Arrangers Meeting Metropole en Gregory Porter groot succes
Door op 02 juni 2014

Artiest: Gregory Porter
Band: Metropole Orkest
Gig_title: Finale Arrangers Meeting Metropole Orkest en Gregory Porter groot succes
Genre: Pop, klasiek, soul
Loc_venue: Tivoli/Vredenburg
Loc_city: Utrecht
Loc_country: Nederland

De finale van een week Arrangers Workshop werd een prachtige uitverkochte aangelegenheid in de grote zaal van het vernieuwde Tivoli/Vredenburg. Met Gregory Porter als ideale gast.

De Arrengers Meeting is echt iets super bijzonders. Zoals dirigent Vince Mendoza al aangaf tijdens het concert is wat het Metropole Orkest doet met de Arrangers Workshop, een week lang jonge arrangeurs begeleiden en opleiden, iets wat geen ander orkest ter wereld ze nadoet. Uit het grote aanbod jonge arrangeurs wereldwijd werden dit jaar 8 uitgekozen:

  • Jenn Allen (USA)
  • Callum Au (UK)
  • Rafael Piccolotto de Lima (Brazil)
  • Artturi Rönkä (Finland)
  • Levi Saelua (USA)
  • Hans-Christian Stephan (Germany)
  • Ines Velasco (Mexico)
  • Christopher Whiter (UK)

Zij mochten zelf aangeven voor welke songs zij deze week als eindopdracht een arrangement wilden schrijven. Aangezien Gregory Porter als gastzanger was aangetrokken was het voor de hand liggend dat er een Porter compositie werd gekozen. Au koos voor When Did You Learn, Valesco voor No Love Dying en Allen schreef het sterkste arrangement van een Porter song, voor Musical Genocide. De rest van de jonge arrangeurs kozen songs van Donny Hathaway (Flying Easy die zelfs, door een technisch probleem in de eerste versie na de pauze een tweede, inderdaad ook veel betere, versie meekreeg), Richards Rogers (diens vermaarde She Was Too Good To Me). Bill Withers (het onvolprezen Grandma’s Hands), Muddy Waters (het Porter uitdagende van blues doordrenkte I’m A Hoochie Coochie Man) en Stevie Wonder (Don’t You Worry ‘Bout A Thing).

Aangezien de combinatie Metropole Orkest en Gregry Porter zaterdagavond in het Utrechtse Tivoli/Vredenburg de eer had de composities en arrangementen voor het voetlicht te brengen voor een volledig uitverkochte grote zaal was het spannend om te horen en zien hoe Porter juist de andere composities zou brengen. Zijn eigen composities waren natuurlijk geen probleem en ook Donny Hathaway’s Flying Easy en al helemaal Bill Withers’ Grandma’s Hands, wat hij aankondigde als een van zijn favoriete songs, niet. Het was natuurlijk juist spannend om hem een American Standard als She Was Too Good To Me in zijn uitvoering te horen. Hij gaf het een fraaie versie mee. Don’t You Worry ‘Bout A Thing klonk wat vlakker maar dat kan ook aan het arrangement gelegen hebben dat niet helemaal uit de verf kwam. Maar dat kan ook omdat de song als zo platgetreden is en geen echte verrassing meer kent.

Ook de blues van Muddy Waters’ I’m A Hoochie Coochie lag Porter niet echt helemaal. Zijn hart ligt toch veel meer in de jazz en soul zoals zijn uitvoering van Bill Withers’ Grandma’s Hands, met prachtig arrangement van Tim Davies, toch wel heel duidelijk liet horen. In zijn eigen No Love Dying, dat een prachtig arrangement meekreeg van Ines Velasco met veel ruimte voor Porter zelf, klonk de uit Brooklyn afkomstige zanger ook weer geweldig. En in Musical Genocide, sowieso een van Porter’s meest geweldige songs, al helemaal.

Het was een prachtige avond die met de Mendoza klassieker Barcelona al een heerlijk begin van het eerste gedeelte van het programma had gekregen en met de Diana, de Jim Beard compositie in een Mendoza arrangement, en de verrassende inbreng van Simo van de Vosse, winnaar van de Junior Arrengers Sessions, een mooi hoopvol begin van het tweede gedeelte van het concert kende. Porter kwam vervolgens op om het feest compleet te maken. De zaal was duidelijk uitverkocht omdat Porter ook op de affiche stond. Dat het Metropole Orkest volledig in zijn element is met dit soort concerten is altijd overduidelijk. Met Mendoza achter de desk schroeven ze hun kwaliteiten weer extra op. Vooral gitarist Peter Tiehuis viel op met geweldig spel. Met het Metropole als basis klonk Porter des indrukwekkender.

Programma:

Eerste gedeelte:

  • Barcelona (composed & arranged Vince Mendoza)
  • When Did You Learn (Gregory Porter) (arranged by Callum Au)
  • Flying Easy (Donny Hathaway) (arranged by Hans-Christian Stephan)
  • She Was Too Good To Me (Richard Rodgers) (arranged by Artturi Rönkä)
  • Musical Genocide (Gregory Porter) (arranged by Jenn Allen)

Tweede gedeekte:

  • Diana (Jim Beard) (arranged by Vince Mendoza)
  • Retrun (composed & arranged by Simo van de Vosse, Junior Arrangers Session)
  • No Love Dying (Gregory Porter) (arranged by Ines Velasco)
  • Flying Easy (again, due to some problems in the first set)
  • I’m A Hoochie Coochie Man (Muddy Waters) (arranged by Chris Whiter)
  • Grandma’s Hands (Bill Withers) (arranged by Tim Davies)
  • Don’t You Worry ‘Bout A Thing (Stevie Wonder) (arranged by Rafael P. de Lima)
  • Encore: Musical Genocide