Boy Edgarprijs 2014 voor Jeroen van Vliet
Door op 28 juni 2014

Gisteren is tijdens de Jazzdag in Lantarenvenster in Rotterdam de prestigieuze (Buma) Boy Edgarprijs toegekend aan pianist / componist Jeroen van Vliet. Onderdeel van de prijs is een door van Vliet samen te stellen concert op 14 december in het Bimhuis in Amsterdam. Dan zal ook het aan de prijs verbonden geldbedrag van 12.500 euro en een plastiek van Jan Wolkers aan hem overhandigd worden.

Jeroen van Vliet (1965) staat bekend als een van de meest lyrische jazzpianisten van Nederland, een meester van de nuance en subtiliteit. Een musicus en componist die een sterk gevoel voor melodie en harmonie combineert met avontuur en experiment. Hij speelde o.a. samen met Paul van Kemennade (sax), Eric van der Westen (bas) en maakte deel uit van het project Gatecrasch met Eric Vloeimans. Recent heeft hij twee album’s uitgebracht: Wait en OGU, samen metBram Stadhouders (gitaar) en Etienne Nillesen (drums). En met de Afghaans-Duitse zangeres Simin Tander maakte hij het album Where Water Travels Home.

Jeroen van Vliet

Al eerder sleepte Van Vliet de North Sea Jazz Compositieopdracht in de wacht. Hij formeerde de groep Sikeda, een bezetting van cello, contrabas, drums, synthesizers, percussie en veel elektronica. Het album Thin Air dat naar aanleiding hiervan tot stand kwam, werd genomineerd voor een Edison.

De jury van de Buma Boy Edgarprijs beschouwt van Vliet als een improviserend muzikant, hartgrondig en van hoge kwaliteit op elk facet.

In het juryrapport valt onder andere het volgende te lezen:

Van Vliet maakt muziek waarin je je verliest. Hij behoort tot de paar grote dichters van de Nederlandse geïmproviseerde muziek. Een warm persoon die zich nooit laat verleiden om in onnodig gecompliceerde vormen te musiceren, maar altijd trouw is aan de mooie klank. Juist deze klank vormt de inhoud, de dimensie, de diepgang. Hierin is Van Vliet ongenadig geloofwaardig. De uitverkiezing is hierbij ook een ode aan de pure mens die, ondanks zijn non-commerciële wezen, zijn rug recht houdt en zijn zuiver intuïtiekompas blijft volgen, no-matter-what. Dit is een opluchting in een tijd waarin vanuit de politiek muziekkwaliteit moet worden gemeten aan bezoekersaantallen. Zijn bescheidenheid vormt juist zijn kracht.

Jeroen van Vliet is van grote betekenis voor de ontwikkeling van de geïmproviseerde muziek in Nederland en ver daar buiten. Een zeer terechte winnaar!

Foto boven artikel: Rens Horn.