×

18 maart 2017

Afterglow, het nieuwe album van Ásgeir in live sneak preview

Geschreven door: Marcel Hartenberg

Label: One Little Indian

Zondagmiddag, Paradiso, Amsterdam. De kleine zaal boven. Langzaam loopt de zaal vol; uiteindelijk is die aangenaam goed gevuld. Op het podium een piano, twee gitaren. Geen bandbezetting. Intiem en dichtbij is de setting op het podium. En terwijl het gekeuvel de zaal nog volop vult, komen Ásgeir Trausti Einarsson en Július Róbertsson het podium op. Een bescheiden begroeting is er en beiden nemen een gitaar in de hand. Eerst een nummer van het prachtige In The Silence, On That Day, om de toon te zetten. Geconcentreerd, intens en verbluffend mooi. Dan het B-kantje van toenmalige single Going Home, Dreaming, dat een zelfstandige plek op het nieuwe album krijgt. Klein gehouden, mooie natuurlijke beschrijvingen die je in beleving meenemen. Een nummer dat het verdient meer dan een B-kant te zijn.

Ásgeir en Július stemmen zorgvuldig af wat ze willen spelen. Dan weer bespelen beiden gitaar, dan weer alleen Július en zit Ásgeir achter de piano. Zo ook bij Unbound dat volgt. Het nummer dat de eerste single van het album is. Doet de studio uitvoering denken aan tourmaatjes Alt J, vanwege het springerige karakter en de gebruikte electronica, akoestisch is het vooral de intimiteit waarmee dit nummer zich warm in de middag nestelt. Going Home brengt de stemmen van de twee reizigers in muziek zeer fraai samen. De stem van Ásgeir behoeft geen kroon, de stem van Július en de manier waarop hij zowel met gitaarspel als met zijn zang de tweede stem in de muziek van deze middag brengt, verdient alle lof. Beiden treden niet aan als podiumbeesten vanmiddag maar brengen de muziek als goede vrienden die je terugziet na een lang afscheid. Warm. Mooi.

De mannen brengen nog drie nieuwe nummers, New Day, tweede single Stardust en Fennir Yfir tot groot genoegen van de zaal. Het debuut van de IJslandse zanger was al een doorslaand succes dat de wereld en niet in de laatste plaats Ásgeir zelf verraste. Er heeft wat tijd gezeten tussen dat album en nu. In mei van dit jaar mogen we het nieuwe album gaan beluisteren. Het muzikale voorafje dat dit bijzondere en besloten optreden inhield, belooft veel. De Afterglow, zeg maar de afdronk, van het concert, resoneert nog na. Zeer fraai. Laat de lente en mei maar komen nu. Dan kunnen we genieten van meer open, fragiele en bijzondere muziek van de jonge IJslander.