×

Recensie

Pop

05 september 2013

Bart van der Lee

Ballads For The Heathens Of Dying

Geschreven door: Edwin Wendt

Uitgebracht door: Snowstar Records

Ballads For The Heathens Of Dying Bart Van der Lee Pop 4 Bart van der Lee – Ballads For The Heathens Of Dying Written in Music https://writteninmusic.com

Een jaar geleden was Bart van der Lee een van de deelnemers aan de eerste jaargang van De Beste Singer-Songwriter op Nederland 3. Met zijn donkere stem en so(m)bere gitaarakkoorden bewees hij zich als een terechte deelnemer aan dit programma. Het nummer waarmee Bart toen de jury imponeerde, She Was Like The Sunlight, is een van de songs op zijn nieuwe album Ballad For The Heathens Or Dying.

Dit is het tweede album van de al weer geruime tijd in Utrecht woonachtige Van der Lee. Dat Van der Lee lang op één plaats woont, is bijzonder, omdat zijn jeugd werd gekenmerkt door zeer frequente verhuizingen.

In 2010 bracht Van der Lee zijn lovend ontvangen debuutplaat uit. In de drie sindsdien verstreken jaren wordt hij vader en neemt hij afstand van het geloof waarmee hij is opgegroeid. Albumopener A Mother’s Song zou daar een afrekening mee kunnen zijn:

Look at alle the damage done
Do you see what I’ve become
In this storm you seem so quiet
In these winds you seem so still
All the lights you were subsided
And all your colors have grown pale

Tegelijk maakt Van der Lee zijn teksten zo universeel dat elke luisteraar er met gemak een eigen invulling aan kan geven.

Slechts bij het slotnummer Waste Of Life, waar Van der Lee aan het graf van een dierbare staat (v ader of moeder wellicht?), is geen dubbele uitleg mogelijk:

Now that I’m standing on the graveyard
Where we’re giving back your body to the ground
I can conclude that your life has been wasted
By all the beauty, love and hope you never found

Recensenten die Van der Lee’s eerste album bespraken, trokken de vergelijking met Nick Cave, Jason Molina en Leonard Cohen, namen die ook weer opdoemen bij het beluisteren van dit album. Maar hoe Amerikaans het muzikaal ook klinkt, het idioom dat Van der Lee kiest voor zijn teksten is ontegenzeggelijk Europees.

In Reign In My Heart bijvoorbeeld wordt een middeleeuws beeld geschetst van een met een slotgracht omringd fort, waarin de geliefde van de ik-figuur voor alle zekerheid wordt ‘bewaard’ in de cel (‘the keep’). Typisch Brits, of Europees, maar geenszins een beeld waarmee Cohen of Cave op de proppen zouden komen.

Wie zich Van der Lee herinnert uit de singers-songwriter-tv-serie zal verrast zijn door de muzikale variatie op dit album. De donkere stem van de zanger-gitarist zorgt weliswaar voor een duistere sfeer in alle acht nummers, de begeleiding met dan weer elektrische gitaar en trompet (Please Watch Over Me), dan weer viool en drums (She Was Like The Sunlight) zorgt voor een afwisseling die het nog aangenamer maakt je onder te dompelen in de prachtige teksten van Bart van der Lee.

Three days later he was found
By a farmer and his hound
Who saw him dangling there
Cold and silent in mid-air
As if ready to be wed
In tuxedo and high hat
With some flowers in his hand
And a note in the sand, which read:
O Nataly, I thought you loved me endlessly
O Nataly, why didn’t you come to rescue me
Oh Nataly, I’m forever yours, yours faithfully

Bart van der Lee viert de release van zijn tweede album met een tour die 10 oktober begint in Tivoli in zijn thuishaven Utrecht en tot 17 november naar Dordrecht, Amsterdam, Deventer, Den Haag en Breda voert.



  1. A Mother’s Song
  2. Drown In These Arms
  3. In The Woods Upon A Hill
  4. Lament
  5. Please Watch Over Me
  6. Reign In My Heart
  7. She Was Like The Sunlight
  8. Waste Of Life