Interview Pestilence: nog steeds op zoek naar de uitdaging
Door op 27 april 2011

Artiest: Patrick Mameli
Band: Pestilence
By: Sicco Roukema
Date: 04/04/2011
Label: Mascot

Samen met Death, kan Pestilence gezien worden als één van de grondleggers binnen de death metal scene. De band werd medio jaren ’80 opgericht en leverde met hun tweede (Consuming Inpulse) en 3e album Testimony Of The Ancients, ware klassiekers af binnen het genre. De alsmaar groter wordende drang om volledig buiten de bekende muzikale paden te treden van Mameli, leverde Spheres op. Een album wat heel veel stof deed opwaaien, maar dan vooral in negatieve zin. Het overduidelijke geflirt met jazz schema’s werd niet in dank afgenomen door de scene en Pestilence werd kort daarna ontbonden.

In 2008 richtte Patrick Mameli de band weer op en ook dat leverden gemengde gevoelens op onder de fans van het eerste uur. Het was namelijk geen reünie, maar een hele andere band. Patrick wilde ook absoluut niet spreken van een reünie. Sterker nog, hij gaf aan dat die er nooit zou komen. Het album Resurrection Macabre bleek een uitstekend geproduceerd, strak en bikkelhard deathmetal album en daarmee en knappe terugkeer aan het front.

3 jaar later en wederom in een andere samenstelling, levert Pestilence Doctrine af. Een album dat ook veel stof zal doen opwaaien vanwege zijn verrassende sound. Reden genoeg om in gesprek te gaan met Patrick. Niet op persdag, maar een week daarna.

WiM: Gefeliciteerd met je nieuwe album. Ik werd helemaal weg geblazen. Je hebt Resurrection Macabre naar mijn mening overtroffen.
Dank je wel. Ik ben zelf ook ongelofelijk trots op deze plaat. Dit is, en de vorige opstellingen van Pestilence waren ook al geweldig, de beste Pestilence formatie ooit en helemaal Nederlands. Dat is zo’n groot voordeel. Yuma van Eekelen en Jeroen Paul Tesseling zijn een enorme aanwinst. Bij het vorige album werd Toni Choy bijvoorbeeld ingevlogen en speelde zijn partijen in. Nu hebben we echt een band en konden we oefenen. Daarnaast hebben we ook heel veel plezier gehad bij het opnemen. Ik had de fundamenten aangeleverd en de rest van de band heeft daar hun interpretatie aan gegeven Een echt band proces dus.

WiM: Het nieuwe album valt, ten opzichte Resurrection Macabre, vooral op door de hele directe productie en de zang. Je doet veel meer met je stem en klinkt maniakaler dan op Resurrection Macabre. Maar ook de gitaarsound is heel anders en natuurlijk de drums.
Klopt allemaal. Voor dit album zijn we gaan spelen op 8 snarige Ibanez gitaren. Deze hebben een lage b en f. Kortom, je zit in de ultra lage regionen. Daarom moest ik met mijn zang de hogere regionen in. Ik wilde de lat hoog leggen en weer iets nieuws ontdekken. Pestilence is altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het heeft mij een jaar gekost om te leren spelen op zo’n gitaar. Maar het biedt heel veel nieuwe mogelijkheden. De snaren zijn dikker, dus in het laag blijft zo’n gitaar ook goed klinken. Ze zijn overigens helemaal custom made door Ibanez naar onze wensen.

WiM: In veel artikelen lees ik dat speltechniek een heel belangrijk onderdeel voor je is. Sowieso in death metal. Dat is denk ik ook je belangrijkste reden geweest voor een album als Spheres. Staat technisch perfect spel garant voor een goede song?
Moeilijk om te zeggen. Ik sta natuurlijk heel dicht op mijn eigen muziek. Techniek is belangrijk, daarom werk ik ook alleen met hele goede muzikanten. Daarom zijn we nu ook overgestapt op de 8 narrige gitaren. Maar aan de andere kant hebben we nu een hele transparante plaat willen maken. We wilden niet riff op riff stapelen. Als je goed luistert naar het album hoor je dat iedere nummer om een paar basis riff draait. Het zit technisch allemaal perfect in elkaar, maar we doen niet moeilijk om het moeilijk doen. Het liedje staat voorop, hoe vreemd dat ook mag klinken bij extreme muziek.

