Girls In Airports glorieert op Jazz International Rotterdam
Door op 31 oktober 2015

Gig_title: Jazz International Rotterdam
Genre: jazz, avant garde, alternatief
Loc_venue: LantarenVenster
Loc_city: Rotterdam

Het is alweer de vijftiende keer dat het festival Jazz International Rotterdam wordt gehouden. Een reden om vrijdag, aan het begin van de avond in LantarenVenster, Mijke Loeven, directeur van het festival en de gelijknamige stichting, even het podium op te halen. Loeven, die eerder op de avond al menig bezoeker persoonlijk welkom heette bij de entree wijst op de rol van het festival bij de ontwikkeling van muzikaal talent en bedankt de diverse medewerkers en podia die van Rotterdam een vooraanstaande jazz-stad hebben gemaakt.

Girls In Airports_De eerste band van de avond is wellicht ook direct de meest interessante van het festival. Het Deense Girls In Airports komt net uit Berlijn en speelt voor het eerst in Nederland. Gelukkig is Written In Music erbij want het vijftal lost de verwachtingen op basis van hun vier albums volledig in. Girls In Airports opereert zonder bassist. Toetsenist Mathias Holm is de gedreven spin in het web, de verbindende schakel tussen de twee ‘duo’s’ Martin Stender (sax) en Lars Greve (sax, klarinet) en Victor Dybbroe (percussie) en Mads Forsby (drums). Holm weet de juiste klankkleur te schilderen tussen de bijdragen van de overige vier zodat Girls In Airports even krachtig als kleurrijk en dromerig weet te klinken.

De band opent direct met de zo kenmerkende vloeiende klanken bovenop ragfijne percussie. Als er één band organisch klinkt is het Girls In Airports wel. Het ‘koperen duo’ van de groep maakt van de eerste minuten van The Grass By The Roses een prachtige luisterervaring terwijl toetsen en percussie het nummer even later een boeiende, tribale inslag geven. Het zal niet de eerste keer zijn vanavond dat de Denen teruggrijpen op het mooie album Kaikoura uit 2013. Ook Albert Kahn – van dezelfde plaat – komt voorbij, een milde track, prachtig verrijkt door de klarinet van Lars Greve. Vanzelfsprekend komt de nieuwe plaat, het eveneens prachtige Fables, ook regelmatig voorbij; Aftentur bijvoorbeeld, is bijzonder mooie, ambienteske experimentele muziek die iedereen moeiteloos weet te betoveren.

Een hoofdrol is er vaak voor Greve die de meest uiteenlopende klanken uit zijn instrumentarium weet te toveren, dan weer vanuit zijn keel, dan weer door zijn saxofoon heen en weer te bewegen. De overige bandleden geven hem hier op driekwart van het optreden alle ruimte voor zonder dat er van egotripperij sprake is. Er blijft spannende interactie, met dan weer de percussie, dan weer de sax van Martin Stender. Een logische afsluiter is het fraaie, exemplarische, Fables, een track gezegend met de mooiste klankkleuren.

Bruut!In de foyer van LantarenVenster gaat even later het kwartet Bruut! los. Vier mannen, strak in het pak en verantwoordelijk voor evenzo strak spel. Bruut! tapt uit een traditioneler jazzvaatje dan Girls In Airports maar produceert prima sfeermakers. Een soepele en levendige band met als krenten in de pap een smakelijke Hammond en een lekker vet eerbetoon aan Led Zeppelin.

Get The Blessing uit Bristol is waarschijnlijk de meest bekende naam van vanavond. De pop- en triphoplinks van de band worden er doorgaans bijgehaald om de persberichten over het kwartet wat te kruiden maar het is nu tijd dat de heren gewoon op de eigen merites worden beoordeeld. De crossover tussen alternatieve pop, triphop, funk en jazz(rock) van Get The Blessing smaakt ook vanavond weer uitermate lekker, al lijkt de band (drums, bas, saxofoon, trompet) wat minder diep te gaan dan vorig jaar in het Bimhuis.

Get The BlessingBassist Jim Barr speelt een leidende rol en trekt met zijn pakkende baslijnen de kar. Hij is ook spreekstalmeester, al communiceert hij niet bijzonder veel. Wel weet Barr te vertellen dat het nieuwe album Astronautilus in Cornwall werd opgenomen en dat daardoor een flink deel van de nummers over ‘sea food’ gaan. Bij Get The Blessing is er altijd ruimte voor onderkoelde humor. Het hieropvolgende Green Herring illustreert Barrs opmerking treffend. Het is een typische track die zowel de luchtige, speelse jazzy kant van de band laat horen alsmede de zwaardere, diepere jazzrockkant. Even later introduceert Barr een track met een verwijzing naar ‘the outer shell of a prawn’. We blijven dus nog even bij de zeevruchten. Hoe dan ook, mede dankzij zijn effectvolle bas horen we een van de mooiste en meest ingetogen nummers van de avond.

Get The Blessing, met zijn mix van geluidsexperimenten – veelal via een arsenaal aan pedalen – en luchtige dan wel stevige jazz/rock/triphop is een prima band om deze eerste avond van Jazz International Rotterdam af te sluiten. Het publiek gaat terecht lekker mee met de groep. De meest memorabele muziek werd vanavond echter voortgebracht door de vijf jonge Denen van Girls In Airports, die van hun eerste optreden in Nederland een gedenkwaardige ervaring maakten.