×

Recensie

Pop

19 mei 2017

Spinvis

Trein Vuur dageraad

Geschreven door: Marcel Hartenberg

Uitgebracht door: Excelsior Recordings

Trein Vuur dageraad Spinvis Pop 4.5 Spinvis – Trein Vuur Dageraad Written in Music https://writteninmusic.com

Het is een bijzondere gave. Erik de Jong, liedjessmid en taalkunstenaar weet ons ook met Trein Vuur Dageraad de schatkamer van de Nederlandse taal in te leiden. Het lukt hem met klare taal liedjes te maken die laten horen hoe rijk het Nederlands als expressieve taal is, die anderzijds duidelijk maken dat mooie liedjes even goed klein kunnen zijn. Als je de liedjes van Spinvis hoort, kun je je niet aan de gedachte onttrekken dat de tekst leidend moet zijn bij de muziek, juist omdat de teksten zo beeldend zijn. Hoe zeer je als luisteraar die gedachte ook hebt, het zijn de melodieën die als eerste opborrelen in het universum van Spinvis.

Het album neemt ons in veertien nummers mee in uiteenlopende verhalen. Verhalen, schetsen, die je uitnodigen om met jouw beleving van de teksten de muziek te beluisteren, je er je eigen beleving aan toe te kennen. Juist het idee dat de liedjes in hun teksten voor ieder een eigen betekenis kunnen hebben, vergroot het gevoel van mysterie en magie dat vanaf het debuut van Spinvis al om de muziek van Erik hangt. De ontwikkeling die Spinvis maakte, is een pad geweest van knippen en plakken naar meer en meer het ambachtelijk maken en opnemen van de muziek. Veertien kleinoden waarvoor alle liedjes geldt dat de arrangementen zo fraai gesmeed zijn en waar de zang zo goed aansluit op de muziek, dat het niet moeilijk te voorstellen is hoeveel toewijding, aandacht en vooral tijd er besteed is aan het wordingsproces van de langspeler.

Trein Vuur Dageraad is de opvolger van het prachtige Tot ziens, Justine Keller dat in 2011 verscheen. De zorgvuldigheid waarmee dat album gemaakt was en feitelijk ook de voorgangers vanaf het ijzersterke debuut, dat vinden we hier ook volop terug. Opener Ergens Toen is de met een telefoon opgenomen voorbode van het titelnummer dat we verder op in het album aantreffen. Een kalme introductie die je als een delicate amuse voorbereidt op en prikkelt tot verder beluisteren van de bijna een uur durende langspeler. Daarna volgen de onweerstaanbare klanken van Hallo, Maandag dat met zijn drum en de energie die daarvan uitgaat bijna in tegenspraak klinkt met het karakter dat maandagen plegen te hebben. Een eerste beluistering brengt je het nummer als kennismaking. Ga je het vaker en nader beluisteren, dan hoor je en voel je de gelaagdheid. Gitaren, piano, fraaie achtergrondzang en natuurlijk ook de stem van Erik. Het blijft de vraag of je iets met de warme en tegelijk kwetsbare praatzang hebt, een wezenlijke pijler van de muziek van Spinvis. Hoewel in Nachtwinkel de zang van Saartje van Camp, celliste in de band, leidend is, is het de stem van Erik die het album in vocaal opzicht schraagt.

Zoals al gezegd, de teksten brengen hun eigen mysterie en magie mee. We doen de langspeler en zijn makers echter tekort als we niet stilstaan bij de muziek. En ook die is om van te smullen. Steeds mooi gearrangeerd, steeds meer te ontdekken in de veertien pareltjes. De muzikale basis, gitaar, toetsen, gelegd door Erik en in een aantal nummers toevoegingen van cello, viool, fagot, bugel en hoorn. Niet alle tegelijk in dezelfde nummers, let wel. Neem je hoofdtelefoon, zorg voor een wat sfeervol verlichte kamer, een aangenaam drankje, stap de trein in, ga onderweg. Wat blijft er, wat verandert er in de tijd? Wat en wie zien we om ons heen? Waar gaat onze aandacht naar uit? Het is niet moeilijk om je gedachten mee te laten nemen door de trein van Spinvis, zeker als die eenmaal op gang komt en je na het subtiele Van De Bruid En De Zee, de tijdreis van Artis het mooie Tienduizend Zwaluwen beleeft, waarna je het verhaal van Stefan En Lisette ingezogen wordt. En dan hebben we De Kleine Symfonie, Alles Is en Wat Blijft nog niet gehad. Nummers die elk een eigen betekenis aan verstilling en beschouwing weten te geven.

Het is Spinvis weer gelukt. Hoewel de herinnering aan het debuut bij elk nieuw album voorbij komt, vinden we hier veertien kleinoden, voorzien van warme muzikale kleuring, die in een prachtig hoesontwerp zijn ondergebracht, die met elkaar een meer dan waardige opvolger vormen van Tot Ziens, Justine Keller en die ook nog eens een het oeuvre van Erik de Jong met de prachtige melodieën en muzikale kijkdoosjes die dit album kent, verrijken. Een album om bij weg te dromen, om van te genieten, voor liefhebbers van de muziek van Spinvis en natuurlijk voor iedereen die Nederlandstalige verwonder pop in de armen sluit. Eenvoudigweg bijzonder mooi.

Tracklisting Trein Vuur Dageraad:

  1. Ergens Toen
  2. Hallo, Maandag
  3. Van De Bruid En De Zee
  4. Artis
  5. Tienduizend Zwaluwen
  6. Stefan En Lisette
  7. Nachtwinkel
  8. De Kleine Symfonie
  9. Dageraadplein
  10. Alles Is
  11. Wat Blijft
  12. Trein Vuur Dageraad
  13. Hij Danst
  14. Serenade


  1. Ergens Toen
  2. Hallo, Maandag
  3. Van De Bruid En De Zee
  4. Artis
  5. Tienduizend Zwaluwen
  6. Stefan En Lisette
  7. Nachtwinkel
  8. De Kleine Symfonie
  9. Dageraadplein
  10. Alles Is
  11. Wat Blijft
  12. Trein Vuur Dageraad
  13. Hij Danst
  14. Serenade