×

Recensie

Jazz

29 april 2018

Small World – Live At The Bird’s

Live At The Bird’s Eye

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Soul Factory

Live At The Bird’s Eye Small World Jazz 4.5 Small World – Live At The Bird’s Eye Written in Music https://writteninmusic.com

Inmiddels zitten ze bij Soulfactory Records met Live At The Bird’s Eye aan albumrelease nummer élf. Op deze fraaie liverelease krijgen we een samenwerking te horen tussen zowel Belgische (pianist Ewout Pierreux, tenorsaxofonist Steven Delannoye en drummer Teun Verbruggen) als Zuid-Afrikaanse muzikanten, zoals trompettist Marcus Wyatt en contrabassiste Romy Brauteseth (die ook het mooie grafisch design van het album op zich nam).

Opmerkelijk in eerste instantie is hoe ongelooflijk vrij deze band wel is. Small World is echter niet enkel die wat bijzondere bezetting, maar vormt ook een manier om al die verschillende talenten met elk hun achtergrond en verhaal bijeen te krijgen. Zo ook tijdens twee avonden in de Zwitserse jazzclub Bird’s Eye die met een eigen opnamestudio uitgerust is, een relatief kleine maar heel gezellige setting voor jazzconcerten. Dat komt tot uiting in de manier waarop het aanwezige publiek reageert op de muziek van Small World kwintet. Die publieksreactie is oprecht, warm én enthousiast.

Het moet dus zijn dat de groep er bijzonder goed ontvangen werd en daar in ruil het beste van zichzelf op de planken neerzette. Op het programma hoofdzakelijk stukken van Marcus Wyatt en Ewout Pierreux, al sluipt er met Small World wel een ontzettend knappe compositie van tenorsaxofonist Steven Delannoye de set binnen. Op die manier is er een mooi gebalanceerd evenwicht. Dat belet niet dat de muzikanten zichzelf veel vrijheid gunnen en dat het hier echt helemaal gaat om de communicatie en interactie tussen de spelers. Het beginpunt zijn de sterke composities, al beklemtoont de liveregistratie vooral hun talent om te improviseren en elkaar daarbij uit te dagen.

De aan Johnny Diani opgedragen Opener Mr D zet meteen de warme toon. Een opwarmertje, zeg maar. Die vormt de proloog bij het dik een kwartier in beslag nemende Hymn. Hoe fraai klinkt die, met zijn zachte, maar zuiver klinkende trompetfrasen van Wyatt, die ondersteuning krijgen van de blue pianonotes van Pierreux. En dan injecteert Verbruggen een aantal kwieke drumslagen waarna het kwintet alweer samen op avontuur trekt. De muzikanten complementeren elkaar, voelen elkaar goed aan, maar bevragen elkaar ook en zetten een knappe dialoog neer. En dat alles in een losse, het-kan-eigenlijk-echt-alle-richtingen-uitgaan sfeer.

Onmiskenbaar is ook de bruisende energie en de energieke bezieling waarmee de groep speelt. Die vind je onder meer terug in het treffend getitelde Fire, slechts een van de vele lang uitwaaierende composities op deze stevig uit de kluiten gewassen liveregistratie. Die bevestigt nog maar eens hoe goed de interactie tussen de spelers is. Her en der krijgt de release wat spirituele dimensies en zou je een connectie kunnen leggen met het oeuvre van Chris Joris (check bijvoorbeeld het nog steeds erg knappe Home And Old Stories) en dat van Tutu Puoane (o.a. Not Yet Uhuru op We Have A Dream).

Het meest verrassende stuk op deze release is misschien wel de finale, met het door Wyatt gepende Annake Tassou. Die benadrukt met zijn zwierige melodieën bij uitstek het dansbare, maar op het einde krijgen we net een veel intiemere passage. Kortom: een gedroomde uitsmijter om echt iedereen mee tevreden te stellen. Live At The Bird’s Eye is dan ook een uitstekende liverelease van de bovenste plank.



  1. Mister D (Live)
  2. Hymn (Live)
  3. Tomorrow Is Not Real (Live)
  4. In This Time (Live)
  5. Fire (Live)
  6. Small World (Live)
  7. Annake Tassou (Live)