Muzikale klasse van Windstreken met She
Door op 06 april 2015

Artiest: Pieter De Mast
Band: Ensemble Windstreken
Gig_title: She
Genre: World/Klassiek/Jazz
Loc_venue: Herengrachtkerk
Loc_city: Leiden

WindstrekenHet ensemble Windstreken ademt een muzikale sfeer die zoals de naam al aangeeft grenzeloos is: middeleeuwse en klassieke muziek, jazz, kerkmuziek en Arabische muziek. Windstreken, in 2004 opgericht door saxofonist/fluitist Pieter de Mast, bracht vier albums uit: Windstreken, Offshore, Nouzha en Mundum Renovavit. De muzikale klasse van het ensemble openbaart zich niet alleen op deze albums maar ook in het nieuwe programma She dat werd uitgevoerd in de Herengrachtkerk in Leiden waar ook Mundum Renovavit werd opgenomen.

Windstreken bestaat uit Pieter de Mast, Sebastiaan van Delft (orgel, kistorgel), Kamal Hors (ud, zang), Jörg Brinkmann ( cello) en Udo Demandt ( percussie). Voor She is het ensemble uitgebreid met sopraan Nicole Jordan en componist/trompettist Leonard Evers die al eerder voor Windstreken componeerde en ook voor She diverse composities schreef. Het programma is opgebouwd uit originele composities, improvisaties en eigentijdse bewerkingen van diverse middeleeuwse melodieën. Zowel Pieter de Mast, Leonard Evers als de Marokkaanse udspeler Kamal Hors droegen compositorisch bij aan het programma dat in feite een ode aan de vrouw is. Voor She zette Leonard Evers gedichten van bekende Nederlandse dichteressen als Ida Gerhardt en Vasalis op muziek.

Het optreden van Windstreken werd geprogrammeerd door Cultureel Centrum de X, het wereldmuziekpodium van Leiden dat haar concerten meestal in de QBus organiseert. Maar ook wel eens daarbuiten zoals nu in de Herengrachtkerk, de ideale locatie voor de muziek van Windstreken. Het concert begon met Arzu, een compositie van Kamal Hors. De symbiose tussen de diverse instrumenten als ud, sopraansax, kistorgel, cello en darbuka was meteen al heel erg goed. Jammer was dat in Ida Gerhardt’s gedicht De Akelei de door Nicole Jordan gesproken en gezongen tekst niet goed te verstaan was. Dat werd gelukkig bij de andere gedichten (Vasalis’ Appelboompjes en Oktober) beter. Het publiek kon de gedichten overigens wel meelezen. Kamal Hors en Udo Demandt gaven aan het Nederlandse gedicht van Ida Gerhardt een oosters tintje mee. Appelboompjes werd spannend en theatraal opgebouwd.

Endless van Pieter de Mast, gekenmerkt door elementen uit de klassieke muziek, klonk bijna orkestraal en viel op door de mooie samenklank van sax en cello. In het jazzy Jumelle, een nieuwe compositie van De Mast, viel de subtiel sausende percussie (op daf en andere framedrums) van Udo Demandt op en in Mariam Matram Virginem kon Nicole Jordan goed uitpakken. Dit is een oude Spaanse compositie, geschreven in een bedevaartsoord. Jordan zong het prachtig. Net als Folies. Ook zo’n oud stuk, in de 16e eeuw geschreven door de Arnhemse componist Henricus Reinis. “Een standard uit die tijd,” vertelde Leonard Evers die deze compositie in een eigentijds jasje zette. Het programma voor de pauze eindigde met 3D, een fraaie compositie van Kamal Hors.

Na de pauze werd het nog beter. Met het rustige poëtische La femme voilée (Pieter de Mast) en Cabre perdu (Pieter de Mast/arr. Leonard Evers), een weergaloos stuk met veel overgangen. Vasalis’ Oktober klonk als theatermuziek, zonder ritme, maar met sterke en sfeervolle melodieuze ondersteuning van cello en kistorgel, een instrument dat in de Herengrachtkerk helemaal op zijn plek was. Kamal Hors zong vervolgens Nadim, een gedicht in het Arabisch van Ibn Zuhr El Lyadi waar Nicole Jordan een eigen tekst in het Engels had toegevoegd. Het werd een erg goed stuk met veel verrassende tempo- en ritmewisselingen.

Nicole Jordan zong een oud Frans lied uit de 16e eeuw, alleen begeleid door Udo Demandt op de riq, een tamboerijn- achtig instrument uit Noord Afrika. Wat hij uit de riq haalde, was echt geweldig. Jordan zong ook het slotstuk Douce dame jolie dat omschreven zou kunnen worden als een muzikaal schilderij- of een schilderij op muziek gezet. Het publiek beloonde Windstreken terecht met een staande ovatie waarna nog een swingende toegift volgde. Het zou goed zijn als Windstreken met She ‘n keer in het Bimhuis zou optreden.

https://windstreken.wordpress.com/

Written in Music Nieuwsbrief