Vooruitblik: het rock en metaljaar 2016
Door op 01 januari 2016

2016 wordt het laatste jaar waarin Black Sabbath op de planken staat. De band die algemeen wordt beschouwd als de grondleggers van het genre neemt afscheid. Ook de verklede kerels van Twisted Sister houden het na veertig jaar en een afscheidstournee voor gezien. Zo lijkt het reeds lang verwachte uitzwaaien dan toch eindelijk begonnen. Naast inmiddels gearriveerde bands als Avenged Sevenfold, System Of A Down, Slipknot en Bring Me The Horizon, staat gelukkig een horde jongere bands te popelen om de vrijgekomen plekken over te nemen. Orchid en Kadavar deden al een gooi naar de troon die Ozzy en co verlaten, maar wellicht wordt het wel een band die nog niemand kent.

Vast staat is dat geen van die bands miljoenen albums gaat verkopen. De markt neigt steeds meer naar streaming. Een derde van alle Nederlanders gebruikt al Spotify terwijl het bedrag dat consumenten uitgeven aan geluidsdragers blijft dalen; gemiddeld een schamele 8 euro per inwoner per jaar. De auto industrie anticipeert hier al op door de cd speler uit nieuwe modellen te schrappen. Platenlabels vinden het best; geen geluidsdragers betekent geen rips, geen uploads en dus geen downloads van nieuwe muziek. Nieuwe muziek kan dan alleen gestreamd worden en zo past iedereen weer in het verdienmodel. Veelzeggend is dat in 2015 de inkomsten uit streaming abonnementen voor het eerst hoger waren dan die uit de verkoop van geluidsdragers. Het nieuwe model resulteert echter in veel lagere inkomsten voor bands.

Classic Rock Magazine rekende de business case voor Kiss en Metallica even door en kwam met onthutsende cijfers. Spotify betaalt gemiddeld USD 0,007 per stream. Voor 10 miljoen afgespeelde nummers (het totaal van de laatste twee Kiss albums) komt dat neer op USD 70.000 aan royalties. Na aftrek van belasting blijft een bedrag over dat niet eens de kosten van de studio, producer en het management dekt. Bij de populairste metal band is het niet veel beter. Metallica noteert sinds 2012 zo’n 45 miljoen afgespeelde nummers. Dat is bruto USD 315.000. Na aftrek van kosten blijft daar weinig van over. De Death Magnetic tour leverde tot op heden USD 217.000.000 op. Kiss verdiende met een tour van 93 optredens ruim USD 17.800.000. Het gigantische verschil tussen concertkaartjes en albums maakt duidelijk waarom Metallica eigenlijk niet meer geïnteresseerd is in het maken van albums en Kiss slechts twee albums heeft gemaakt in het laatste decennium. Toch gloort er hoop aan de horizon want populaire popsterren als Adele en Taylor Swift bewezen in 2015 dat je Spotify kunt negeren en miljoenen albums kunt verkopen.

Een band die geen albums meer hoeft te verkopen, maar waarschijnlijk op veel verkochte tickets kan rekenen is Guns N’ Roses. Axl en Slash begroeven na 19 jaar de strijdbijl en sturen aan op een reünie. Een optreden op Coachella in april is inmiddels bevestigd. Onduidelijk is of ook gitarist Izzy Stradlin en drummer Steven Adler van de partij zijn. Het is inmiddels bijna 30 jaar geleden dat Appetite For Destruction verscheen, maar of het echt tot een complete reünie komt… Eerst zien, dan geloven.

Nu platenmaatschappijen moeten knokken om te overleven, wordt het voor bands zoeken naar een werkbaar business model. Muziek opnemen in een studio en toeren zonder dat het geld oplevert, houd je niet heel lang vol. Een crowdfunding-initiatief dat door steeds meer bands omarmd wordt is Patreon. Via een maandelijkse bijdrage kun je je abonneren op een band en ontvang je bijvoorbeeld elke maand een nieuw nummer of andere content. De muzikanten van de progressieve rockformatie Jolly leggen het hier uit.

Slayer gitarist Kerry King zei in een interview over de huidige heavy scene dat er tegenwoordig geen gitaarhelden of muzikanten meer zijn die als voorbeeld voor jongeren gelden. Hij groeide zelf op met Eddie van Halen, Ted Nugent, Randy Rhoads etc. Nu zijn er genoeg goede muzikanten, maar King heeft wel een punt dat er anders dan in de sportwereld, geen nieuwe iconen voor de jeugd opstaan. In hoeverre dit de aspiraties van de jeugd zal beïnvloeden blijft echter koffiedik kijken.

2016 wordt zonder twijfel weer een interessant jaar voor het heavy genre. Je hebt vermoedelijk weer een deel van het vermogen van Warren Buffett nodig om alle concerten te bezoeken die plaatsvinden. Het gaat te ver om een uitputtend overzicht te geven van de duizenden albums die worden uitgebracht, maar we pikken er graag een paar uit. The Astonishing is het ambitieuze nieuwe conceptalbum van Dream Theater dat War Of The Worlds achtige proporties lijkt te hebben. Megadeth keert op Dystopia terug naar zijn thrash roots, Wolfmother hoopt met Victorious op revanche, Katatonia komt na wat gaapoefeningen weer met een harde plaat en Airbag hoopt na het officiële pensioen van Pink Floyd door te stoten naar de top. We gaan het allemaal zien en horen.

Namens de complete redactie van Written in Music: een gezond, succesvol en muzikaal geweldig 2016 toegewenst.

Written in Music Nieuwsbrief