×

Nieuws

09 mei 2012

Georgie Fame and all that jazz…

Geschreven door: Pauline Stroosnijder

“Het is het belangrijkste dat ik in mijn carrière heb gedaan.” Zo beschrijft Georgie Fame aan de telefoon zijn project ‘Singer’ dat hij samen met de inmiddels overleden componist Steve Gray schreef halverwege de jaren 80 . Twee keer werd het opgevoerd voor de Nederlandse radio met het Metropole Orkest, maar nooit konden Fame en Gray ‘Singer’ aan het grote publiek brengen. Tot het Jazzorchestra of the Concertgebouw zich aandiende. Nu staat Singer voor het op het podium met het Jazzorchestra en wel op 24 mei in de Boerderij in Zoetermeer en op 25 mei in DeLaMar Amsterdam. Een heuse première dus. Zangeres Madeline Bell en Fame zelf zijn de solisten in deze productie die oorspronkelijk als jazzmusical was bedoeld. Dirigent Henk Meutgeert schreef de nieuwe arrangementen voor big band. Het koor van het Conservatorium van Amsterdam ondersteunt het geheel. ‘Singer’ vormt een onderdeel van de nieuwe theaterprogrammering van het Jazzorchestra.

“Steve en ik hebben ‘Singer’ in een paar dagen geschreven. Ik had nooit gedacht dat ik dit kon, maar ik overtrof mezelf. En we waren allebei dol op Madeline, dus toen we een zangeres moesten kiezen viel de keus meteen op haar. Het verhaal van ‘Singer’ is het verhaal van een jonge zwarte gospel zangeres uit de VS die begin jaren 60 naar Londen vertrekt. Het is overigens niet het echte levensverhaal van Madeline, ondanks dat er wel raakvlakken zijn.” Fame kijkt erg uit naar de samenwerking met het Jazzorchestra waarmee hij en Madeline al sinds 1996 regelmatig optreden. “Jullie hebben voor een klein land als Nederland zulke fantastische jazzmuzikanten, daar kunnen jullie heel trots op zijn. Het is altijd een feest om met Henk en zijn mannen te werken.” In december 2010 speelde Fame voor het laatst met het Jazzorchestra of the Concertgebouw in een overvol Bimhuis in Amsterdam, een paar honderd fans dropen teleurgesteld af zonder kaartje. Nu krijgen die fans opnieuw een kans.

Georgie Fame (68) kent een lange carrière. Hij leerde piano en orgel spelen in de kerk, werd ooit tweede bij een talentenjacht die Ringo Starr won, maar hij was als 16 jarige toch ontdekt. Hij ging mee op tournee met Eddie Cochran (die na het slotconcert verongelukte) en koos daarna voor een solocarrière. “Vanaf maart ‘62 stond ik met mijn eigen band The Blue Flames drie jaar lang elke avond in de Flamingo club in Soho, Londen. Daar kwamen Amerikaanse GI’s, muzikanten, beroemde en hippe mensen. De tijd in de Flamingo was voor mij een ongelofelijke muzikale ervaring.” In de zomer van ’65 verdrong Fame Help van de Beatles van de nummer 1 positie in de charts met zijn hit Yeh Yeh. “Ik had het nummer gehoord op een LP van Jon Hendricks en ik was meteen verkocht. Ik bracht het uit en kreeg na het bereiken van de nummer 1 positie een telegram van de Beatles om mij te feliciteren. Zo ging dat in die tijd, er was geen rivaliteit tussen bands. Ik heb het telegram nog steeds ergens op mijn zolder.” Hendricks was en is altijd van grote invloed geweest op Fame. “Hij was mijn mentor, net zoals Mose Allison.” Nadien volgden nog enkele grote successen, zoals The Ballad of Bonnie & Clyde en Get Away, oorspronkelijk geschreven voor een benzinemerk. “Mijn pensioenplan”, grapt Fame.

Begin jaren 70 volgde de zeer succesvolle samenwerking met Alan Price. In de jaren 80 en 90 werkte hij samen met Van Morrison, waar hij de muzikaal leider was. In 1998 was hij één van de medeoprichters van Bill Wyman’s Rhythm Kings, met wie hij nog altijd toert. “We komen in september weer naar Nederland. Bill is dol op Nederland. Jullie zijn een trouw publiek, want we spelen nergens zo vaak als in Nederland.”

Fame is tot op de dag van vandaag zeer actief en toert over de hele wereld. Soms met zijn begeleidingsband de Blue Flames, soms met zijn beide zonen in het Family Trio: met Tristan op gitaar en James op drums. “Ik ben hartstikke trots op mijn ‘boys’. Soms kijk ik van achter mijn orgel naar hun verrichtingen op het podium en dan ben ik heel trots, want ze zijn allebei heel goed, mijn eigen vlees en bloed! Half mei doen we een korte tournee door Engeland en Wales.”

‘Singer’ is volgens Fame niet eenvoudig om te zingen. “Ik ben al druk bezig met repeteren. Het is alweer zo lang geleden dat ik het zong. Er zitten lastige nummers in. Henk Meutgeert is een meester op het gebied van arrangeren. Het is zo ongelofelijk veel werk voor hem om alles om te zetten naar big band.” Hij is dan ook zeer dankbaar met deze gelegenheid om Singer te spelen voor een groot publiek. “Madeline en ik hebben zo vaak tegen elkaar gezegd dat we Singer graag nog eens zouden willen doen. Hopelijk kunnen we het ook in andere landen spelen. Ik word in juni weliswaar 69, maar ik wil blijven spelen zolang mijn gezondheid het toelaat en zolang de mensen het kunnen waarderen . Ik kijk er enorm naar uit en hoop dat er veel mensen zullen komen.” Wij zeggen Yeh Yeh.

Meer info over Singer/kaartverkoop op de site van Jazzorchestra of the Concertgebouw en via de ‘Singer’ Facebookpagina.

Foto’s: Ans van Heck