×

Recensie

Metal

02 november 2009

Rammstein

Liebe Ist Für Alle Da

Geschreven door: Richard Verbrugge

Uitgebracht door: Universal

Liebe Ist Für Alle Da Rammstein Metal 3.5 Rammstein – Liebe Ist Für Alle Da Written in Music https://writteninmusic.com

De nieuwe album van Rammstein kwam op de eerste plaats de Nederlands albumlijst binnen en liet daarmee het nieuwe album van Frans Bauer achter zich. Gezien de populariteit van deze volkszanger mag dat een prestatie van formaat worden genoemd. Liebe Ist Für Alle Da is het eerste Rammstein studioalbum in vier jaar tijd. Na Rosenrot nam Rammstein een lange pauze om zich te oriënteren op de toekomst. De fans kunnen gerust ademhalen want er kwam geen koerswijziging, Rammstein besloot verder te gaan op de ingeslagen weg. Het credo ‘never change a winning formula’ blijkt dus ook voor onze Teutoonse buren van toepassing.

De beukende opener Rammlied maakt meteen duidelijk dat er niets is veranderd: een moddervette riff, stampende ritmesectie en een meezingbaar refrein. Het bombastische Waidmanns Heil opent met blazers en maakt duidelijk dat ook het theatrale karakter is gebleven. Het is maar goed dat dit nummer niet zeventig jaar geleden werd uitgebracht want het zou een pure energiestoot voor de Wehrmacht zijn geweest. Rammstein is een band die haar muzikale grenzen kent en zich beperkt tot staccato ritmes die simpel maar o zo effectief zijn. Dankzij de kristalheldere productie knalt de muziek werkelijk uit je speakers. Till Lindemann zingt, fluistert, schreeuwt, brult, krijst en scheldt er weer lustig op los en blijft met afstand de belangrijkste troef van de band. Na de sterke opening blijkt het navolgende, door synthesizers gedomineerde Haifisch een misser. Na deze saaie compositie klinkt het ruige B******** als een verademing. Lindemann gromt als een wild dier tijdens het refrein.  Dat wordt meebrullen tijdens de concerten.

Frühling In Paris is ondanks de poëtische tekst en het parlando van Lindemann echter weer ronduit saai. Het nummer kabbelt van begin tot eind en ontbeert een spannende opbouw. Tijdens Wiener Blut toont de band zich wederom een meester in dynamiek. Het grotendeels in het Engels gezongen Pussy is een swingende single met een promovideo waarin de band volledig over de schreef gaat. Menigeen zal zich afvragen hoe men dit nummer op het podium gaat presenteren. Mehr is het beste nummer van het album en het lijflied voor alle bonusbankiers. De cynische tekst is bijzonder actueel en lijkt geschreven voor degenen die de wereld uiteindelijk in de kredietcrisis hebben gestort: “Ich brauche viel, ich brauche ganz viel, hab nichts zu verschenken” of “Zwar bin ich reich, doch reicht das nicht” zijn losgeslagen kapitalisten immers op het lijf geschreven. Het slotakkoord Roter Sand overtuigt niet en lijkt door het typerende fluitje van de zanger een valse hint naar die andere Duitse band die met een fluitende zanger een wereldhit scoorde. De deluxe editie bevat een bonus cd met een vijftal nummers die te minimalistisch, ontspannen of theatraal klinken en begrijpelijkerwijs het album niet gehaald hebben.

Liebe Ist Für Alle Da is Rammstein ten voeten uit en onderstreept nogmaals dat de band eigenlijk niet met andere bands is te vergelijken. Het bonte artwork dat een mix is van Rubens, pornografie en sadisme zal menigeen doen uitkijken naar de inmiddels uitverkochte concerten later dit jaar.



  1. Rammlied
  2. Ich Tu Dir Weh
  3. Waidmanns Heil
  4. Haifisch
  5. B********
  6. Frühling In Paris
  7. Wiener Blut
  8. Pussy
  9. Liebe Ist Für Alle Da
  10. Mehr
  11. Roter Sand