Jazz Viersen pakt uit met 30ste editie
Door op 19 september 2016

Als de 30ste editie van Internationales Jazz Festival Viersen, ooit opgericht door bassist en inwoner van Viersen Ali Haurand, officieel wordt geopend door Burgemeisterin Sabine Anemüller en Director Tobias Kremer, in de grote zaal van de Festhalle, dan zit het eerste concert op Bühne Zwei er al op met pianist Florian Weber. De gemeente Viersen, goed voor 75.000 inwoners, is onder leiding van de SPD burgemeester initiatiefnemer en organisator van het festival. Waar vind je dat in Nederland nog met de slinkende cultuur subsidies, dat een gemeente zelf staat voor zo’n evenement? Bijzonder. De muzikale en artistieke leiding ligt in handen van Tobias Kremer, actief voor WDR Jazz, die ook dit jaar opnamen maken.

Artist in Residence op de eerste dag van het festival, op vrijdag 16 september, is Florian Weber, één van de toonaangevende jazzpianisten in Duitsland op dit moment. In 2013 is hij onderscheiden met de Eccho Jazzpreis en in 2014 met de WDR Jazzpreis voor improvisatie. Weber, afkomstig uit een muzikale familie, speelde al piano vanaf z’n vierde jaar en genoot zijn opleiding onder andere in Boston en New York. Hij werkt samen met grote namen als Pat Metheny, Lee Konitz (ook aanwezig in Viersen), Tomasz Stanko, Ralph Alessi en Eric Vloeimans, waarmee hij in 2011 het album Live in The Concertgebouw uitbracht, een geweldig duo werk. Weber heeft een keur aan artiesten gestrikt voor vier verschillende sets in de Festhalle. Het eerste optreden is met Axel Zajac (gitaar), Michel Benita (bas), Israel Varela (drums) en Anna-Lena Schnabel (sax, dwarsfluit). Verschillende frisse nummers, zoals Hallo Katze van gitarist Zajac, Lions van Konitz, Krefeld van Weber zelf en Another Day in Paradise, de popkraker van Collins, passeren de revue. Mooie, opgewekte arrangementen met jazz, soul en funky invloeden. Een lekkere start van het knusse festival.

Na de start op Bühne 2 en de officiële opening in de grote zaal, Bühne 1, wordt daar groots uitgepakt met het complete Symfonie Orkest van Bochum, met trombonist Nils Landgren als solist. Landgren wordt naast het orkest begeleid door Jan Lundgren (piano), Lisa Wulff (bas) en Wolfgang Haffner (drums). Landgren, Lundgren en Haffner zijn alle drie afkomstig van het creatieve ACT label. ACT is goed vertegenwoordigd in Viersen dit jaar, ook op de tweede dag. Het orkest speelt diverse stukken, waarvan een deel gearrangeerd is door Jörg Achim Keller, die 8 jaar lang muzikaal leider was van de NDR Big Band en nu het orkest leidt. Het eerste stuk is getiteld Gånglåt Från Älvdalen. Een prachtige compositie gebaseerd op een Zweeds volksliedje. Het grote symfonieorkest met de immense strijkerssectie klinkt magistraal in combinatie met de ACT musici en het virtuoze spel van Landgren. Hij vertelt geanimeerd over de songs die daarna op het repertoire staan, standards als Don’t Let Me Be Lonely Tonight, Stars In Your Eyes en One Day I will Fly Away, waarbij hij afwisselend zingt en soleert op zijn trombone. De laatste twee songs zijn overigens gearrangeerd door Vince Mendoza, onder wiens leiding Landgren samen met de Bochumer Symphoniker dit jaar het album Some Other Time uitbracht. Een ode aan het werk van Leonard Bernstein.

