×

Artikel

02 december 2014

Bro in town

Geschreven door: Henning Bolte

Hij is bij Written In Music niet voor niets uitvoerig in beeld geweest, de Deense gitarist Jakob Bro. Na zijn verschijnen op het album Garden Of Eden van de Paul Motian Band in 2006 en op het album Dark Eyes in 2009 van Tomasz Stanko’s jong Skandinavisch kwintet heeft het even geduurd voordat zijn naam tot programmeurs hier – in tegenstelling tot België – begon door te dringen. Inmiddels had hij een al een album-trilogie met o.a. Bill Frisell en Lee Konitz opgenomen waarvan het laatste deel, December Song, vorig jaar verscheen. Nu lijkt het wachten voorbij. Bro is op het moment met een nieuw trio op tour langs Nederlandse podia. Het trio bestaat uit zijn trouwe bassist Thomas Morgan en slagwerker Joey Baron, volgens Paradox Podium in Tilburg “misschien wel de muzikaalste drummer die op de aardbol rondloopt.” In ieder geval heeft hij de muzikaalste lach van alle drummers uit het veld.

Het tour-plan:

>> 2 dec Middelburg
>> 3 dec Groningen
>> 4 dec Amsterdam Bimhuis
>> 5 dec Tilburg Paradox
>> 6 dec Rotterdam Lantaren

_MG_5595De ‘Balladeering Saga’ is het verhaal van de album-trilogie: het begon samen met Bill Frisell, Lee Konitz, Ben Street en Paul Motian en de opnamen voor Balladeering, het eerste deel van de trilogie. In september 2011, toen deel 2, Time, in de Avatar Studio in New York werd ogenomen, kon Paul Motian er niet meer bij zijn. Hij stierf een paar weken na de opname-datum. Ook al was Motian fysiek niet meer aanwezig, zijn geest bleef voelbaar en hoorbaar. In de plaats van Ben Street kwam bovendien vanaf deel 2 Thomas Morgan die de trouwste metgezel van Bro zou worden. Voor de afsluiting van de trilogie met December Song voegde zich Craig Taborn bij het gezelschap – ook omdat hij volgens eigen zeggen er gebrand op was eindelijk een keer met Konitz (jaargang 1927) samen te spelen.

jakob bro color edits_2Lee Konitz speelt een bijzondere rol in het geheel, een rol die hem zelf verraste omdat hij in deze context ineens anders ging spelen dan in de meer dan zes decennia daarvoor. Konitz beviel deze nieuwe rol, hij was voor er in hoge mate verheugd over en kon bijna niet wachten voor de volgende speel- en opnamebeurt. In zijn eigen woorden: “I spent my whole life being influenced by Charlie Parker, Lennie Tristano, Lester Young and all the great jazz players and all of a sudden I play whole notes and half notes and chord progressions and I don’t know why. It’s not folk music, it’s not jazz, it’s not pop music, it’s not funk, you know, it’s just balladeering or whatever.”

jakob bro color edits_24De trilogie is ook het verhaal van de samenwerking van twee gitaristen: Jakob Bro en Bill Frisell. Volgens All About Jazz: “Bro’s and Frisell’s wonderfully intertwined guitar-lines undulate like Möbius strips in ever changing shadings. It is amazing how Konitz comes in from time to time, how his sound arises from the gently undulating guitar sounds, how he transcends it and makes the song sing. His now and then brittle sound is an ideal medium here.”

jakob bro color edits_55Roode draad en trouwste metgezel tenslotte is Thomas Morgan. Wederom volgens het Amerikaanse All About Jazz: “Thomas Morgan’s extraordinary bass-playing anchors and raises the whole by very well chosen countering, topping and elongating accents. Brilliantly he focuses on melody and form and keeps the space open by putting in his very own exclamation marks. In certain respect his remarkable new way of playing reverses and redefines the role of the bass. He is the one who has played the longest with Jakob Bro. Both know each other from the bands of Paul Motian. They have developed a highly refined form of mutual understanding which is an important cornerstone of the album’s music.”

Bro is in staat gebleken niet alleen een aantal goede musici bij elkaar te krijgen maar ook iets nieuws eruit te creëren. Of misschien kwamen ze ook tot elkaar omdat er iets nieuws bleek te ontstaan. All About Jazz beschrijft het als volgt: Bro and Co. go on where Carla Bley’s legendary “Utviklingssang”(Social Studies , WATT 1981) once left. In Bley’s piece, and on a larger scale in Bro’s trilogy, deeper properties of Scandinavian song are manifestated and reflected. Bro discovered it by himself and found the confidence not only to stick with the essence but also to let it unfold freely.”

VIDEOkort portrait Jakob Bro

Verder over Bro

Trio Bro/Morgan/Christensen

Duo Bro/Morgan

Bro/Knak (met o.a. Paul Bley, Kenny Wheeler, David Virelles)