Het 2de Pianoconcerto van Jef Neve in wereldpremière! Door op 07 oktober 2012

Artiest: Jef Neve
Genre: Klassiek, Jazz

Het tweede pianoconcerto van pianist en componist Jef Neve is klaar. Een allesbehalve klassiek concerto, maar eentje doorspekt met jazzy grooves en badend in een filmische sfeer. Deze 6-delige creatie, uitgevoerd door Jef Neve en Brussels Philharmonic (een ‘Oscar-winnende combinatie’ (The Artist)!), ziet het levenslicht tijdens de premièrereeks van 11 tot 14 oktober 2012 in Flagey, De Bijloke, Cultuurcentrum Hasselt en De Roma.

Jef Neve: “Boven alles is dit concerto zeker en vast een Pianoconcerto nummer TWEE.

Waar ik bij het eerste pianoconcerto de grenzen probeerde af te tasten, is dit tweede werk het resultaat van grondige research en persoonlijke ontwikkeling. Ik sta te popelen om met het orkest aan de slag te gaan en het tot leven te horen komen!”

Na Neve’s succesvol onthaalde eerste concerto in 2009, kon een vervolg niet uitblijven. Muziekcentrum De Bijloke vroeg muzikale duizendpoot Jef Neve dus opnieuw om een ‘klassiek’ pianoconcerto te componeren. Die nieuwe creatie is het resultaat van drie jaren vol reizen, eindeloze uren in luchthavens en ontmoetingen met heel veel boeiende mensen over gans de wereld.

Jef Neve: ‘Mijn concerto wijkt af van de gebruikelijke 3-delige vorm: in een eerste schets had het zeven delen, waarvan er zes de uiteindelijke versie gehaald hebben. De piano speelt ook een minder prominente rol dan je bij een klassiek concerto zou verwachten: het is meer de dialoog tussen orkest en solist die de rode draad vormt.Voor het eerst gebruik ik ook een nieuwe techniek bij het componeren: door te focussen op een aantal ritmische cellen creëer ik grooves die afkomstig zouden kunnen zijn uit de jazz, maar dan niet meteen de traditionele jazz, wel eerder het cross-over genre dat naar filmmuziek refereert’.

Jef Neve omringt zich dan ook met twee andere componisten die klassieke muziek en filmmuziek weten te verbinden. Frédéric Devreese, die furore maakte met zijn evocatieve filmmuziek voor onder meer André Delvaux, brengt met zijn Benvenuta Suite de romance tussen een pianiste en haar oudere minnaar tot leven. Maar dat ook een grootheid als Dmitri Shostakovich zich aan filmmuziek wijdde is minder bekend – toch is zijn Symfonie nr. 12 ‘Het jaar 1917’ te beluisteren als de boeiende soundtrack bij het episch levensverhaal van Lenin, naar wie de componist erg opkeek.

Meer informatie op www.brusselsphilharmonic.be en www.jefneve.com

Foto: Jeff Willems