Duo Seraphim – O Muse, comt nv voort
Door op 18 april 2010

Artiest: Margot Kalse
Band: Duo Seraphim
Album_title: O muse, comt nv voort
Genre: oude muziek
Release_date: 04/30/2010
Label: Aliud Records
Rating: Vier sterren (4)
O muse, comt nv voort Duo Seraphim
4
4

Hoewel ensembles als Camerata Trajectina al jaren bescheiden succesjes boeken, blijft de Nederlandse liedtraditie een marginale plaats innemen in het vaderlandse muziekleven. De ooit immens populaire liederen van dichters als Joost van den Vondel en P.C. Hooft zijn ons nagenoeg onbekend. Luitiste Elly van Munster en mezzosopraan Margot Kalse hebben 23 Nederlandse contrafacten (nieuw geschreven teksten op bestaande melodieën) uit populaire liedboekjes als de Friesche lust-hof samengebracht. De melodieën komen uit diverse buurlanden en variëren van het populaire ‘Doulce memoire’ tot Dowlands ‘Flow my teares’. Het samenspel van Kalse en Van Munster is smetteloos en de mezzo bewijst een kei te zijn in dit repertoire. Hoewel ze in climaxen soms wat onzuiver klinkt, is het verbazingwekkend hoe ze haar ruime klank behoudt bij het uitspreken van het onzingbare Nederlands. Wat wel stoort zijn de statische – soms al te veel benadrukte – ritmes. Liederen als de openingstrack O lief, v derven, waarin de tact wat losser is, springen er uit.

Elly van Munster, luit
Margot Kalse, mezzosopraan

Deze recensie verscheen eerder in Luister 665.

O Muse, comt nv voort

Duo Seraphim

ACD HJ 040-2 65’

Uitvoering ****/ Registratie ***

Hoewel ensembles als Camerata Trajectina al jaren bescheiden succesjes boeken, blijft de Nederlandse liedtraditie een marginale plaats innemen in het vaderlandse muziekleven. De ooit immens populaire liederen van dichters als Joost van den Vondel en P.C. Hooft zijn ons nagenoeg onbekend. Luitiste Elly van Munster en mezzosopraan Margot Kalse hebben 23 Nederlandse contrafacten (nieuw geschreven teksten op bestaande melodieën) uit populaire liedboekjes als de Friesche lust-hof samengebracht. De melodieën komen uit diverse buurlanden en variëren van het populaire ‘Doulce memoire’ tot Dowlands ‘Flow my teares’. Het samenspel van Kalse en Van Munster is smetteloos en de mezzo bewijst een kei te zijn in dit repertoire. Hoewel ze in climaxen soms wat onzuiver klinkt, is het verbazingwekkend hoe ze haar ruime klank behoudt bij het uitspreken van het onzingbare Nederlands. Wat wel stoort zijn de statische – soms al te veel benadrukte – ritmes. Liederen als de openingstrack ‘O lief, v derven’, waarin de tact wat losser is, springen er uit.