WiM: Op de misdane zie ik staan: Happy wit most of the reactions on our New song Sinister. Betekend dit dat je nog steeds veel “waarde” hecht aan wat anderen zeggen over je muziek? Als ik alle interviews over de jaren heen lees, lijk je een haat liefde verhouding met pers te hebben.
Nee, ik heb geen haat liefde verhouding. Over de jaren heen ben ik ook veel milder geworden.  Mijn leven ziet er nu anders uit dan in de jaren 80 en 90. Toen was Pestilente alles voor mij. Het was mijn leven, het was mijn brood. Ik verdiende er mijn geld mee. Als er mensen toen iets negatiefs zeiden, dan werd ik wel geraakt ja. Dan kwam je aan het meest dierbare in mijn bestaan. En als ik kijk naar dit nieuwe album, dan heb ik allereerst een jaar gedaan om de 8 narrige gitaar onder de knie te krijgen. Daarna ga je nummers schrijven en in de studio hebben we alles er uit gehaald om een zo mooi mogelijk product neer te zetten. Als er dan een azijnpisser is die het zonder meer zo maar af brand, dan doet mij dat wel pijn. Muziek blijft iets subjectiefs, maar helaas heeft iedereen tegenwoordig een mening en kan die ventileren ook. Je hoort aan het nieuwe album dat het is gemaakt door ongelofelijk goeie muzikanten, je hoort dat alles klopt. Als het niet je stijl is, kan je het niet zo maar de grond in boren. Met internet is het alleen maar erger geworden. Mensen die niets van muziek weten kunnen nu zomaar hun ongefundeerde mening spuien. Sites als Blabbermouth zijn daar een goed voorbeeld van.

WiM: Ressuraction Macabre is gevolgd door een Amerikaanse tour. Ik heb begrepen dat je daar na afloop niet gelukkig mee was om verschillende redenen. Zijn er nu ook plannen om die kant op te gaan?
Dan zou het wel heel anders aangepakt moeten worden. Inderdaad heb ik aan die tour een nare nasmaak over gehouden. We werden uitgenodigd op Maryland Deathfest en dat was een zeer goede show, maar daarna was het heel wisselend. Er bleek heel slecht promotie te zijn gemaakt. Ook de locale promotors bleken hun werk niet te hebben gedaan. Dat resulteerde in zeer lage opkomsten. Ik denk dat ik toen dacht dat ik op basis van opgebouwde credibility wel een goeie tour zou krijgen. Na 12 jaar bleek de markt toch anders.

In ieder geval gaan we wel veel spelen. Er zijn al een aantal shows geboekt en er volgen er steeds meer. We gaan een 6 tal nummers van het nieuwe album spelen.

Het album Doctrine ligt in de winkels en Pestilence is de komende periode onder meer te zien op:
06 mei 2011: Atak (CD presentation) Enschede (NL)
07 mei 2011: De Kelder Amersfoort (NL)
19 mei 2011: Blogos Bologna (IT)
20 mei 2011: Blackout Roma (IT)
21 mei 2011: Rock ‘n Roll Arena Romagnano Sesia (IT)
26 mei 2011: Ritmo y Compas Madrid (ES)
27 mei 2011: Sala Q Sevilla (ES)
28 mei 2011: Side B Lissabon (PT)
29 mei 2011: Sala Mondo Vigo (ES)
11 juni 2011: Metalgate Czech Death Fes Cerveny Kostelec (CZ)
24 – 25 juni 2011: Death Feast Open Air Hünxe (GE)
01 juli 2011: Fortarock Pre Party Doornoosje (NL)
23 – 27 januari 2012: 70.000 of Metal Cruise Miami – Cayman Islands (US)