Prisma: Clean Feed op Northsea Jazz (1)
Door op 14 juni 2012

Prisma verzamelt een reeks van musici/albums rondom een bepaalde gebeurtenis. In dit geval één van de zwaartepunten van het Northsea Jazzfestival 2012. In de Volga-zaal treden op vrijdag, 6 juli, musici en groepen rondom het richtinggevende label Clean Feed uit Lissabon op.

Clean Feed is een bundelend verzamelpunt en thuishaven voor hedendaagse muzikale ontwikkeling. Gelegen aan de oevers van de Tejo aan de rand van Europa het dichtst bij New York. Het label heeft de afgelopen tien jaar musici en groepen uit New York, Chicago en Lissabon, uit Scandinavië, Duitsland en Nederland ver- zamelt en een kwalitatief hoogstaande, markante catalogus opgebouwd. Daarmee heeft het onafhankelijke creatieve muziek een gezicht voor de toekomst gegeven. Ook zijn LISSABON_aug2009 327de afgelopen jaren eigen festivals in New York en Berlijn geïnitieerd en eigen delen aan festivals in Utrecht, Ljubljana en nu Rotterdam geleverd.

Clean Feed zetelt in een pand vlak bij de Cais de Sodre in de Rua Alecrim die naar boven naar de beroemde Lissabonse Chiado-wijk leidt. Het pand herbergt tevens de platenwinkel (ja!) Trem Azul, benoemd naar de blauwe tramlijn die door de Alecrim naar boven loopt (meer in deel 2).

In de Cleanfeed-stroom op Northsea in Rotterdam zullen 4 formaties en een solo-concert van pianiste Kris Davis te zien zijn.

  1. Trumpet and Drums: Peter Evans en Nate Wooley, Jim Black en Paul Lytton
  2. Angelica Sanchez Quintet met Tony Malaby (sax), Marc Ducret (g), Drew Gress (b), Tom Rainey (dr)
  3. Kris Davis solo
  4. Tom Rainey Trio met Ingrid Laubrock (sax) en Mary Halvorson (g)
  5. Marty Ehrlich’s Rites Quartet met James Zollar (tr), Hank Roberts (vlc), Michael Sarin (dr)

Tamboers

Al de eerste formatie is meer dan opmerkelijk. Trompet en drums zijn de klassieke leger-instrumenten. Tegenwoordig beperken zich leger-orkesten tot representatieve opmarsen maar in vroegere tijden was dat anders. De legereenheden trokken met de trompettisten en drummers voorop het slagveld op zoals in de beroemde slag van Austerlitz in 1805. Veel musici sneuvelden dan ook en het leger had constant behoefte aan verse musici. Musici bleven tijdens de gevechten ook ter aansporing doorspelen.

nate-wooley

LISSABON_aug2009 627

De formatie bestaat uit Jim Black (1967), tegenwoordig waarschijnlijk de meest gevraagde en breedst spelende slagwerker in de jazz. Zijn aanpak is baanbrekend en zijn spel muzikaal onuitputtelijk. Hij heeft met iedereen in jazz en geïmproviseerde muziek gespeeld die er toe doet. Hij is zo intens met de muziek zelf bezig dat hij tot nu toe aan de aandacht van de Nederlandse media verregaand ontsnapt is (die hem blijkbaar ook niet kan vatten) en tot nu ook bij alle prijzen van NOV-2008-d'ANGELO 016aug-8-2010 391Northsea gepasseerd is. Als je de banen van Jim Black volgt, heb je een belangrijk deel van de actuele jazz ontwikkeling in beeld! Samen met de Duitse gitarist Frank Möbus is hij is te horen op het nieuwste album van de Portugese bassist Carlos Bica uit Berlijn. De groep Azul bestaat inmiddels 16 jaar. Ook is hij te horen op het uitzonderlijke album inSomnia van Tim Berne (RADIO)

De tweede slagwerker is de Brit Paul Lytton (1947). Als een van de eerste generatie Europese improvisatoren heeft hij een lange staat van dienst. Hij hoort bij de kopstukken van deze eerste generatie en heeft met hun bressen in het muzikaal landschap geslagen. Evans (1981) en Wooley (1974) zijn weergaloos virtuoze en tegelijk radicale trompettisten van de jongere generatie voor wie de jazztraditie maar één bron voor hun aanpak en spel is. Zij trekken o.a. de lijn die door musici als Evan Parker en Paul Lytton ontwikkeld is door. Lytton is samen met Parker op het album Scenes In The House Of Music te horen. Wooley en Evans spelen regelmatig in Portugal en zijn op een aantal Clean Feed albums, waaronder twee live-registraties, te beluisteren (zie album-overzicht en RADIO)

Alle spelers hebben wederzijdse ervaring met elkaar gespeeld maar niet eerder allen gezamenlijk in één groep. Een spannende configuratie waarin iedere speler in nieuw licht te beleven zal zijn. Het is de eerste gemeenschappelijke tour van deze formatie waarvan nog geen opnamen bestaan.

