Moderne jazz met een Middeleeuws decor in Krefeld
Door op 25 augustus 2015

Voor de 31ste maal vond afgelopen zaterdag Jazz am Sommerabend plaats op de idyllische locatie van kasteel Burg Linn in Krefeld (D). Georganiseerd door de Jazzclub Krefeld is dit een klein festival, maar van hoog niveau. Een Sommerabend was het met recht, met de temperatuur nog dicht bij de 30 graden toen het om 18:30 van start ging onder de strak blauwe hemel met de langzaam zakkende zon boven deze prachtige plek in deze stad op zo’n 40 km over de grens bij Venlo. De formule die sinds jaren gehanteerd wordt is één podium en drie sets, waarbij altijd gezocht wordt naar bijzondere formaties van Europees of Amerikaans talent. Eerder vond het festival plaats op de binnenplaats van het kasteel. Vanwege veiligheidsvoorschriften is het nu sinds enkele jaren in het park voor het kasteel, wat het decor niet bepaald minder mooi maakt.

De eerste set is voor het in Berlijn gesettelde trio Slavin/Eldh/Lillinger met gast trompettist Ralph Alessi uit Amerika. Het trio’s credo is geloof in een betere wereld in termen van wetenschap, techniek, vrijheid, democratie en kwaliteit van muziek door progressiviteit te vieren in alle aspecten van het leven. Met hun composities willen ze een alternatief brengen voor de mainstream jazz. Een primeur voor het samenspel van Slavin en Alessi, die troffen elkaar nog niet eerder op een podium. Slavin (1982) studeerde sax onder andere bij Lee Konitz en Leszek Żądło en ontwikkelde zich ook in filmmuziek. Alessi (1963) stamt uit een muzikale familie, studeerde aan the California Institute for the Arts voordat hij in 1991 naar New York verhuisde. Alessi werkte onder andere samen met Steve Coleman, Ravi Coltrane, Uri Caine, Drew Gress en Don Byron. Hij is oprichter en directeur van de Brooklyn’s School for Improvisational Music.

Christian Lillinger 2

De band start met een indrukwekkende intro op drums met het nummer Manipulieren (Eldh) door Christian Lillinger, geboren in Lübben in 1982 en afgestudeerd in Dresden. Lillinger gebruikt alles wat z’n drumstel te bieden heeft, enorm explosief en creatief. Het openingsnummer vervolgt in snelle tempowisselingen en expressieve solo’s waarbij de leden volop geconcentreerd opgaan in hun performance. De expressie voert de boventoon, boven het contact met het publiek. De nummers, composities van alle bandleden, met illustere titels als bijvoorbeeld Sons of Engels/Marx (Slavin/Lillinger), worden zonder aankondigingen gebracht, in opperste concentratie. Explosief, energiek en op momenten ook ingetogen. De vier lezen voortdurend van bladmuziek, wat niet wil zeggen dat er niet geïmproviseerd wordt. De structuur van het werk is zorgvuldig voorbereid waarbij solo’s ruimte bieden voor vrije expressie. Het publiek wordt mee gezogen in allerlei sferen, vaak abstract, soms klinken oriëntaalse klanken door. Bij één van de werken gebruikt Lillinger een metalen schaal waarmee hij snerpende klanken produceert door over de bekkens te bewegen. Een verrassend klankspel is het resultaat. De heren dagen elkaar voortdurend uit tot het laatste nummer. Een mooie opening op deze Sommerabend.

Ola KvernbergVan een hele andere orde is de tweede set met het Ola Kvernberg Trio. Kvernberg, geboren in 1981 in Noorwegen, groeide op in een muzikale familie en speelt viool vanaf zijn zesde in de folk en klassieke traditie van zijn moeder en grootvader. Op zijn 16e komt hij in aanraking met de jazz, beïnvloed door zijn vader. Hij studeerde af in Trondheim en is vanaf 2003 lid van het Trondheim Jazz Orchestra. Kvernberg wordt in zijn trio begeleid door Steinar Raknes op bas en Erik Nylander op drums. Het openingsnummer is Wood Village van het album Northern Tapes uit 2013. Een prachtig en gevoelig werk met roffelend drumwerk en door folk invloeden doordrenkt klankspel op viool, steunend op een stevige bas. Leaving Lotte is een even gevoelig en ingetogen thema op viool en snel ritmewerk op drums. Ook dit nummer evenals het ten gehore gebrachte Poweryard, Cooper’s Joe en North zijn van het hiervoor genoemde album. Al het werk kenmerkt zich door de gevoelige bijna mythische sfeer die neer gezet wordt. Sferen die we vaker aantreffen bij jonge Scandinavische jazztalenten, zoals bij landgenoot Marius Neset, die hun volks-roots verwerken in hun composities. Niet alleen vanwege de viool, maar ook om de composities, doet het werk van Kvernberg denken aan de jonge Poolse viool virtuoos Adam Bałdych, die net zoals Kvernberg de folk invloeden van zijn geboorteland herinterpreteert in een moderne jazzsetting. De muziek is lyrisch en wisselt mooi af tussen het meer abstracte werk van de eerste set en laatste set.

Steve LehmanDe derde band op Jazz am Sommerabend 2015 is het Steve Lehman Trio. Lehman, geboren in 1978 in New York, wordt behoorlijk aangeprezen door de internationale pers. “Music of genuinely visionary importance, a way forward for the art.” volgens de Penguin Guide to Jazz. In zijn trio wordt hij begeleid door Matt Brewer op bas en Damion Reid op drums. Het trio staat als een huis. Heel groovy volgen en ondersteunen Brewer en Reid de indrukwekkende solo’s van Lehman, bijna perfectionistisch. Het blaaswerk van Lehman heeft een enorm bereik en is technisch zeer goed. Hij produceert een scala aan klanken op innovatieve manier op zijn altsax, met een op een perfecte timing ingespeeld trio. Eigen werk en nummers van onder andere Coltrane passeren de revue. Lehman geeft ook volop de ruimte aan zijn bandleden om zich volledig te ontplooien in de set met veel solo’s. Echte professionals die bogen op een stevige ervaring en die prima samenwerken. Het hoogtepunt van de avond. De Jazzclub Krefeld laat zien dat een klein festival groot kan zijn, geholpen door de prachtige ambiance van Burg Linn.

Written in Music Nieuwsbrief