Johann Sebastian Bach – Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme
Door op 26 oktober 2012

Album_title: Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme
Genre: Klassiek
Label: Accent
Rating: Drieënhalve ster (3.5)
Soundsid: 3137080
Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme
3.5
3.5

Tijdens zijn leven was Bach vooral beroemd om zijn capaciteiten als organist. Zijn composities worden pas sinds de eerste helft van de negentiende eeuw gezien als de belangrijkste uit de barokperiode. Vooral musici en componisten zien Bach als de grootste componist aller tijden. Hij was de eerste die melodie, harmonie en ritme op een inventieve manier met elkaar combineerde en zette daarmee de standaard binnen de klassieke muziek.

Het Bach Cantata Project van La Petite Bande heeft de intentie om één cantate per zon- en/of feestdag te spelen en op te nemen. Gespreid over meerdere concertseizoenen is het de bedoeling dat uiteindelijk alle cantates via het Duitse label Accent op CD verschijnen om zo het gehele oeuvre uit te kunnen brengen. Iedere CD verschijnt in digi-packvorm met een boekje waarin het idee van het project uitgelegd wordt en een boekje waarin de cantates individueel beschreven worden. Dit laatste boekje zit aan de digi-pack vastgelijmd en dat is geen goed idee; mijn uitgave bleek al ingescheurd voor ik de CD uit het folie haalde.

ACC 25315 bevat vier cantates: BWV 52, 60, 116 en 140. De CD draagt de titel van de laatste cantate: Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme. De stem van sopraan Yeree Suh klinkt iets te wereldlijk voor deze kerkelijke klanken. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door de mooie klankkleur van haar stem en het gemak waarmee ze zingt. Ze schittert hiermee vooral in de cantate Falsche Welt, Die Trau Ich Nicht!, want daar mag zij alle aria’s en recitatieven zingen. Hierdoor heeft deze cantate ook een wat scherper karakter dan de andere. O Ewichkiet, Du Donnerwort heeft wat donkerder stukken en dat komt niet alleen doordat de solo’s en duetten gezongen door alt Petra Noskaiova en/of tenor Christoph Genz. Het werk heeft een sober karakter en spreekt mij daarom wat meer aan. Het barokke lijkt wat minder aanwezig te zijn en dat draagt bij aan het meer kerkelijke karakter. Du Friedefürst, Herr Jesu Christ bevat een prachtig trio waar alt en tenor samen met de bas Jan van der Crabben zingen. Het heeft een stemmingsvol canon-karakter dat mooi uitgevoerd wordt onder begeleiding van het orgel. Tijdens de laatste cantate Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme horen we een opvallend mooie samenzang tijdens het eerste deel. De eerste aria tussen sopraan en bas duurt net even te lang om de spanning vast te houden. Over het algemeen komt deze laatste cantate wat minder spannend over, wat wellicht komt door het stichtelijke karakter van het werk.

Sigiswald Kuijken heeft een studie gemaakt van de cantates van Bach. Johann Sebastian Bach heeft voor iedere zon- en feestdag van het liturgische jaar een cantate geschreven. Het liturgische jaar of kerkjaar komt niet helemaal overeen met het burgerlijke jaar en een cantate is een manier om de Lutheraanse vertaling van de bijbelteksten over te brengen op de gelovigen. Verder is Sigiswald Kuijken van mening dat sympathie voor het christelijke geloof de muzikale ervaring van de cantates van Bach kan verdiepen. Ik geloof daar niet zo in. Geschiedkunidge kennis omtrent het ontstaan en het gebruik de composities en eventueel kunstwetenschappelijke kennis op het gebied van tekst en muziek lijken mij acceptabele gebieden om mijn tijd in te steken. Religie is te persoonlijk en te menselijk om iets over te zeggen in relatie tot muziek.

Tracklisting Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme:
01 – 06. Falsche Welt, Die Trau Ich Nicht!
07 – 11. O Ewichkiet, Du Donnerwort
12 – 17. Du Friedefürst, Herr Jesu Christ
18 – 24. Wachet Auf, Ruft Uns Die Stimme