Geweldig Metropole Orkest en Bokanté in Bremen
Door op 11 september 2018

Band: Bokanté and Metropole Orkest
Gig_title: Geweldig Metropole Orkest en Bokanté in Bremen
Genre: Jazz, World
Label: Real World Records
Loc_venue: BLG Forum
Loc_city: Bremen
Loc_country: Duitsland

Afgelopen zaterdag was in het BLG Forum in Bremen, als onderdeel van Musikfest Bremen, de wereldpremière van What Heat, de nieuwe samenwerking van het Metropole Orkest, dienst dirigent en arrangeur Jules Buckley en Snarky Puppy’s Michael League’s nieuwe band Bokanté. Wat een geweldige avond was het!

Metropole Orkest en Bokanté

Dat een nieuwe samenwerking tussen Michael League en  Jules Buckley na het Grammy succes van Metropole Orkest & Snarky Puppy’s Sylva een bijzondere zou gaan worden was duidelijk. Maar dat die zo goed zou uitpakken als What Heat, was toch echt niet verwacht.

Bokanté is het nieuwe bandproject van League waarin hij op een enerverende wijze jazz met blues, world (Afrikaans en Caribisch), rock en funk samenbrengt. Hun eerste album Strange Circles was vorig jaar een fijne, frisse kennismaking, maar met hun tweede album What Heat wordt de lat gelijk wel heel erg hoog gelegd. Met de voorgestelde samenwerking kwam League niet alleen met geweldige composities om indruk op Buckley te maken, maar deed Buckley dat andersom met zijn arrangementen daarna. Het allerbeste in elkaar naar boven halen is wat deze twee mannen als geen ander kunnen.

Blikvanger is bij Bokanté zangeres Malika Tirolien die met haar geweldige stem en teksten over sociale issues de band sterke emoties meegeeft. Zij is het middelpunt op het podium. De band staat om haar heen opgesteld en die is met twee gitaristen, twee bassisten (waarvan League af en toe ook naar gitaar switcht), een dobro/lapsteelspeler, een drummer/percussionist, een bongospeler bepaald goed uitgerust. Met het grote Metropole Orkest daar achter is het een mooi afgeladen podium.

Malika Tirolien

Dat de magie die Buckley, het Metropole en League hebben een heel bijzondere is, wordt het publiek, nog volledig onbekend met het werk van het nieuwe album, al snel duidelijk. De heerlijke mix aan stijlen, met die markante Buckley arrangementen overgoten, wordt met heel veel vreugde door de band en het orkest de zaal in geslingerd. Want zo mag je die achtbaan aan stijlen en driftig door elkaar heen vloeiende muzikale lijnen wel noemen.

Het ronduit fascinerend hoe goed band en orkest al bij dit eerste concert samenspelen. En hoe goed het geluid in de zaal is. Een hele klus als je ziet hoeveel muzikanten er op het podium staan.

Metropole Orkest en Bokanté

Het repertoire is al net zo overweldigend. Wij hebben de mazzel dat we het album al gehoord hebben en de songs dus kennen. Wij zijn al volledig om door de grote kwaliteit van het album, maar met de energie die van het podium komt hakken songs als All The Way Home, Fanm (The Woman), Bòd Lanmè Pa Lwen, Don’t Do It en Réparasyons er nog eens extra in. Wat een overheerlijke opwinding en wat een enorme muzikaliteit spat er vanaf.

Een concert waar muzikaal zoveel gebeurt als op deze avond overkomt je maar heel erg weinig. Niet alleen de songs, de performance maar juist ook die hemelse arrangementen die in de handen van het muzikanten van het zoals altijd geweldig spelende Metropole Orkest de meesterlijke bewerkingen meekrijgen is een feest voor de oren. Er gebeurt muzikaal zo ontzettend veel dat je na de eerste songs al verlangt dit concert zo nog een keer mee te maken.

Mooi is ook het samenspel tussen Buckley en League. Dan is het League die aftelt en de aanzet tot een nieuwe song geeft dan weer is het Buckley die het orkest opzweept tot grootse prestaties. In de korte pauzes hoor en zie je ze communiceren en de blije gezichten en het lachen betekent dat ze ook het uitstekend naar hun zin hebben. Het publiek is na de eerste song al helemaal om en wordt tijdens het concert alleen maar enthousiaster.

Mooi extra gegeven is dat op het deze avond ook nog even de aandacht gevestigd wordt op het feit dat het Metropole Orkest aan het begin van het festival de Bremen Muzikfest-Preis 2018 heeft gekregen. Een prijs die eerder aan fenomenen als Anne Sofie van Otter en Janine Jansen werd gegeven. Festivaldirecteur dr. Thomas Albert maakt nog maar eens heel duidelijk wat de waarde van het orkest voor de muziekwereld is, terwijl hij zich verbaast over het feit dat in cultuurrijker Duitsland een orkest als dit gewoonweg niet te vinden is en dat hij heel jaloers op Nederland is.

Het Metropole Orkest en Bokanté spelen eind september, begin oktober een reeks optredens in Nederland. Zorg dat je op tijd kaarten voor deze optredens boekt want dit zijn concerten die je echt niet mag missen.

Written in Music Nieuwsbrief