De muzikale volwassenwording van Mammal Hands
Door op 14 juni 2016

Band: Mammal Hands
Genre: Jazz
Label: Gondwana

De mannen van Mammal Hands namen er de tijd voor maar met hun tweede album Floa hebben ze dan ook reuze stappen gemaakt. Het trio uit Norwich, getekend bij het vooraanstaande Gondwana Records van trompettist Matthew Halsall, maakte een geweldig album en zijn helemaal klaar om zich nu ook in Europa bekend te maken. Hun dynamische en verrassende eenheid van sax/piano/drums vindt op het nieuwe album erg fraaie nieuwe hoogten.

Mammal Hands

We ontmoetten de mannen in het park gelegen voor de St. Johns Church in Hackney in Londen. Het is de avond van het uitverkochte concert van Matthew Halsall & The Gondwana Orchestra en Mammal Hands mag het concert aftrappen met een korte set om hun nieuwe album Floa, dat de dag daarop uit gaat komen, aan het publiek te presenteren. De band heeft er erg veel zin in. ‘Natuurlijk hebben we een aantal songs van het nieuwe album al bij onze laatste optredens gespeeld maar op een of andere manier voelt dit nieuwe album als een nieuw begin’ verteld pianist Nick Smart. ‘Aan Floa hebben we zo hard gewerkt en we zijn zo blij met het resultaat dat we het publiek nu echt volledig willen gaan veroveren’ vervolgt drummer Jesse Barrett.

Dat het maken van Floa een flinke klus was had platenbaas Halsall mij al een paar maanden eerder verteld. ‘Matthew heeft steeds op een overduidelijke manier tegen ons gezegd dat we nog beter konden als we met nieuwe composities aankwamen en deze voor hem opgenomen hadden. Hoe waardeloos dat soms ook voelde, hij heeft uiteindelijk wel gelijk gehad. We gingen nog harder aan het werk om met nog betere composities op de proppen te komen. Uiteindelijk hadden we er na anderhalf jaar genoeg om deze op te nemen. Tijdens het mixen werd ook Matthew volledig overtuigd dat we een geweldige collectie bij elkaar hadden. Hij vergelijkt Floa nu met het tweede album V.02 van GoGo Penguin (ook op Gondwana Records verschenen) en zegt steeds dat dit ook ons doorbraakalbum gaat worden’ lacht Nick.

Dat het album een andere sound heeft dan eerste album Animalia valt ook gelijk op. ‘Daar heb je helemaal gelijk in’ valt saxofonist Jordan Smart, net aangesloten na de soundcheck van het hoofdprogramma (Jordan speelt de laatste paar jaren ook een opvallende rol in The Gondwana Orchestra), bij. ‘We wilden de sound van het trio rijker maken en zijn heel erg op zoek gegaan. Niet alleen in het componeren maar ook aan het voller maken van ons geluid. Met een opzet van saxofoon, piano en drums mis je soms iets zwaars. Of beter, je mist gewoon bas. Omdat we ook in onze muziek refereren aan onze liefde voor Electronic is het creëren van een basgeluid dan wel essentieel natuurlijk. Een bassist aantrekken was geen optie, daarvoor zijn we veel te veel gesteld op het geluid dat we met ons drieën creëren, maar met het flink verzwaren van de bassdrum en het ‘verdikken’ van de toetsen van de linkerkant van de piano hebben we nu een mooie sound gevonden. Maar om dat voor elkaar te maken hadden we uiteindelijk wel rare opnamedagen. We hebben in vier dagen alle composities opgenomen en 6 dagen aan het mixen besteed. Met George Atkins van de fameuze Manchester 80 Hertz studio, die altijd de allerbeste apparatuur heeft, was dat uiteindelijk een geweldige klus. Vooral ook omdat alles steeds beter begon te klinken’.

Mammal Hands

Dat de sound van Mammal Hands een opvallende is mag voorgaande al duidelijk gemaakt hebben. Met hun tweede album hebben ze naast hun invloeden uit de hun zo geliefde DJ wereld, de ritmische invloeden uit de Indiase muziek, het vervreemdende werk van moderne componisten als Terry Riley en Steve Reich en de spiritual jazz van iemand als Pharoah Sanders (ook al zo’n grote held van Halsall) ook duidelijk de compacte sound van GoGo Penguin geluisterd. ‘Zoals je weet zijn we aan Matthew voorgesteld door GoGo bassist Nick Blacka en zijn we de afgelopen jaren veel als voorprogramma met de band op tour geweest en natuurlijk word je door ze beïnvloed. De sound van die band is zo vol tegelijk compact en melodieus, daar kun je niets anders dan met heel veel respect naar luisteren. Dat wij met hen vergeleken worden, al is onze muziek heel anders, is best een eer eigenlijk’.

Mammal Hands De band speelt s’ avonds een veel te korte set met nieuwe composities maar het zaalgeluid is duidelijk afgesteld op het hoofdprogramma. Superjammer natuurlijk. Duidelijk is al wel te horen, als het geluid naar het einde toe wat beter wordt, dat met een echt goed geluid die nieuwe composities volop zullen gaan groeien in een livesetting. Daar klinken ze zelfs nu al veel te lekker en mooi voor. De band is klaar om Europa te gaan veroveren en op basis van het erg fraaie Floa verdienen ze dat meer dan.