×

Recensie

Jazz

11 juli 2014

Sonzeira

Brasil Bam Bam Bam

Geschreven door: Ron de Joode

Uitgebracht door: Brownswood / Talkin' Loud

Brasil Bam Bam Bam Sonzeira Jazz 4 Sonzeira – Brasil Bam Bam Bam Written in Music https://writteninmusic.com

Er was al dat behoorlijk lekkere album van Anushka (Broken Circuit) dat onlangs op Brownswood Recordings verscheen, het label van Gilles Peterson lijkt een patent te hebben op nog meer killerreleases. Zoals Sonzeira’s Brasil Bam Bam Bam, waar Brownswood een alliantie is aangegaan met Talkin’ Loud en dat de eerste release op het label is in meer dan 10 jaar. Overigens stond Peterson ook aan de bakermat van Talkin’ Loud.

Sonzeira is de naam van één van Peterson’s laatste projecten en komt het voort uit zijn adoratie voor de muziek die afkomstig is uit Zuid-Amerika en Brazilië in het bijzonder. Dat Peterson tamelijk goed ingevoerd is in stromingen als bossa nova, rumba, samba, batacuda, latin en allerlei andere substromingen en genres uit het werelddeel waar nu de laatste voetballoodjes worden uitgetrapt, wisten we natuurlijk al middels de talloze mix-CD’s die hij de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Maar ook middels zijn DJ-sets waar hij stad en land mee afreist.

Alweer geruime tijd houdt Peterson naast draaien en muziek diggen zich actiever bezig met zijn favoriete muziek middels productiewerk of het scouten van nieuw talent. Waar dit toe leidt is te horen op zijn Havana Cultura albums, waar er inmiddels drie van zijn verschenen en waar de actuele stand van zaken van de Cubaanse muziek op te vinden is.

En nu is de bemoeienis met Sonzeira, een nieuw collectief en onder welke naam Peterson dit jaar tijdens het North Sea Jazz Festival een drie uur durende DJ-set zal presenteren. Sonzeira pakt ook meteen goed uit met een heel album, dat ook nog eens verschijnt op het moment dat dergelijke albums moeten verschijnen: de zomer. Ook al lijkt die op dit moment in Nederland even op vakantie te zijn.

Het is natuurlijk een risico als een blanke engelse slungel zonder enkel latinobloed in zijn aderen het in zijn hoofd haalt en van zichzelf ervan overtuigd is om een authentiek latino-album op te nemen dan wel zijn naam eraan te verbinden en daarmee om de gunst probeert te strijden van de kritische liefhebber. De kans dat dat op een lachwekkende en niet al te serieus te nemen deceptie kan uitlopen, is natuurlijk levensgroot aanwezig. En zeker wanneer de initiatiefnemer geen enkel instrument beheerst. Dat de persoon in kwestie kasten vol met dergelijke muziek bij elkaar heeft verzameld is al evenmin een garantie op goede afloop. Maar Peterson weet waar de valkuilen zich bevinden en werpt zich dan ook op als coach, netwerker en producer en schakelt daarmee bedreigingen op een artistiek debacle redelijk uit. Door de uitvoering bij mensen neer te leggen die er verstand van hebben en de authenticiteit en kwaliteit kunnen waarborgen. En als supervisor kun je je dan geen buil vallen. Althans, op papier.

Zonder misplaatst in te spelen op de WK in Brazilië door te komen met een snel in elkaar geflanst album kiest Peterson er niet voor om deze link te leggen: ook zonder het voetbalcircus was dit album er gewoon gekomen.

Om de geloofwaardigheid van het gebodene te waarborgen heeft Peterson de opnames laten plaatsvinden in Rio de Janeiro en hebben zich ook nog eens niet de eerste de besten gemeld om aan dit project mee te werken. Peterson koos een mix van oude en nieuwe helden, zoals Kassin (Orquestra Imperial), Emanuelle Araujo, Elza Soares, Marcus Valle en Naná Vasconcelos en daarmee Brasil Bam Bam Bam een vintage tint meegeeft zonder slaafs te zijn naar de roots.

Brasil Bam Bam Bam bevat een gedegen en uitgekiende mix van ritmisch interessante tracks (Nana, Sambãio, Xibaba (She-bá-ba)), laidback en prachtig gearrangeerde en gezongen composities (Aquarella do Brasil) en een meer dan opvallende cover van Southern Freeez van het Engelse 80’s britfunkcollectief Freeez. Brasil Bam Bam Bam is een album dat bij vluchtige, eerste beluistering wellicht een eendimensionale indruk achterlaat, waarin Peterson uit zoveel mogelijk vijvers probeert te vissen. Maar schijn bedriegt en hoe vaker het album wordt ondergaan, hoe meer de eenheid wordt ontdekt en steeds meer diepgang zich openbaart en blijkt dat Peterson nog steeds een heel goede neus te hebben voor what’s hot & what’s not. Tel daarbij de hi-end produktie bij op en Brasil Bam Bam Bam is een album met een houdbaarheidsduur tot minstens de OS van 2016. Die ook al in het land waar het album naar verwijst worden georganiseerd.



  1. Where Naná Hides (feat. Naná Vasconcelos & Seun Kuti)
  2. Naná (feat. Elza Soares & Wilson Neves)
  3. Sambãio (feat. Seu Jorge & Nina Miranda)
  4. Brasil Pandeiro (feat. Emanuelle Araújo, Arlindo Cruz & Chico Chagas)
  5. Xibaba (She-bá-ba) [feat. Emanuelle Araújo & Chico Chagas]
  6. America Latina (feat. Marcos Valle & Patricia Alvi)
  7. Southern Freeez (feat. Emanuelle Araújo)
  8. The Mystery of Man (feat. Mart’Nália & Nina Miranda)
  9. Aquarela Do Brasil (feat. Elza Soares)
  10. Estrelar (feat. Marcos Valle & Patricia Alvi)
  11. Um Toque (feat. Gabriel Moura)
  12. Bam Bam Bam (feat. Seu Jorge & Giovanca)
  13. City of Saints (feat. Lucas Santtana, Nina Miranda & Earl Zinger)
  14. Bonus: Aquarela Do Brasil (Mark E Remix)