Florian WeberIn de tussentijd is bezetting op Bühne 2 gewijzigd en hebben daar Greg Osby (saxofoon) en Nasheet Waits (drums) aangeschoven bij Florian Weber. Waits was de maandag ervoor nog te bewonderen met Avishai Cohen in Krefeld. En even tussendoor ging hij de studio in om met Cohen zijn nieuwe album op te nemen in Zuid-Frankrijk. En nu is hij weer terug op een steenworp van Krefeld in Viersen. Opnieuw een geweldige sound van de door Weber samengestelde band. Daarna is de grote zaal voor Florian Weber en treden ze met zo beetje de zelfde bezetting op met de in Duitsland bekende rapper Samy Deluxe. De verbinding wordt knap gelegd tussen hip-hop en jazz. Bovendien wordt het publiek bijzonder vermaakt door Deluxe, die naast rapper ook nog volwaardig cabaretier blijkt te zijn. Speelse songs, met humor, over maatschappelijk getinte onderwerpen en over zijn eigen leven worden knap begeleid door Weber en zijn band. De ritme sectie wordt stevig uitgevoerd met twee drumsets, zowel Waits als Varela begeleiden de band. Het feest is compleet als Deluxe zijn eigen versie van Let It Be ten gehore brengt: Therapie: Vielen von uns brauchen es: Therapie!

De tweede dag begint op Bühne Zwei met zangeres Lisa Bassenge uit Berlijn. Onder andere begeleid door haar partner Andreas Lang op bas brengt ze mooie popsongs in warme en strakke jazz bewerkingen. Met nummers van haar in LA opgenomen album Canyon Songsop het repertoire.

Even daarna is de grote zaal het podium voor de vaste gast op Jazz Viersen: de WDR Big Band. Onder leiding van de Cubaanse pianist Hilario Durán brengt het vermaarde orkest een Cuban Night. Gastdrummer is de eveneens van Cuba afkomstige Horacio El Negro Hernández. Zwoele klanken, opzwepende ritmes en latin sounds staan vanavond op het menu van de big band uit Köln. Durán wisselt de vleugel frequent af voor de positie van bandleider vóór op het podium en toont daarbij een enorme mimiek, die los van muziek al een genot is om te zien. Veel van de werken zijn van de hand van Durán zelf, waaronder Esperando Carroza, Tango Moruno, New Danzón en Lada 78. Het laatste nummer schreef hij toen zijn oude Lada het begaf en hij met angstzweet en slechte remmen door de bergen naar een garage reed. Bij enkele stukken treedt zangeres Yma America op. De Big Band zorgt voor prachtig solowerk, onder andere door saxofonist Paul Heller, tromboniste Shannon Barnett en onze eigen Ruud Breuls op trompet. De Festhalle doet zijn naam eer aan, het is een groot muzikaal feest, professioneel neer gezet door de WDR Big Band.

Drummer Wolfgang Haffner, die de dag ervoor nog present was met de Bochumer Symphoniker, trad vervolgens op in de grote zaal met een gelegenheidsformatie bestaande uit Michael Wollny (piano), Lars Danielsson (bas) en Christopher Dell (vibrafoon). Opnieuw een optreden uit de ACT stal en wat voor één! Klasse vertolkingen van standaard werken zoals So What en My Funny Valentine. Meesterlijk bewerkt en uitgevoerd. Prachtige solo’s en even zo mooi samenspel in uitgekiende harmonieën, met een melancholieke en klassieke ondertoon. Wollny speelt onnavolgbaar en meesterlijk klavierwerk. Danielsson zijn baswerk heeft een unieke sound die we onder andere kennen van zijn album Tarantella en Liberetto II, met zijn zo herkenbare klassieke klanken. Haffner stuwt de band op met zijn groovy ritme en het geheel is af met de super snelle Christopher Dell op vibrafoon. De band is exclusief voor Jazz Viersen samengesteld. Je zou willen dat ze bij elkaar bleven en dat we hier vaker getuige van konden zijn. Een groot succes en hoogtepunt van dit kleine, maar ó zo mooie festival!