Piano-noviteiten

IMG_8560Daarna twee pianistes, Angelica Sanchez en de tien jaar jongere Kris Davis. Sanchez speelt met een uitgelezen groep van zeer ervaren 1e klas musici waarmee zij inmiddels meer dan vijf jaar samenwerkt. Daaronder slagwerker Tom Rainey die met zijn eigen groep en in andere groepen op Clean Feed vertegenwoordigd is. Het optreden is een Nederlandse première. RADIO

De andere pianiste, Kris Davis, hoort al weer bij de volgende generatie. Zij is in Nederland al ingevoerd en kreeg onlangs nog een carte blanche in het Amsterdamse Bimhuis (zie WiM). Ook zij heeft met slagwerker IMG_8363Tom Rainey gewerkt en is op een aantal Clean Feed albums te horen. Over haar solo-album schreef WiM: “Het is een andere, onbekende maar uitermate heldere en consistente klankwereld waar je in terecht komt. Economisch gedoseerde toonreeksen van een onbekende logica maar een sterke coherentie … De combinatie van solide coherentie en blijvende vreemdheid maken deze muziek zo sterk en fascinerend. Het is muziek die iets heeft en dat niet weggeeft”.

RADIO

Oude rotten

IMG_8312

okt24_2010_Rainey3 069

okt24_2010_Rainey3 027

Daarna een jong trio van de oude rot Tom Rainey (RADIO). Mary Halvorson is op dit moment één van de meest markante en veelgevraagde nieuwe gitaarstemmen in de jazz. De uit Duitsland afkomstige Ingrid saxofoniste Laubrock werkte jarenlang in de Londonse scene en is nu een belangrijke speler in de New Yorkse scene met o.a. haar groep Anti-House waarin Halvorson, Rainey en Kris Davis vertegenwoordigd zijn. Laubrock is op dit moment bovendien musician in residence in het Duitse Moers en zal komend seizoen ook vaker op Nederlandse podia te zien zijn. Rainey is zoals al gezegd in meerdere groepen op Clean Feed albums te horen (RADIO). Een heel bijzonder album is de live-registratie onder de naam El Dorado Trio van een concert (uit 2009) met pianist Craig Tabornehrlichm en klarinettist Louis Sclavis in de Casa da Musica in Porto.

Heel lang niet in Europa te zien geweest is rietblazer Marty Ehrlich, die vooral in de jaren 90 veel in Europa te zien was. In de bezetting van zijn Rites Quartet deze keer cellist superb Hank Roberts die de plaats van Erik Friedlander inneemt. We mogen met spanning uitkijken naar deze rentrée van Ehrlich.

RADIO

Hieronder een overzicht over Clean Feed albums die aam deze musici en groepen gerelateerd zijn.

Jim Black

  • Carlos Bica & Azul – Things About.
  • Tim Berne – inSomnia.

Paul Lytton

  • Parker/Guy/Lytton + Peter Evans – Scenes in the House of Music

Peter Evans

  • Peter Evans Quartet – Live In Lisbon.
  • Parker/Guy/Lytton + Peter Evans – Scenes in the House of Music
  • Mostly Other People Do the Killing – The Coimbra Concert

Nate Wooley

  • Nate Wooley Quintet – (Put Your) Hands Together.
  • RED Trio + Nate Wooley – Stem.
  • Daniel Levin Quartet – Organic Modernism
  • Stephen Gauci’s Basso Continuo – Nididhyasana.

Kris Davis

  • Kris Davis – Aeriol
  • Tony Malaby – Novela (arr. by Kris Davis)
  • Joe Morris/ Nate Wooley – Tooth and Nail
  • SKM – Three
  • Kris Davis / Ingrid Laubrock / Tyshawn Sorey – Paradoxical Frog
  • RIDD Quartet – Fiction Avalanche.

Angelica Sanchez

  • Angelica Sanchez – a little house
  • Harris Eisenstadt – September Trio.
  • Angelica Sanchez – Life Between.

Tom Rainey

  • Tom Rainey Trio – Pool School.
  • Sclavis / Taborn/ Rainey – Eldorado Trio.
  • Tony Malaby’s Apparitions.
  • Angelica Sanchez – Life Between.

Marty Ehrlich

  • Marty Ehrlich’s Rites Quartet – Frog leg Logic.
  • Marty Ehrlich’s Rites Quartet – Things Have Got To Change.
  • Julius Hemphill Sextet – Hard Blues.

wordt vervolgd …

Fotos © FoBo – Henning Bolte © except foto Wooley, foto Ehrlich

aug-8-2010 218

LISSABON_aug2009 727

LISSABON_aug2009 662

LISSABON_aug2009 790

LISSABON_aug2009 794

LISSABON_aug2009 802

Written in Music Nieuwsbrief