Nieuwlichteressen
Door op 08 maart 2017

Terugkijkend op de laatste twee jaar en circa 30 Europese festival die ik bezocht heb, vallen een aantal musici van de jongere generatie op, onder meer die in het vrouwelijke rijtje hieronder. De namen zijn om twee redenen met tussenruimtes aan elkaar geregen: om beter in het oog te vallen en omdat de lijst niet pretendeert compleet of definitief te zijn. Discussie en aanvullingen zijn welkom. En duidelijk wijzende informatie over deze musiciennes is er te over en kan met behulp van deze lijst desgewenst gerichter geïnspecteerd worden!

Deze musiciennes hebben allemaal internationaal een markant spoor getrokken en zijn verder internationaal in de lift. Het gaat allemaal om musiciennes die in sterke combinaties spelen, nieuwe klanken ingebracht hebben of leider van een opvallend vernieuwend ensemble zijn. Deze musiciennes komen uit een diversiteit van landen: Portugal, Frankrijk, Slovenië, Duitsland, Nederland, Ierland, UK, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Estland en de VS. Hieronder vindt de lezer rijkelijk links naar hun werking in het Europees festival-landschap. Het is aan de lezer om eventueel zelf na te gaan hoe met de podium-presentie van deze musiciennes hier zit. De open lijst zou de vraag kunnen opwerpen: Zouden vrouwen op dit moment de interessantere muziek maken of is alleen maar de verdeling ingrijpend aan het veranderen?
lijst1

DePortugese trompettiste Susana Santos Silva (1979) opereert vanuit Porto en Stockholm wereldwijd in de hoogste liga van de geïmproviseerde muziek. Aanpakkend, open, coöperatief, voortvarend en met realistische fantasie bouwde zij een sterke positie op. Zij beslaat een enorme rijkwijde, van Matesinhos tot vrije improvisatie met spelers als Kaja Draksler, Lotte Anker, Craig Taborn en Mat Maneri. Zij is al jaren lid van de in Rotterdam gevestigde groep Lama en heeft een duo met pianiste Kaja Draksler (Parede Festival 2016, Moers Festival 2016, Ljubljana Jazz Festival 2014, Umeå Festival 2013). Het heeft lang geduurd voordat zowel Susana Santos Silva als de Rotterdamse groep Lama eindelijk 2016 breder ingang vonden op Nederlandse podia. Aan Written in Music heeft het zeker niet gelegen (zie Written HIER en HIER)

De Franse pianiste Eve Risser (1982) is niet alleen een enorm vindingrijke, wendbare en humorvolle musicienne maar ook een formidabele en overtuigende organisatrice. Al deze capaciteiten komen samen in het formidabele 10 koppig White Desert Orchestra. De musici horen bij de créme van de jongere Franse generatie jazzmusici. Het is uitzonderlijk hoe deze musici hun uitzonderlijke capaciteiten volledig in dienst van de muziek stellen en daarbij fraaie klankbeelden creëren, uniek en ongekend (Moers Festival, Kopenhagen Festival, Ljubljana Festival, Berlin Festival). Risser heeft het Umlaut label opgericht en werkt in verschillende kleine improvisatie configuraties (Berlin Jazzfest 2016, Ljubljana Jazz Festival 2016, Moers Festival 2015, KopenhagenJazz Festival 2015, Jazzdor Festival Straatsburg 2015). In het White Desert Orchestra zit zoals als al gezegd een keur van boeiende musici van de jonge generatie die allemaal zelf boeiende groepen hebben c.q. aan boeiende groepen deelnemen. Zodoende is het orchestra als een door van pandora betreffend nieuw boeiend terrein.

De Sloveense pianiste Kaja Draksler (1987) studeerde in Groningen en Amsterdam. Zij heeft zich in Amsterdam gevestigd en lid van het Amsterdamse dOeK kollektief. Zij heeft een eigen octet en werkt in meerdere kleine combinaties, o.m. in duo met Susana Santos Silva (Moers Festival, Wroclaw Jazztopad Festival). Als offshoot van een treffen met musici van het Noorse Punkt ontstond een trio met drummer Hamid Drake en reedspeler Ned Rothenberg). Als resultaat van de October Meeting 2016 in het Bimhuis ontstond een trio met de Zweedse bassist Petter Eldh en de Duitse drummer Christian Lillinger (Ljubljana Festival 2016, Münster Festival 2017, Ljubljana Jazz festival 2012). Voor haar solo album kreeg Draksler lovende kritieken van o.a. de New York Times.

De Zweedse saxofoniste Anna Högberg komt uit de Zweeds-Noorse school van vrije improvisatie met als markante vertegenwoordigers Mats Gustafsson, Ingebrigt Haker Flåten en Paal NIlssen-Love. Zij is lid van het beroemde Fire! Orchestra en richtte 2 jaar geleden haar eigen ensemble op, de Anna Högberg Attack met bassiste Elsa Bergman, Anna Lund op drums, Lisa Ullén piano en Elin Larsson en Malin Wättrig, dat vorig jaar langs belangrjke Europese festivals trok en successen vierde (Lubljana Festival 2016).

Saxofoniste Maria Faust (1979) uit Estland maar opererend vanuit Kopenhagen Is niet alleen een geprofileerde saxofoniste maar in eerste instantie een sterke leidster/dirigente van grotere ensembles. Na eerst met de grotere groep Jazz Catastrophe gewerkt te hebben, legde zij zich toe op Sacrum Facere, een multinationaal ensemble uit Kopenhagen met o.mm Francesco Bigoni (clarinet), Ned Ferm (tenor sax, clarinet), Emanuele Maniscalco (prepared piano; Kristi Mühling (kannel), Tobias Wiklund (trumpet), Mads Hyhne (trombone), Daniel Herskedal (tuba), Anna Vabarna (vocals) (Deens Award, Tallinn Music Week, Jazzahead Bremen 2015, Copenhagen Jazz festival 2015).

Wordt vervolgd – selectieve discografie aan het eind van de reeks. Fotos: Henning Bolte ©FoBo__

img_5729