Urbex trapt 2019 af met weergaloze Magic Malik
Door op 27 januari 2019

Band: Antoine Pierre Urbex
Gig_title: Urbex trapt 2019 af met weergaloze Magic Malik
Genre: Jazz
Loc_venue: Espace Senghor
Loc_city: Brussel
Loc_country: Belgie

urbex22

In januari worden Brusselse jazzfans goed verwend. Naast het voorname Brussels Jazz Festival (zie onze verslagen) en Djangofolllies, heb je ook het River Jazz Festival. Dit vindt plaats in verschillende zalen in de stad en zet dit jaar voornamelijk Belgische en Franse artiesten in the picture. Afgelopen vrijdag stond met Urbex, de band van lokale held Antoine Pierre (Taxiwars etc.), een echte publiekslieveling en een door ons volop in de gaten gehouden naam, op de affiche. Wat nog meer de aandacht trok: voor het eerst werd de band vervoegd door Magic Malik, de Ivoriaanse fluitist die voor hun laatste album mee de studio introk. Het trok een volle zaal in de prachtige Espace Senghor en Urbex had er duidelijk ook zin in.

De band opende de debatten met geduld. Het was een zacht ontwaken met een sound die we kennen van de spiritual jazz, maar gaandeweg kantelde de stemming en begon bijvoorbeeld de trompet van Jean-Paul Estiévenart meer en meer te schuren. Een mooie schijnbeweging die het publiek meteen op scherp zette.

urbex44

Antoine Pierre sloeg dan maar ineens een andere weg in en begon een droog, strak ritme te drummen dat je eerder zou verwachten in The Fuse, de dancetempel van de stad. Het bleek de intro van het epische Green over Grey. De impulsen kwamen in dit nummer uit alle hoeken van het podium en temidden van het tumult was er dan plots een onaards geluid dat pas na enkele tellen thuis te brengen was: Magic Malik ging met zijn unieke stem al zingend/krijsend/biddend in duel met de trompetlijnen.

En zo volgde het publiek de hele avond de vele twists in de moderne composities van Antoine Pierre. Onderweg kon het genieten van het vele talent op het podium. Zo is Bram De Looze dé pianist waar iedereen op dit moment mee wil samenwerken, trakteerde Félix Zurstrassen ons regelmatig op moddervette baslijnen, toonde Jean-Paul Estiévenart zijn reikwijdte op de trompet (van warm lyrisch tot zowaar de klank van een noise rockgitaar) en is er bijna niemand in België die zo vertrouwd is met elektronica als gitarist Bert Cools.

urbex

Halverwege het concert kregen we dan ook nog eens de primeur dat Urbex werkt aan een project rond het geluid van Miles Davis in de seventies (denk: Bitches Brew). Dat dit vuurwerk zal opleveren, konden we merken aan het voorproefje dat ze ons gaven. Het nummer Signal barstte van de energie en doofde uit op een wondermooie manier: met Magic Malik die minutenlang improviseerde op de dwarsfluit en tegelijk zong… doorheen zijn fluit. De Ivoriaan staat er om bekend en toch kwam het onverwacht. Je techniek inzetten voor de muziek en niet voor open doekjes, die kunst heeft hij maar al te goed begrepen. Zoals ze dan zeggen in Brussel: chapeau!

En zo was de hele werkweek in één uur weggeblazen. Dit verfrissende concert was voor Urbex de start van een tournee door België, Nederland, Schotland en Frankrijk. Houd hen in de gaten!

urbex66

Foto’s : © Olivier Lestoquoit