×

Recensie

Jazz

22 juli 2015

Miles Davis – At Newport 1955 – 1975 (The Bootleg Series vol.

At Newport 1955 – 1975 (The Bootleg Series vol. 4)

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Sony Legacy

At Newport 1955 – 1975 (The Bootleg Series vol. 4) Miles Davis Jazz 5 Miles Davis – At Newport 1955 – 1975 (The Bootleg Series vol. 4) Written in Music https://writteninmusic.com

Wat een ongelooflijk genot moet het zijn voor het trio Richard Seidel, Michael Cuscuna en Steve Berkowitz, om al die opnamen die van Miles Davis bewaard zijn gebleven door te luisteren en steeds weer met prachtige delen op de proppen te komen in The Bootleg Series. Niet raar dat het trio met het samenstellen van die delen al meerdere keren met prijzen bekroond is want ook dit vierde deel in de serie is weer een waar genot.

At Newport 1955-1975 betreft zoals de titel al aangeeft een 20 jaar opsomming van zijn mooiste opnamen van het voorname ooit door de fameuze George Wein opgezette Amerikaanse festival. In dit geval gaat het om de opnamen van de jaren 1955, 1958, 1966, 1967, 1969, 1971, 1973 en 1975 waarvan de concerten vooral op Newport, Rhode Island plaatsvonden maar ook op speciale Newport festivals in New York City, Berlijn en in Zwitserland. Opvallend is het dat deze opnamen nu worden uitgebracht terwijl de 60ste editie van Newport Jazz in het weekend van 31 juli en 1 en 2 augustus gaat plaatsvinden. Op die editie zal het feit dat Miles Davis op dat eerste Newport festival doorbrak groots gevierd worden.

De 4CD set At Newport 1955 – 1975 bevat een enorme schat aan muziek. Niet zozeer in composities maar vooral in de heerlijk lang uitgesponnen uitvoeringen. Op de 4 CDs is in totaal 296 minuten muziek te horen. Bijna 4 uur vrijwel allemaal niet eerder uitgebrachte tracks. En vanaf het allereerste optreden, met Thelonious Monk en Gerry Mulligan in de band, is het grandioos genieten. In 1955 was Miles nog een muzikant die los vaste opnamen maakte. Na het optreden op Newport werd hij door Colombia met een dik contract getekend. Mooi van de At Newport uitgave is ook de integrale uitvoering van Kind Of Blue met het legendarische sextet, dus met Cannonball Adderley, John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers, en Jimmy Cobb. Ook de live opnamen van het geweldige kwintet waarmee Miles in 1966/67 speelde, dus met Wayne Shorter, Herbie Hancock, Ron Carter en Tony Williams, zijn optimaal op At Newport aanwezig. De laatste opnamen uit 1975 laten dan weer een band horen waarin de door Miles zo gewaardeerde percussionist James Mtume een voorname rol speelde.

Het is geweldig om At Newport over een paar dagen verspreid te luisteren en de ontwikkeling in de muziek over die 20 jaar bij Miles te horen. Het blijft ongelooflijk hoe de man zich muzikaal bleef uitdagen en zich steeds weer door de juiste muzikanten liet omringen om zijn ondoordringbare muzikale ontwikkeling in de juist banen te leiden. Zo mooi ook om hem kort na het terzijde zetten van zijn weergaloze band met Herbie Hancock, Ron Carter en Tony Williams met een nieuwe band met daarin Chick Corea, Dave Holland en Jack DeJohnette de composities van Bitches Brew te horen spelen. De ontwikkeling van akoestische instrumenten naar meer elektronische en de toevoeging van rock en funk in zijn muziek: de stormachtige muzikale ontwikkeling die Miles in sommige jaren doormaakte blijft absolute magie. Ook de jaren 70 met een meer rhythm & blues benadering met gitaristen Pete Cosey en Reggie Lucas, (elektrische) bassist Michael Henderson, percussionist James Mtume en jazz drummer Al Foster en een steeds wisselende serie aan saxofonisten is ene zeer interessante periode. Het was in deze periode ook dat Newport niet alleen een weekfestival werd maar er ook afleveringen in Europa kwamen.

At Newport 1955-1975, het vierde deel in The Bootleg Series van Miles Davis is wederom een meer dan excellente uitgave. Met een enorme kennis in repertoire samengesteld door de heilige Legacy drie-eenheid Richard Seidel, Michael Cuscuna en Steve Berkowitz, is er een prachtig document tot stand gekomen dat optimaal recht doet aan de grootheid van Miles Davis.

