Louis Andriessen 75
Door op 25 april 2014

Met twee bijzondere concertavonden op 8 én 9 mei vieren Asko|Schönberg, Nieuw Amsterdams Peil en Muziekgebouw aan ‘t IJ de 75e verjaardag van componist Louis Andriessen. Met hoogepunten uit het indrukwekkende oeuvre van Andriessen, interviews met de meester zelf, films, verrassingscomposities en andere activiteiten. Twee unieke, niet te missen avonden met Claron McFadden, Monica Germino, Cristina Zavalloni en Reinbert de Leeuw.
Donderdag 8 mei:
Het extatische Dances (1991), voor sopraan en ensemble, voert de luisteraar mee naar de wereld van de paranormale waarneming – een gave die gepaard gaat met angst en dramatiek. Niet minder verontrustend is La Passione (2002) voor stem, viool en ensemble, gebaseerd op het claustrofobische universum van de Italiaanse gedoemde dichter Dino Campana – een stuk waarin de viool op een diabolische manier de stem achtervolgt. Een vrolijke noot is Andriessens bewerking voor ensemble van Pupazzetti (1915) voor piano vierhandig van de Italiaanse componist Alfredo Casella: een ontroerende impressie van een poppenfamilie.
Vrijdag 9 mei:
Anaïs Nin werd speciaal geschreven voor sopraan Cristina Zavalloni en Nieuw Amsterdams Peil. In 2010 ging het in première in een uitverkocht Muziekgebouw. Het stuk Life (2010) schreef Andriessen voor de specifieke bezetting van ensemble Bang On A Can All-Stars uit New York, een combinatie van 19e-eeuwse strijkers en moderne instrumenten als gitaar en slagwerk.

Met twee bijzondere concertavonden op 8 én 9 mei vieren Asko|Schönberg, Nieuw Amsterdams Peil en Muziekgebouw aan ‘t IJ de 75e verjaardag van componist Louis Andriessen. Met hoogepunten uit het indrukwekkende oeuvre van Andriessen, interviews met de meester zelf, films, verrassingscomposities en andere activiteiten. Twee unieke, niet te missen avonden met Claron McFadden, Monica Germino, Cristina Zavalloni en Reinbert de Leeuw.

Donderdag 8 mei:

Het extatische Dances (1991), voor sopraan en ensemble, voert de luisteraar mee naar de wereld van de paranormale waarneming – een gave die gepaard gaat met angst en dramatiek. Niet minder verontrustend is La Passione (2002) voor stem, viool en ensemble, gebaseerd op het claustrofobische universum van de Italiaanse gedoemde dichter Dino Campana – een stuk waarin de viool op een diabolische manier de stem achtervolgt. Een vrolijke noot is Andriessens bewerking voor ensemble van Pupazzetti (1915) voor piano vierhandig van de Italiaanse componist Alfredo Casella: een ontroerende impressie van een poppenfamilie.

Vrijdag 9 mei:

Anaïs Nin werd speciaal geschreven voor sopraan Cristina Zavalloni en Nieuw Amsterdams Peil. In 2010 ging het in première in een uitverkocht Muziekgebouw. Het stuk Life (2010) schreef Andriessen voor de specifieke bezetting van ensemble Bang On A Can All-Stars uit New York, een combinatie van 19e-eeuwse strijkers en moderne instrumenten als gitaar en slagwerk.