Mark Guiliana Quartet verovert de Nederlandse podia
Door op 11 oktober 2015; fotografie door Wouter Schenk

Artiest: Mark Guiliana
Gig_title: Mark Guiliana Quartet verovert de Nederlandse podia
Genre: Jazz
Loc_venue: Paradox
Loc_city: Tilburg
Loc_country: Nederland

Jazz minnend Nederland werd afgelopen week uitstekend bediend met maar liefst drie Nederlandse optredens van de geweldige drummer Mark Guiliana. Met zijn Mark Guiliana Jazz Quartet was hij achtereenvolgens te zien in LantarenVenster in Rotterdam en afgelopen vrijdag en zaterdag in respectievelijk het uitverkochte Bimhuis in Amsterdam en het even zo vol gepakte Paradox in Tilburg. De tour stond in het teken van het album Family First, dat alom zorgde voor lovende kritieken. Na Tilburg vertrok de formatie naar Parijs, Dublin en London voordat ze later deze week weer terug naar Amerika zullen vertrekken. Wij bezochten de optredens in het Bimhuis en Paradox.

(Verslag: Wouter Schenk en Dick Hovenga)

Guiliana, die eerder werkte met Avishai Cohen en Brad Mehldau, had voor de tour Jason Rigby (sax), Fabian Almazan (piano) en Chris Morrissey (bas) meegenomen. Pianist Almazan (vooral bekend van Terence Blanchard’s E-Collective) vervangt Shai Maestro (de man die ook in de band van bassist Avishai Cohen zoveel indruk maakte) die speelt op het eerder dit jaar uitgebrachte album. Dat Almazan een al net zo groot talent is bewijst hij gelijk in de opening van de set met Spirit of Chanhassen, opgebouwd op een lyrisch thema waarvoor Rigby op sax zorgt. Meteen valt het ritmische spel van bandleader Guiliana op. Met zijn voortdurende wisselende ritmes en weergaloze techniek doet hij wat van een drummer als bandleider verwacht wordt, hij zorgt voor een accent dat drummen meer laat zijn dan ritmisch begeleiden. Zijn spel is immer aanwezig, haast melodisch, maar zonder dat het domineert. Zijn spel geeft zijn bandleden, de ruimte om met mooie solo’s excelleren. Diverse andere composities van Family First volgen en het kwartet maakt de verwachtingen meer dan waar.

Met de vertolking Johnny Was van Bob Marley begint de popsong rustig lyrisch, waarna een climax volgt. Tempoversnellingen leiden naar een georganiseerde chaos met abstracte solo’s van alle vier, waarna het nummer weer rustig verstilt. Importance of Brothers begint met een prachtige lange bassolo van Morrissey, waarna Guiliana en Almazan een marstempo inzetten dat stevig doorwerkt onder een bloemrijke melodie, gespeeld door Rigby op zijn tenorsax. In alle nummers klinken de virtuoze ritmewisselingen door waarmee Guiliana zijn spel typeert, zo ook in Abed waar swing en walking bass de song karakteriseren. Halverwege het stuk wordt het ritme verdubbeld, uitmondend in een prachtige drumsolo, die Guiliana niet eens nodig heeft om zijn kunnen te tonen. 2014 is een ballad met een mooi lyrisch en harmonisch thema. En met One Month gaat het tempo er weer volop in, het drumwerk van Guiliana bijna pulserend en razend snel.

Guiliana mag de meest creatieve drummer van zijn generatie genoemd worden. Zijn gevoel voor ritme is adembenemend. Opvallend is natuurlijk wel dat hij, de man die juist bekend staat omdat hij invloeden uit alle nieuwe Electronic stromingen binnen zijn drumspel verwerkt, juist nu met een meer conservatief jazzkwartet op uitverkochte zalen kan rekenen. Maar nu de waardering zo groot is zal de man zonder twijfel terug gaan komen om ook de andere kanten van zijn genialiteit te laten zien. Op het begin december te houden State X festival zal hij met zijn enerverende Beat Music band aantreden.

Setlist Mark Guiliana Jazz Quartet Paradox, Tilburg:

  1. Spirit of Chanhassen
  2. 1980
  3. Long Branch
  4. Johnny Was
  5. Beautiful Child
  6. Lavender Again
  7. Importance of Brothers
  8. Abed
  9. 2014
  10. One Month