×

Recensie

Jazz

07 februari 2014

Avishai Cohen

Almah

Geschreven door: Dick Hovenga

Uitgebracht door: Parlophone

Almah Avishai Cohen Jazz 4.5 Avishai Cohen – Almah Written in Music https://writteninmusic.com

Met Almah, zijn alweer veertiende album, komt bassist Avishai Cohen, met een persoonlijk album waarbij de grenzen tussen jazz en klassiek briljant vervlochten zijn.

Dat de Israëlische bassist Avishai Cohen zich constant op nieuwe muzikale wegen begeeft heeft hij in zijn rijke oeuvre bewezen. Van zijn New York jaren, in het begin van zijn carrière, en de samenwerkingen met Danilo Perez en Chick Corea, zocht hij op de albums met zijn (al snel) vermaarde trio (met daarin ondermeer meesterdrummer Mark Guiliana) alle grenzen van de jazz op. Het leverde prachtalbums als Colors (2000), Lyla (2003) en Continuo (2006) op.

Met zijn terugkeer naar thuisland Israel, een aantal jaren terug, bracht hij nog meer als voorheen Arabische en oud Joodse muzikale invloeden binnen zijn jazz. Op Almah, waarin hij naast zijn trio met een strijkkwartet en een hobospeler speelt, heeft hij daarin een indrukwekkende en unieke nieuwe vorm gevonden. De muziekstijlen zijn zo perfect in elkaar vervlochten dat er niet van een jazz of juist klassiek album gesproken kan worden. De aan zijn, veel te jong overleden neef, opgedragen, prachtig door strijkers gedragen openingscompositie Overture ‘Noam’, Op 1 gaat moeiteloos over in het meer jazzgetinte Song For My Brother, waarin de strijkers dan weer een dienende rol spelen. Een ander goed voorbeeld van de muzikaal vruchtbare samenwerking is Arab Medley, waarin de strijkers vanuit de rijke oosterse muzikale opening van een dikke jazzgroove worden voorzien en het trio de compositie vervolgens volledig muzikaal omdraait.

Avishai’s geweldige trio (met daarin de briljante Russische pianist Nital Herschkovitz en de Israëlische drummer Ofri Nehemya) is de basis waaruit de composities zich ontplooien. Het adembenemende Shlosre laat perfect horen waarom dit trio zo overrompelend goed is. Zo geniaal en vloeiend spelend en elkaar perfect aanvullend hoor je maar heel weinig trio’s. En hoe prachtig vullen de strijkers de melodielijnen in.

De composities voor Almah zijn een samenstelling van nieuwe composities, oudere Cohen composities opnieuw muzikaal geïnterpreteerd, een oude Israëlische folk melodie naar een jazztrio vorm vertaald en bewerkingen van composities van anderen. Het door Thad Jones geschreven A Child Is Born, de Arab Medley, gebaseerd op 3 door de Libanese zanger Samira Tawfik geschreven melodieën en het door de Israëlische componist Ram Da Oz geschreven en de door Cohen prachtig gezongen albumafsluiter Kumi Venetse Hasadeh zijn daar zeer fraaie voorbeelden van.

Almah, vernoemd naar zijn 14 maanden oude dochter, is Avishai Cohen’s meesterstuk. Een album dat niet alleen een perfecte samensmelting van jazz en klassieke kamermuziek laat horen maar tevens het grote talent van de muzikanten. Door de keuze in composities komt de herkomst van Cohen als geen ander album zo duidelijk naar voren en maakt dit tevens zijn meest persoonlijke album.



  1. Overture 'Noam', Op.1
  2. Song For My Brother
  3. On a Black Horse / Linearity
  4. A Child is Born
  5. Arab Medley
  6. Southern Lullaby
  7. Hayo Hayta
  8. Shlosre
  9. Kefel
  10. Kumi Venetse Hasadeh