×

Recensie

Klassiek

02 april 2015

Ton Koopman – Charpentier – Motets For Double

Motets A Double Choeur

Geschreven door: Robert Spannenberg

Uitgebracht door: Erato

Motets A Double Choeur Ton Koopman Amsterdam Baroque Orchestra Klassiek 4 Ton Koopman – Charpentier – Motets For Double Choir Written in Music https://writteninmusic.com

Het zal niemand ontgaan zijn dat het label Virgin Classics in 2013 is opgegaan in Erato. Met de Virgin Veritas-collectie is een toonaangevend corpus gecreëerd van prachtige, bekende en ook minder bekende muziek van grote en minder grote componisten uit voornamelijk de Oude Muziek scene. In 2015 wordt een groot aantal albums heruitgebracht in de Veritasx2-serie. Tot de uitvoerenden behoren grootheden van weleer, immers de vroegste opnamen stammen uit de ‘Eighties’ en riskeren datering, omdat musicologisch onderzoek en uitvoeringspraktijk sindsdien niet hebben stilgestaan. Een aantal uitvoerenden heeft echter evergreens geproduceerd. Zo ook Ton Koopman met de Dubbelkorige Motetten van Marc-Antoine Charpentier (1643-1704).

De componist die verantwoordelijk is voor de bombastische herkenningstune van het Eurovisie Song Festivalschreef deze verfijnde motetten voor liturgisch gebruik. Wat stijl betreft leunen ze tegen de oratoria van Carissimi, wiens muziek Charpentier tijdens zijn driejarig verblijf te Rome heeft bestudeerd. Hier heeft hij zich in zijn mid-twintiger jaren bekwaamd in de elegante monodie en in de meerkorigheid, kenmerken die ook in zijn verder zeer fraaie Te Deum zijn aan te treffen.

De titels van Charpentiers motetten doen denken aan dramatische werken, zodat de aanduiding motet enigszins zuinig klinkt. En inderdaad ontvouwt zich elk plot door solisten – met veel tekstuitbeelding, maar zijn het de vocale ensembles, die telkens verrassend de talrijke verhalende recitatieven en arioso’s onderbreken.

De uitvoering ervan door Koopmans ensemble is weldadig. De zangers zijn Koopmans Toppers van Toen en Nu: Barbara Schlick, Nancy Zijlstra, Kai Wessel, Dominique Visse, Harry van Berne, Christophe Prégardien, Peter Kooy en Klaus Mertens.

Aan het starre Latijn geeft Charpentier een diepe gevoelswaarde, die Koopman tot in elk facet vangt. Het klavecimbel is alomtegenwoordig in de bassectie – Koopmans trademark par excellence.

Doorgaans is de muziek voor de lijdenstijd de meest dramatische en indringende. Die van Charpentier maakt hierop geen uitzondering. Hij moet minstens dertig complete lezingencycli voor de Goede Week van muziek hebben voorzien, die echter alle fragmentarisch zijn overgeleverd. Op de tweede cd van dit dubbelalbum klinken drie Leçons de Ténèbres voor telkens drie solisten, die verdubbeld worden tijdens het gedeelte: Jerusalem Convertere, dat elke lezing besluit. Het verstilde contrapunt van de drie stemmen met daaronder de ijzingwekkende combinatie van strijkers en fluiten maakt van deze klaagliederen een feest, terwijl alles duister wordt.

Tracklisting Charpentier – Motets for Double Choir:

Compact Disc 1

  1. Josué H.404
  2. Mors Saülis et Jonathae H.403 ; Prima pars
  3. Mors Saülis et Jonathae H.403 ; Secunda pars
  4. Canticum pro pace H.392
  5. Praeludium Michaelis Archangeli factum in coelo cum dracone H.410

Compact Disc 2

  1. Leçons de Ténèbres: Office du Jeudi Saint H.135
  2. Leçons de Ténèbres: Office du Mercredi Saint H.136
  3. Leçons de Ténèbres: Office du Vendredi Saint H.137
  4. Quam dilecta tabernacula tua H.167


  1. Charpentier (MA): Troisième Leçon De Ténèbres De Mercredy Saint, H 135
  2. Charpentier (MA): Troisième Leçon De Ténèbres De Jeudy Saint, H 136
  3. Charpentier (MA): Troisième Leçon De Ténèbres De Vendredy Saint, H 137
  4. Charpentier (MA): Quam Dilecta (Psaume 83), H 167