Tracklisting At Newport 1955 – 1975 (The Bootleg Series vol. 4):

CD 1 (July 17, 1955: Newport Jazz Festival, Newport, RI):

  1. Spoken Introductions by Duke Ellington and Gerry Mulligan
  2. Hackensack
  3. Round Midnight (previously released)
  4. Now’s The Time

(All-Star Jam Session: Miles Davis, trompet; Zoot Sims, tenor-saxofoon; Gerry Mulligan, baritone-saxofoon; Thelonious Monk, piano; Percy Heath, bas en Connie Kay, drums.)

(July 3, 1958: Newport Jazz Festival, Newport, RI)

  1. Spoken Introduction by Willis Conover (previously released)
  2. Ah-Leu-Cha (previously released)
  3. Straight, No Chaser (previously released)
  4. Fran-Dance (previously released)
  5. Two Bass Hit (previously released)
  6. Bye Bye Blackbird (previously released)
  7. The Theme (previously released).

(Miles Davis, trompet; Cannonball Adderley, alt-saxofoon; John Coltrane, tenor-saxofoon; Bill Evans, piano; Paul Chambers, bas en Jimmy Cobb, drums.)

CD 2: (July 4, 1966: Newport Jazz Festival, Newport, RI):

  1. Gingerbread Boy
  2. All Blues
  3. Stella By Starlight
  4. R.J.
  5. Seven Steps To Heaven
  6. The Theme / Closing Announcement by Leonard Feather.

(July 2, 1967: Newport Jazz Festival, Newport, RI)

  1. Spoken Introduction by Del Shields
  2. Gingerbread Boy
  3. Footprints
  4. Round Midnight
  5. So What
  6. The Theme
  7. Closing Announcement by Del Shields

(1966 & 1967: Miles Davis, trompet; Wayne Shorter, tenor-saxofoon; Herbie Hancock, piano; Ron Carter, bas en Tony Williams, drums.)

CD 3: (July 5, 1969: Newport Jazz Festival, Newport, RI):

  1. Miles Runs The Voodoo Down (previously released)
  2. Sanctuary (previously released)
  3. It’s About That Time / The Theme (previously released)

(Miles Davis, trompet; Chick Corea, electric piano; Dave Holland, bas en Jack DeJohnette, drums.)

(November 1, 1973: Newport Jazz Festival In Europe, Berlin)

  1. Band warming up / voice over introduction
  2. Turnaroundphrase
  3. Tune In 5
  4. Ife
  5. Untitled Original
  6. Tune In 5.

(Miles Davis, trompet, orgel; Dave Liebman, sopraan-saxofoon, tenor-saxofoon, fluit; Pete Cosey, gitaar, percussie; Reggie Lucas, gitaar; Michael Henderson, electric bass; Al Foster, drums; James Mtume Forman, percussie)

(July 1, 1975: Newport Jazz Festival – NY, Avery Fisher Hall)

  1. Mtume

(Miles Davis, trompet, orgel; Sam Morrison, sopraan-saxofoon, tenor-saxofoon, fluit; Pete Cosey, gitaar, percussie; Reggie Lucas, gitaar; Michael Henderson, electric bass; Al Foster, drums en James Mtume Forman, percussie)

CD 4: (October 22, 1971 : Newport Jazz Festival In Europe, Neue Stadthalle, Dietikon, Switzerland):

  1. Directions
  2. What I Say
  3. Sanctuary
  4. It’s About That Time
  5. Bitches Brew
  6. Funky Tonk
  7. Sanctuary

(Miles Davis, trompet; Gary Bartz, sopraan-saxofoon, alt-saxofoon; Keith Jarrett, electric piano, orgel; Michael Henderson, electric bass; Ndugu Leon Chancler, drums; Don Alias, percussie en James Mtume Forman, percussie)



  1. Gingerbread Boy (Live (1966 Version))
  2. All Blues (Live)
  3. Stella by Starlight (Live)
  4. R.J. (Live)
  5. Seven Steps to Heaven (Live)
  6. The Theme / Closing Announcement by Leonard Feather (Live)
  7. Spoken Introduction by Del Shields (Live)
  8. Gingerbread Boy (Live (1967 Version))
  9. Footprints (Live)
  10. 'Round Midnight (Live (1967 Version))
  11. So What (Live)
  12. The Theme / Closing Announcement by Del Shields (Live (1967 Version))