Double Bill: Binker & Moses en Mark Guiliana Jazz Quartet!!
Door op 23 maart 2018

Gig_title: Double Bill: Binker & Moses en Mark Guiliana Jazz Quartet!!
Genre: Jazz
Loc_venue: Schouwburg Leuven
Loc_city: Leuven
Loc_country: Belgie

Mooi om, nu Leuven Jazz al zes dagen aan de gang is, een volledig avondvullend programma in de Schouwburg te hebben. Het blijft de allermooiste grote plek in de stad tenslotte. En met het Britse duo Binker & Moses en de New York jazzoutfit van drummer Mark Guiliana een prachtig affiche.

Nog maar ruim twee maanden geleden bliezen saxofonist Binker Golding en drummer Moses Boyd de lobby van Flagey in Brussel op met een fonkelende set op het einde van de avond. Voor het openingsoptreden van de avond op het grote podium van de Schouwburg kiezen ze, automatisch, voor een andere opzet. Niet gelijk op vol effect spelend bouwen ze hun set mooi op. Eerst nog even zoekend naar het perfecte geluid, de twee mannen klinken namelijk op het podium als een complete band, maar al snel in volmaakte harmonie in geluid.

Boyd laat maar weer eens horen dat hij een van de meest veelbelovende drummers van zijn generatie is. Wat een prachtige skills heeft deze jonge man toch. Een ritmisch gevoel als geen ander en spel dat doordrenkt is van de jazzgeschiedenis, maar tevens alle kenmerken van de funk, r&b, hiphop en electronic in zich herbergt. Uitzonderlijk talent. Golding is dat al net zo. Heerlijk dynamisch scheurt hij over de beats van Boyd heen om daarna weer in volle emotie de prachtigste melodielijnen te spelen. De aandacht ligt vooral op hun vorig jaar verschenen dubbelalbum Journey To The Mountain of Forever en de set overtuigt optimaal. Elke keer dat je de mannen zien en hoort heb je het idee dat zij met z’n tweeën de komende jaren nog zoveel meer te vertellen hebben. Mooi gevoel!

Mark Guiliana is al vele jaren een van de meest aansprekende jazzdrummers ter wereld. Maar weinig drummers hebben de geniale ritmische skills die Guiliana heeft. Gestart als opzienbarende jazzdrummer, zich doorontwikkeld als de grootmeester in het combineren van electronic en jazz, en de laatste jaren met zijn Mark Guiliana Jazz Quartet ook weer terug bij de pure jazz. Hij flikt het om moeiteloos alles te combineren. En met Jason Rigby op sax, Fabian Almazan op piano en Chris Morrissey op contrabas heeft hij een geweldige groep muzikanten om zich heen.

De set begint dan ook mooi met uitgebalanceerde stukken van hun laatste album Jersey waarin het spel van de afzonderlijke muzikanten fraai tot zijn recht komt en Guiliana zelf, bijna ongemerkt, zijn geweldige skills openbaart. Maar geweldige muzikanten zeggen niet alles over een set helaas. Na een, wat onverwacht, iets te lange bas-solo van Morrissey speelt de band vervolgens twee nieuwe, niet echt indrukwekkende composities, waarbinnen met wel heel erg veel solo’s de ondoorzichtige melodie en structuur wordt verbloemt. Apart om mee te maken en gelijk een stuk in de set waar mijn aandacht even volledig verslapt. Gelukkig pakt het kwartet weer op met meer stukken van hun laatst verschenen album. Met het door Rigby naar een prachtige hoogte geblazen September als een hoogtepunt in de set. Net als die overweldigende versie van Rate (R=Roy Haynes, A=Art Blakey, T=Tony Williams en E+ Elvin Jones) waarbij Guiliana zijn excellente drumskills maar weer eens etaleert. En in zijn aankondiging gelijk het festival een pluim geeft voor het feit dat ze drummers dit jaar volop in de schijnwerpers zetten met drumlegende Elvin Jones als speerpunt.

Meer Leuven Jazz 2018: