Vooruitblik: het rock- en metaljaar 2018
Door op 01 januari 2018

Genre: hardrock, metal

We beginnen dit jaar met een voorspelling. Sterker nog, we doen een behoorlijk boude voorspelling: 2018 wordt het beste rock- en metaljaar sinds de eeuwwisseling! Die behoorlijk gewaagde voorspelling baseren we op het lijstje topbands dat in 2018 met nieuwe albums gaat komen en daarna ongetwijfeld op tournee gaat. De hoogste verwachtingen zijn voor Amorphis, Gojira en Behemoth omdat hun vorige albums toppers in hun (sub)genre waren en hoog in menig jaarlijstje eindigden. Drie weken geleden stond ook Sanctuary nog in het lijstje, maar die plaat gaat helaas nooit het levenslicht zien door het overlijden van Warrel Dane. Drummer Danny Carey kondigde aan dat Tool eindelijk hun vijfde album zal uitbrengen. Eerst zien dan geloven… In het thrash genre komen Exodus, Machine Head en Megadeth met nieuw werk. Nog wat harder worden de nieuwe albums van Dimmu Borgir, Watain, Sodom en Pestilence. Liefhebbers van klassieke hardrock en metal kunnen uitkijken naar Judas Priest, Saxon, Hollywood Vampires, Ratt, Queensrÿche, Rival Sons, Loudness, Dead Daisies, Tremonti en Whitesnake. Ghost, Halestorm en DeWolff zijn de voorbije jaren behoorlijk populair geworden en zullen vastberaden zijn om met sterke albums op de proppen te komen. Opmerkelijk is de terugkeer van A Perfect Circle waaruit we mogen concluderen dat Tool pas op zijn vroegst na de zomer op tournee kan. Andere vertrouwde namen die we op de releaselijst terugvinden zijn Alice In Chains, Rammstein, Monster Magnet, Ministry, Metal Church, Kamelot, Therion, Corrosion of Conformity, Five Finger Death Punch, Black Label Society, At The Gates, Rob Zombie en nieuwe soloplaten van oudgedienden Joe Satriani, Ace Frehley en Joe Perry. Kortom, voor jong en oud zit er behoorlijk wat in de pijplijn.

Festivals

Nederlands grootste metalfestival Fortarock keert terug met een gevarieerd programma al wordt de concurrentie van Graspop, Wacken en Hellfest elk jaar groter. Headliner op veel festivals is Ozzy Osbourne die eind verleden jaar bekendmaakte dat hij na deze tour stopt. Gelukkig is gitarist Zakk Wylde weer terug in de band. Op het moment van schrijven was onduidelijk of Ozzy nog met een laatste studioplaat op de proppen komt. Hopelijk wel want zijn vorige (‘Scream’) was veel te slecht om als zwanenzang de boeken in te gaan. De grote festivals over de grens vertonen veel overlap en hebben opnieuw publiekstrekkers als headliners geboekt. Veel kleinere festivals waaronder het Dynamo Metal Fest doen het zonder grote publiekstrekkers. Het Eindhovense festival wordt in 2018 nota bene georganiseerd op de finale dag van het WK voetbal om nog maar eens te onderstrepen dat het Nederlandse voetbal door een diep dal gaat.

Money talks

Na bakken met geld te hebben verdiend in 2016 en 2017 gaat Guns N’ Roses daar in 2018 vrolijk mee door. De band is headliner op tal van festivals en zal terugkeren voor een show in Goffertpark. De vraag of er ooit een nieuw album wordt opgenomen kunnen we doorschuiven naar 2019. Menigeen verwacht dat er geen plaat komt en Slash weer verder op solopad gaat met Myles Kennedy. Alhoewel, Myles Kennedy gaat zelf ook solo en gooit in 2018 zijn solodebuut op de markt. Wat Axl gaat doen nadat hij zijn geld heeft geteld, is onduidelijk. Naar verluidt kan hij het goed vinden met Angus Young en wie weet gaan die twee samen een album opnemen. Young mag dan wel nieuwe bandleden gaan werven want van AC/DC is weinig meer over. Guns N’ Roses is overigens niet de enige band die nog even wat pensioenpoen komt ophalen. Kiss, Scorpions en Iron Maiden willen hun AOW klaarblijkelijk ook nog aanvullen want allen doen (alweer) een Europese tournee. De congestie op de concertmarkt neemt deze lente en zomer dan ook ongekende vormen aan.

De invloed van streaming diensten op muziek.

Een trio wetenschappers (Hannes Datta, George Knox en Bart Bronnenberg) aan de universiteit van Tilburg deed onderzoek naar effecten van streaming op de muziekindustrie. Ze verzamelden veel data over het luistergedrag van consumenten op digitale muziekplatforms en onderzochten de effecten. Het leverde een lijvig document op met enkele voor de hand liggende, maar ook verrassende conclusies. Het rapport heet: Changing Their Tune: How Consumers’ Adoption of Online Streaming Affects Music Consumption and Discovery en is hier te downloaden

  1. Verbruik vervangt bezit: streamingdiensten gaan ten kosten van iTunes en fysieke geluidsdragers. Men consumeert muziek en wordt geen eigenaar.
  2. Meer luisteren: Mensen die zijn overgestapt op een streamingdienst luisteren bijna anderhalf keer zo vaak (49 procent stijging) naar muziek. Het aantal unieke artiesten die ze na die periode beluisteren is toegenomen met 32 procent.
  3. Kansen voor onbekend talent: mensen die gebruikmaken van streamingdiensten komen steeds vaker uit bij minder bekende artiesten. Ze maken sneller kennis met voor hen onbekende artiesten en zijn mogelijk eerder genegen om daar concerten van te bezoeken. Juist bij geluidsdragers en iTunes wordt minder geëxperimenteerd met nieuwe muziek, vanwege de te betalen prijs per album of nummer.
  4. Grotere tevredenheid: streamingdiensten leiden tot een grotere tevredenheid bij consumenten omdat ze nu een bredere range van muziek kunnen beluisteren.

Een andere studie wees uit dat de eerste dertig seconden bepalend zijn of een luisteraar een nummer afluistert of niet. Een ander nummer is slechts één muisklik verder. Het zou ons niet verbazen als dit het eind betekent voor lange intro’s want die zijn dodelijk voor de belangstelling op streamingdiensten. Laten we echter niet te vroeg oordelen want er zitten ook schaduwkanten aan streaming. Zo blijken de major labels en zelfs multinationals een dikke vinger in de pap te hebben bij de samenstelling van de play lists. Er zit een flinke push om muziekliefhebbers te ‘migreren’ van albums naar losse nummers. Je kunt het hier nog eens rustig nalezen. Noem ons ouderwets, maar de Written in Music redactie zal zich in 2018 zich blijven focussen op albums en niet op losse nummers. Namens diezelfde redactie wens ik alle lezers een voorspoedig, gezond en muzikaal enerverend 2018 toe!

Written in Music Nieuwsbrief