Bijzonder verpletterende muziekavond met Colin Stetson en Mario Batkovic
Door op 21 april 2017

Artiest: Colin Stetson
Loc_venue_prefix: De
Loc_venue: Roma
Loc_city: Antwerpen
Loc_country: België

Met saxofonist Colin Stetson en accordeonist Mario Batkovic presenteerde de Roma een wel erg intrigerende double bill. Dat leverde een bijzonder verpletterende muziekavond op.

Mario Batkovic is een klankenkunstenaar die de grenzen en mogelijkheden van zijn instrument onderzoekt en de meest wonderlijke klanken uit zijn accordeon haalt. Batkovic hield zijn set in De Roma kort, sober en eenvoudig en bracht, gezeten op een stoel, enkele songs uit zijn pracht van een debuut. Door zijn muzikale vrijheid en experiment betoverde hij het publiek gaandeweg meer en meer. Zijn repetitieve, slavische melodielijnen waren soms als dwarrelende motiefjes, al liet hij ook een zware, logger toonregister horen door onder meer zijn accordeon armbreed uit te rekken alvorens met krachtige en melodieuze aanslagen een intensieve dynamiek tot stand te brengen. Een té korte set was ons deel, ook al lokte hij een bis uit, maar het was een zeer aangename kennismaking.

Colin Stetson

En dat was het aan Colin Stetson, de Amerikaanse saxofonist die eerder al hand- en spandiensten leverde aan o.a. Arcade Fire, Bon Iver en Timber Timbre en voor een goed volgelopen Roma volledig solo aantrad. Stetson is een veelgevraagde muzikant die er diverse projecten op nahoudt, zoals o.a. zijn metalband Ex Eye, waarvan later dit jaar ook nog een album verschijnt, zijn samenwerking met vrouwlief Sarah Neufeld en zijn trio met bassist Trevor Dunn en drummer Greg Fox.

Meestersaxofonist Stetson, die maar liefst drie verschillende saxofoons ter beschikking had waaronder een werkelijk vollédig volgroeide bassaxvariant, is een kunstenaar die het soms moet hebben van pure, brutale kracht (In The Clinches). De werkelijk niets ontziende oerkracht waarmee hij met de ogen toe zijn hele hebben en houden in die bassax zwiert is werkelijk ongezien en wordt slechts in toom gehouden door afwisseling met organisch gecreëerde samples en loops.

Hij brengt eerstdaags zijn nieuw album All This I Do For Glory op de markt, met daarop materiaal als het nieuwe Spindrifter, waar je zelfs soms angelieke en sacrale klanken in kon horen. Voor zijn set in De Roma citeerde hij voluit uit dat nieuwe, nog te verschijnen materiaal zoals Between Water & Wind, maar er kwam ook onuitgegeven materiaal en ouder werk als Judges (”een oldie” afkomstig uit New History Warfare Vol. 2, zo liet hij verstaan) aan te pas.

Al van bij het begin had Stetson ons te pakken met een platwalsende overtuigingskracht en een hypnotiserende, vaak droneachtige sound. Die wekte enerzijds verbazing op, anderzijds blies die het publiek losweg omver. Als hij écht voluit ging leek het alsof er ter plekke de aarde in twee scheurde en zag je zelfs een verbaasde medewerker van De Roma twijfelen of de recente renovatiewerken van De Roma (de muren, het dak,..) wel bestand zijn tegen dit soort muzikaal geweld.

Met All This I Do For Glory beoogde de in Montréal geboren Stetson een zekere grandeur, die live met Lures In The Mine piekte. Opmerkelijk want hij stond in De Roma dan wel op zijn eentje, het leek soms alsof er een hele groep hem omringde. Dat heeft te maken met zijn uitzonderlijke technische beheersing (o.a. circular breathing, maar ook de manier waarop hij zijn instrument versterkt met extra microfoons om het mechanische en percussieve van zijn saxofoonspel te benadrukken of recent ook de venting techniek die hij naar verluidt bij Enya (!) ging halen).

Met de juiste ingesteldheid viel vooral de connectie met de dwarse ritmiek van Aphex Twin en Autechre op. En hoorden we daar werkelijk een sample van hoefgetrappel daar in De Roma eigenlijk? Een reeks woeste olifanten op drift ? We hebben er verder het raden naar, maar het klonk echt onaards.

Colin Stetson was een avond lang the loudest sax player on earth. Opvallend was ook die erg open mindset (nogmaals: Enya!). Dat merkte je onder meer in de spontane en losse manier waarop hij zichzelf en zijn muziek naar het publiek toe presenteerde. De Amerikaanse saxofonist bracht een modern, innovatief en experimenteel geluid naar voren dat stoelde op technische beheersing, emotie en vertelkracht. En hij brandt van ambitie, want zo verklapte hij dat er in de loop van volgend jaar alweer een nieuw album zit aan te komen met materiaal dat hier al live gedebuteerd werd.

Kortom: wat een wer-ve-lende passage zagen we hier in De Roma! Stetson bespeelde meesterlijk alle emoties, deed het publiek regelmatig zélf naar lucht happen en liet verstaan dat alle aandacht voor zijn concert meer dan terecht was.