WDR Jazz Fest: Adam Baldych & Lars Danielsson
Door op 11 februari 2013

Op de derde avond – zaterdag 2 februari 2013 – van de eerste editie van het WDR Jazz Fest in het WDR Funkhaus in Köln heeft de organisatie de Poolse jazzbelofte Adam Baldych, geboren in Gorzów in ‘86, met zijn Baltic Gang weten te strikken. Baldych is de laatste jaren een rijzende ster aan het muzikale firmament van de jazzmuziek. Niet alleen in Polen zelf, waar hij vooral bekend is met de Poolse formatie Damage Control. Adam Baldych begon als 11-jarige viool te spelen en studeerde aan de Muzikale Academie van Katowice waar hij met lof afstudeerde. Vanaf zijn 16e jaar startte zijn internationale carrière met optredens in onder meer Polen, Duitsland, Hongarije, Spanje en de USA. Daarna kreeg hij een stipendium aan de Berklee College of Music in Boston. In 2011 woonde hij in New York om zich daar verder te ontwikkelen. Hij werkte samen met grote namen als Jim Beard, Billy Cobham en Nigel Kennedy. Zijn samenwerking met de Zweedse topbassist Lars Danielsson, nu ook in de formatie in het Funkhaus, gaat terug tot 2008, toen hij samen met hem en de Poolse jazzpianist Leszek Mozdzer de filmuziek produceerde voor de film Arne Treasue. Bij viool en jazz denk je gelijk aan Stéphane Grappelli. Maar Adam Baldych heeft geheel zijn eigen stijl ontwikkeld en is daarmee authentiek.

De samenwerking met Danielsson is gecontinueerd met “The Baltic Gang“, de formatie waarbij Baldych begeleid wordt door louter Scandinavische musici. Op een vraag, in een interview voor de februari editie van het Poolse Jazzmagazine Jazzpress, waarom Baldych kiest voor Scandinavische musici in plaats van Poolse – waar toch ook grote namen te vinden zijn zoals Tomasz Stanko – antwoordt Baldych dat hij juist door de verschillen in de Poolse en de Scandinavische volksaard de chemie heeft gevonden in de muzikale samenwerking. Polen zijn volgens Baldych energiek en impulsief, daar waar de Scandinaviërs meer ingetogen zijn. In 2012 realiseerde Baldych een eerste CD met deze Pools-Scandinavische band onder de titel Imaginary Room. Alle composities voor dit album schreef Baldych zelf. De meeste in korte tijd toen hij New York verbleef en zijn creatieve energie vrijkwam door de artistieke omgeving die hij daar aantrof.

Terug naar het hoofdpodium, de Klaus von Bismarck Saal in het WDR Funkhaus. Bernd Hoffmann, de festivaldirecteur van het WDR Jazz Fest, is er in geslaagd om zijn doelstelling voor het festival te realiseren: op zoek naar onverwachte combinaties en nieuwe bezettingen. Baldych werd begeleid door – zoals eerder genoemd – Lars Danielsson (b) en daarnaast door Magnus Lindgren (sax), Iiro Rantalla (p) en Morten Lund (d). Een iets andere samenstelling dan de formatie op het album Imaginary Room waar bijvoorbeeld Jacob Karlzon de piano bespeelt en Marius Neset sax. De set in het Funkhaus liet een enorme dynamiek zien, waarbij de routinier Danielsson de stevige basis vormde. Een deel van het programma bestond uit een hommage aan de in 2008 verongelukte Zweedse jazzpianist Esbjörn Svensson, naast enkele nummer van het album Imaginary Room. In het spel van Baldych doorklinkt zijn Poolse komaf in de folk-achtige solo’s. Een mooie synergie met de prachtige jazz improvisaties van de Scandinavische musici. En Baldych wist met zijn energieke en bewegelijke performance het publiek in het Funkhaus uit de stoelen te krijgen met een staande ovatie en zwei zugabes, iets wat ik nauwelijks gezien heb bij de andere concerten dat weekend in het Funkhaus. Groots en hier gaan we zeker nog meer van horen!

Zie ook:

Videoblog WDR Jazz Fest

Website Adam Baldych