Marcus Miller – Afrodeezia
Door op 08 april 2015

Artiest: Marcus Miller
Album_title: Afrodeezia
Genre: Jazz
Release_date: 04/01/2015
Label: Blue Note
Rating: Vier sterren (4)
Soundsid: 3386552
Afrodeezia Marcus Miller
4
4

Het bezoek aan Gorée in Senegal resulteerde in het gelijknamige nummer (dat was te vinden op het vorige album Renaissance) en de aandacht die het nummer kreeg van de UNESCO vormde voor Marcus Miller aanleiding om meer te doen met het thema ‘slavernij’. De UNESCO benoemde hem in 2013 tot Artist For Peace en werd hij woordvoerder voor het Slave Route Project. En de zoektocht naar de geschiedenis van de zwarte muziek inspireerde Miller tot het maken van Afrodeezia. Hiertoe bezocht hij vele plekken in de wereld om zijn kennis nóg meer op te vijzelen over dit belangrijke thema. Eveneens nieuw is dat Afrodeezia verschijnt op het Blue Note label.

Bassist Marcus Miller gaat op dit album een stuk diepgaander te werk dan we van hem gewend zijn, want met cultureel-politieke thematiek hield hij zich tot nu toe niet openlijk bezig. We kennen Miller natuurlijk als dé sessiebassist en sideman van onder andere Miles Davis en David Sanborn en is zijn solo-carrière inmiddels meer dan behoorlijk te noemen. Hij speelt niet meer zó vaak mee op albums van anderen en steekt zijn tijd vooral in zijn eigen projecten. En daar heeft hij zijn handen vol aan.

Miller leidt een redelijk stabiel bestaan en dat uit zich in veel live spelen en op gezette tijden nieuw albumwerk afleveren. Door de loop van de jaren is zijn jazzfusion niet echt aan veranderingen onderhevig geweest en heeft hij een trouwe schare fans opgebouwd. Zijn stijl is even organisch als beperkt: het draait natuurlijk om zijn karakteristieke bassgeluid, dat sinds de jaren ’80 vrijwel ongewijzigd klinkt. Of het nu op dit album is of op een willekeurige Luther Vandross of David Sanborn track: die Millerslap is uit duizenden herkenbaar.

De Miller albums die de laatste jaren verschenen, zijn bijna onderling uitwisselbaar en worden er nooit grote risico’s genomen. Miller houdt het vooral op safe en ieder album kan vrijwel geblinddoekt en ongehoord aangeschaft worden. Vernieuwing keer nul, routine keer tienduizend lijkt steeds het devies. Gevolg is dat zijn schare aanhangers stabiel blijft, er nauwelijks nieuwe aanwas bij komt en constant het gevaar van verzadiging op de loer ligt. Ondanks dat klinkt Miller’s muziek altijd wel erg lekker, ook al kabbelt het tegelijkertijd soms wel eens wat té veel voort. In elk geval is er altijd wel dat vakmanschap, want spelen kan de man wel.

Op Afrodeezia worden de zaken dus enigszins anders aangepakt. Miller nam het album op diverse plekken in de wereld op en nodigde hij enkele gasten uit, zoals de altijd aangename Lalah Hathaway, Keb Mo’ en Chuck D van Public Enemy. Het resultaat zijn dertien tracks en door die slaverootsthema en bijbehorende thematiek is het een uitzonderlijk album in ’s mans oeuvre. Het begint al met het Afrikaans klinkende Hylife, dat door die overbekende plukbas een typische Millertrack is, maar net even anders dan we gewend zijn. Ook het slepende Preacher’s Kid is een bluesy track met een boodschap, evenals het timide I Still Believe I Hear en het boterzachte Xtraordinary. Meer pit is te vinden in het jazzfunkende We Were There met spetterend baswerk en een opvallende cover van The Temptation’s Papa Was A Rolling Stone, welk een nummer een oververhitte fusionsaus krijgt overgegoten. Ook de pittige en percussieve afsluiter I Can’t Breathe met scherpe raps van Chuck D behoort tot de favorieten.

Marcus Miller kiest op Afrodeezia duidelijk voor een sterk uitgangspunt en mag het resultaat er zijn. En alhoewel het een album is met een duidelijke thematiek past het goed in wat we al van de bassist kennen. Afrodeezia kent een aantal sterke momenten en is het zijn UNESCO membership waardig en kan het tegelijkertijd prima overeind staan in zijn inmiddels omvangrijke discografie. Een bovengemiddelde aanrader dus.

Tracklisting Afrodeezia

  1. Hylife
  2. B’s River
  3. Preacher’s Kid (Song for William H)
  4. We Were There
  5. Papa Was A Rolling Stone
  6. I Still Believe I Hear (Je Crois Entendre Encore) (featuring Ben Hong)
  7. Son of Macbeth
  8. Prism (Interlude)
  9. Xtraordinary
  10. Water Dancer
  11. I Can’t Breathe (featuring Chuck D. and Mocean Worker)