Louis Sclavis Atlas Trio – Sources Door op 11 juni 2012

Artiest: Louis Sclavis
Band: Atlas Trio
Album_title: Sources
Release_date: 06/11/2012
Rating: Vier sterren (4)
Soundsid: 2799532

Klarinettist Louis Sclavis blijft de uitdaging zoeken en is al weer met een nieuwe formatie onderweg, een buitengewoon trio met gitarist Gilles Coronado en toetsenist Benjamin Moussay, hier op piano en fender. Sclavis heeft te allen tijde consequent Sclavis-muziek gespeeld. Dat is ook hier, bij het eerste album van deze formatie, vanaf de eerste noot niet anders ook al is het anders dan anders. Coronado en Moussay plooien zich meteen in het eerste stuk Près d’Hagon- dange geheel naar Sclavis en zijn instrument. De gitaar klinkt als een basklarinet en neemt bovendien functies van de drummer waar. De piano begint opvallend laag, spiegelt de basklarinet en beiden spelen vaak prachtig unisono. Ook in het afsluitende Sous Influence klinkt het drietal als (kleuringen van) één instrument (zie ook bespreking live)

IMG_2952Wonderbaarlijk hoe mooi de klarinetklank op dit album eruit komt. Bij ieder stuk steeds weer opnieuw in een andere omgeving. In dat opzicht steken deze opnamen eruit. Dat Coronado en Moussay zich naar Sclavis’ basklarinet-spel plooien, wil niet zeggen dat zij hier knechten zijn, integendeel! Zij sturen Sclavis juist subtiel en gevarieerd nieuwe kanten op. Daarbij gebruiken zij veel ongewone klankmogelijkheden van hun instrument. Ze stra- len wederzijds mooi op elkaar af waardoor een unieke donkere klankkleuring ontstaat. Met wat mij betreft het mooist in het stuk Along The Niger. Ook in de overige 9 stukken nieuwe gave in- drukken te over: Dresseur de Nuages bijvoorbeeld is een weids, sferisch stuk (herinnert bij vlagen aan Karaindrou), Disparition heeft en weirde rockjazz groove, Road To Karaganda heeft onderhuids iets van een Egyptian Reggae, Quai Sud is onheil- spellend en zou bij een goede thriller passen en in Outside Of Maps volgt op een lange aanloop een dreigende ontlading. De ontvouwing van de buitengewone klankkarakteristiek wordt nog versterkt door de opbouw van het album als geheel. Een belangrijke luisterervaring: de klankschoonheid geeft zich niet meteen vrij. Bij de eerste keer kun je ‘misluisteren’ vooral wat de functie van de gebruikte repetitieve patronen (meteen in het eerste stuk) betreft. Gaandeweg dringt door hoe bijzonder deze opname – ook voor Sclavis – is.

Tracklisting Sources

  1. Près d’Hagondange
  2. Dresseur de nuages
  3. La Disparition
  4. A Road To Karaganda
  5. A Migrant’s Day
  6. Sources
  7. Quai sud
  8. Along The Niger
  9. Outside Of Maps
  10. Sous influences

Foto © FoBo – Henning Bolte ©