat Dan Smith, de zanger, ook een enorme fan is van hiphop en R&B bleek al uit enkele tussentijdse mixtapes (hij werkte onder meer samen met Angel Haze en Rag’n’ Bone Man). De nieuwe plaat is een soort van mix tussen indiepop, hiphop en de disco-R&B uit de jaren negentig geworden. Bovendien valt op dat, zeker na meerdere luisterbeurten, de plaat wederom beschikt over een behoorlijk aantal potentiële radiohits.

Voorafgaand aan het uitbrengen van dit album bracht Bastille al drie nieuwe nummers uit: Good Grief, Fake It en onlangs nog Send Them Off. Een grappig feitje: net als op zijn eerdere nummers gebruikt Dan Smith ook op enkele van zijn nieuwe nummers weer stukjes uit zijn favoriete films. Zo gebruikte hij voor Send Them Off en Good Grief films als The Exorcist en Othello als bronnen. Maar waar hij, zoals gezegd, op Bad Blood nog gebruik maakte van historische boeken (denk aan Pompeii), mythische wezens (denk aan Icarus) of een favoriete serie (denk aan Laura Palmer), is Wild World een stuk realistischer en gaat het meer over problemen die zich voordoen in de (wilde) wereld.

In opener Good Grief bijvoorbeeld zingt hij ‘What’s gonna be left of the world if you’re not in it? What’s gonna be left of the world, oh. Every minute and every hour, I miss you, I miss you, I miss you more’, waarmee hij verwijst naar het verliezen van een dierbaar persoon. Het typerende aan Bastille is dan wel weer dat het nummer niet eens echt verdrietig overkomt, eerder euforisch. Ook ergert Dan Smith zich tegenwoordig enorm aan de schreeuwerige televisie, wat volgens hem veroorzaakt is door de politiek, wat blijkt uit Warmth.

In gesprek met DIY Magazine zei Dan Smith er het volgende over: ‘Dat nummer laat zien hoe overweldigend het kan zijn om het nieuws te zien of te lezen, terwijl het zo boos en verwarrend kan zijn. Het gaat over hoe je daarop moet reageren en soms moet je gewoon naar de persoon gaan die je het meest lief hebt, want dat is de beste afleiding.’ Een mooi citaat uit Warmth, die slaat op zijn uitleg over het nummer, is bijvoorbeeld de volgende: ‘Hold me in this wild, wild world, cause in your warmth I forget how cold it can be.’ Uiteindelijk kan Warmth gezien worden als de overkoepelende track van het hele album.

Maar, zoals gezegd, kent het album meerdere potentiële radiotracks. Naast de al eerder uitgebrachte tracks zou in principe elk nummer binnenkort op de radio gedraaid kunnen worden. Toch zijn, in mijn optiek dan tenminste, Lethargy en Blame twee nummers die zeker het beluisteren waard zijn. Bovendien, vergeet niet de bonusnummers eens te luisteren. Deze zijn nog een stuk dansbaarder dan de nummers die al op de normale versie van het album staan, met name Campus en afsluiter The Anchor blinken uit.

Al met al heeft Bastille weer een prima album de wereld in gebracht. Natuurlijk waren de verwachtingen na het eerste album hooggespannen, maar eigenlijk zijn de twee albums niet met elkaar te vergelijken. De band is gegroeid en heeft een uitgebreidere sound gekregen, voornamelijk door de invloed van hiphop en jaren negentig disco. Toegegeven, niet elk nummer is even denderend, maar de plaat kent meer dan genoeg potentiële hits. En daar doet Bastille het uiteindelijk toch voor.



  1. Good Grief
  2. The Currents
  3. An Act Of Kindness
  4. Warmth
  5. Glory
  6. Power
  7. Two Evils
  8. Send Them Off!
  9. Lethargy
  10. Four Walls (The Ballad Of Perry Smith)
  11. Blame
  12. Fake It
  13. Snakes
  14. Winter Of Our Youth