×

Recensie

Jazz

06 oktober 2017

Cécile McLorin Salvant

Dreams And Daggers

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Mack Avenue

Dreams And Daggers Cécile McLorin Salvant Jazz 4 Cécile McLorin Salvant – Dreams And Daggers Written in Music https://writteninmusic.com

Na albums als Woman Child (2013) en het Grammy Award winnende For One To Love brengt de zevenentwintigjarige jazzvocaliste Cécile McLorin Salvant dubbelaar Dreams And Daggers op de markt. Een ambitieus project, zoals het misschien ook hoort voor de vocaliste die Billie Holiday, Sarah Vaughn en Ella Fitzgerald naar de kroon wil steken.

De bijzondere vocaliste maakte al een aantal opgemerkte albums en ook Wynton Marsalis bleek diep onder de indruk van het talent van McLorin Salvant : “you get a singer like this once in a generation or two.”, zo liet hij verstaan. Daar kunnen we ons zeker wel in vinden, want dat McLorin Salvant, kind van een Franse moeder en een Haïtiaanse vader, een stevig potje kan zingen wordt ook op dit nieuwe dubbelalbum duidelijk.

Dreams And Daggers bestaat deels uit livemateriaal opgenomen in de Village Vanguard studio’s samen met Aaron Diehl, Paul Sikivie en Lawrence Leathers. Die opnames vulde McLorin Salvant aan met studiomateriaal. Bovendien kon ze bij het samenstellen van het album beroep doen op Sikivie, die voor de arrangementen tekende en ook composities bijdraagt.

Al snel wordt duidelijk dat ze een specifieke voorliefde heeft voor jazz van klassiekere snit, al kan ze met haar flexibele stem vast veel méér aan dan alleen jazz. Dat was eigenlijk al duidelijk op Woman Child waarin ze bluesnummers als St Louis Gal volledig eigen maakte, net als vaudeville, swing, waltz en ragtime. Kortom: jonge stem, heel erg diepe ziel.

Op het nieuwe album is er weer een wijde zoektocht in repertoire. Deze keer komt ze onder meer terecht bij de immer onderschatte Noel Coward (Mad About The Boy), de grootse Kurt Weill (Somehow I Could Never Believe) en de iconische Irving Berlin (het heerlijk klinkende The Best Thing For You (Would Be Me) en Let’s Face The Music And Dance) en Gershwin (My Man’s Gone Now). Dat verheugt ons, want het illustreert dat ze op zoek is gegaan naar composities die haar stem doen schitteren en waarmee ze zich nogmaals kan bewijzen.

Ondersteund door strijkers – The Catalist Quartet – levert dat uiterst larmoyante passages op zoals More. Al valt misschien vooral de evenwichtige mix op tussen studio opnames en de wat warmere, organische livefeel, zoals onder meer tijdens If A Girl Isn’t Pretty. Zo switcht ze met gemak van opnames met haar trio en die met de strijkers (bv. het korte, fragmentarische Red Instead).

McLorin Salvant is een en al stijl en klasse. Ondersteund door musici die jazz in hun bloed hebben zitten zoals pianist Aaron Diehl, contrabassist Paul Sikivi en Lawrence Leathers, brengt ze een heel divers programma dat ondanks de variatie toch opvallend coherent is. Van kortere passages als Runnin’ Wild tot fraai uitgewerkte tracks als Devil May Care, nergens heb je de indruk dat McLorin Salvant zich vergaloppeert.

De composities klinken fris en vrij, maar zijn vooral een showcase voor het uitzonderlijke vocale talent van McLorin Salvant, die een hedendaagse erfgename blijkt van de grote jazzzangeressen van weleer (o.a. ook Bessie Smith) en met haar wendbare, loepzuivere vocals frequent kippenvel oproept. Ze is een madame van vele muziekjes en vele inspiraties, zo valt ook uit dit dubbelalbum af te leiden. Goed ook dat ze haar werk op twee, erg evenwichtige schijfjes presenteert, vooral ook omwille van de variatie en fijn dat ze net als op eerdere albums een beetje chanson oppikt (het door Josephine Baker gepende Si J’Etais Blanche). Minstens zo aangenaam is de aandacht voor het werk van Langston Hughes (Fascination), die ook Leyla McCalla inspireerde.

Het dubbelalbum is vast de voorbode van nog straffer werk, al loont het vooral de moeite om nu in te pikken vooraleer ze écht een superster wordt.

Tracklisting Dreams And Daggers:

Part 1

  1. And Yet
  2. Devil May Care
  3. Mad About The Boy
  4. Sam Jones’ Blues
  5. More
  6. Never Will I Marry
  7. Somehow I Could Never Believe
  8. If A Girl Isn’t Pretty
  9. Red Instead
  10. Runnin Wild
  11. The Best Thing For You

Part 2

  1. You’re My Thrill
  2. I Didn’t Know What Time It Was
  3. Tell Me What They’re Saying Can’t Be True
  4. Nothing Like You
  5. You’ve Got To Give Me Some
  6. The Worm
  7. My Man’s Gone Now
  8. Let’s Face The Music And Dance
  9. Si J’Etais Blanche
  10. Fascination
  11. Wild Women Don’t Have The Blues
  12. You’re Getting To Be A Habit With Me


  1. And Yet
  2. Devil May Care
  3. Mad About the Boy
  4. Sam Jones' Blues
  5. More
  6. Never Will I Marry
  7. Somehow I Never Could Believe
  8. If a Girl Isn't Pretty
  9. Red Instead
  10. Runnin' Wild
  11. The Best Thing for You (Would Be Me)