100 jaar jazz: Belgische jazz on the move..
Door op 09 november 2017

Genre: Jazz

De Belgische jazz is al enige tijd volop aan het bloeien dat het geen naam heeft. Met festivals als Brand, Storm en A New Wave of Belgian Jazz wordt het genre ook volop gevierd.

Recent was er in het Amsterdamse Bimhuis een heus jazzfestijn om vingers en duimen af te likken. De crème van de Belgische jazzscene tekende er present, met voortrekkers als Schntzl, Brzzvll en niet in het minst De Beren Gieren die telkens weer het allerbeste van zichzelf gaven. Dit illustreert erg goed dat het geluid van deze jonge jazzgroepen ook internationaal weerklinkt.

In dat verband zijn er ook een aantal festivals in België waar die groepen samen met internationalere namen geprogrammeerd staan. Zo is er respectievelijk het Brand festival, staan we aan de vooravond van het Storm festival en iets later wordt ook nog in de de AB, een van de beste concertzalen ter wereld, een jazzfestijn van jewelste gehouden. Kortom: alle redenen om even vooruit te blikken op die festivals.

Allereerst is er het Brand Festival dat doorgaat in het Mechelse KC NONA van 9 tot 11 november. Centrale gast daar is eufoniumspeler Niels Van Heertum. Hij opent het festival met een solo optreden in de Sint Romboutskathedraal en dat is meteen al een van dé blikvangers van het festival. Neem er gerust zijn solo album JK’s Kamer bij. Van Heertum nodigde goed volk uit, zoals onder meer Ifa Y Xango (met percussionist Eric Thielemans, die we ook kennen van zijn solowerk (Sprang) en zijn bijdragen aan bands als Tape Cuts Tape) en Vvolk, een van de vele fraaie projecten van het Granvat platform. Treden verder aan: het jonge gezelschap Steiger, dat al van bij debuutep hoge ogen scoorde en hun nieuwe album zit hier nog steeds in high rotation. En Octurn.

Naast een focus op Belgische jazz- en improvisatie is er ook een internationale vertegenwoordiging met onder meer de Finse trompettist Verneri Pohjola die Pekka (een ode aan zijn vader) speelt. Ook om naar uit te kijken is het optreden van Angles (met Martin Küchen) en het Christian Wallumrod Ensemble. En dan zouden we haast Ragini Trio vergeten zijn, met bijdragen van pianist Bojan Z en de Indische vocaliste Sawani Mudgal. Bovendien valt er ook te genieten van een excellent randprogramma met onder meer de première van Juul’s Ears, een veelbelovende documentaire over Juul Anthonissen.

Iets later is er het Storm festival in Oostende (10-12 november), waar er een inhoudelijke overlap is met het Brand festival. Maar laat dat zeker de pret niet drukken. In de Grote Post gaat het even goed om een mix van jonge jazznamen en een aardige portie internationaal jazzgeweld. Zo bijvoorbeeld wordt er geopend met het jonge, veelbelovende duo Schntzl, die als we het goed voorhebben stilaan aan een opvolger voor het bijzonder fraaie debuut werken.

Daarnaast is het op de eerste dag ook uitkijken naar tenorsaxofonist Shabaka Hutchings, die we op Gent Jazz een fabuleus concert ten beste zagen geven en in Oostende met zijn Ancestors en het Wisdom Of Elders album ongetwijfeld wéér gewoon de sterren van de Oostendse hemel zal spelen. Shabakamasi, weet u wel. Altijd feest, altijd prijs. En dan is er nog een internationalere klepper zoals trompettist Christan Scott Atunde Adjuah, die met The Centennial Trilogy een van dé grote jazzprojecten van het jaar op zijn conto mag schrijven.

Op dag twee is het vooral uitkijken naar het concert van Jon Balke, die op prachtlabel ECM talloze albums uitbracht en hier het Siwan project zal hernemen ; een weergaloze ontmoeting tussen Oost en West, op het scharnierpunt tussen jazz en klassiek. Minstens zo aanbevelenswaardig zijn het optreden van Octurn met inbreng van Magic Malik en Flat Earth Society die er wellicht op zeer feestelijke wijze het nagelnieuwe Boggamasta komen voorstellen.

Op de laatste festivaldag is er aandacht voor jong talent met onder meer Steiger en Veder, het nagelnieuwe project van Niels Van Heertum. En dan is er Ragini Trio met Bojan Z & Sawal Mudgani, alvorens af te ronden met trompettist Ambrose Akinmusire, die recent een tweedelige, in de befaamde Village Vanguard opgenomen liveregistratie uitbracht. Die zet misschien wel dé kroon op een wellicht héél bijzonder jazzfestival.

Fijn om weten ook dat de presentatie in handen is van Lies Steppe en dat Dick Alaise voor en na in de weer zal zijn met jazzy vinylplaatjes.

En dan is er natuurlijk ook nog het boeiende jazzfestijn A New Wave of Belgian Jazz (13-19 december) in de Ancienne Belgique, waar 100 jaar jazz volop gevierd wordt met een mini-festival met focus op de Belgische jazz. Dat is meteen ook waar het allemaal om draait: een weelderige staalkaart die de temperatuur opneemt van een uiterst diverse en ontzéttend boeiende en levendige jazzscene.

Op het programma een mix met aandacht voor zowel artiesten als muzieklabels (Rat Records, WERF,..). Zo is het erg aangenaam om op te merken dat naast een aantal household names (o.a. TaxiWars, Mélanie De Biasio er ook aandacht is voor muziekprojecten die net iets meer vrijelijk inzetten op experiment, zoals onder meer EOP/Aan, Beraadgeslagen, Compro Oro, de ongrijpbaarheid van Antione Urbex Pierre de dwarse muziekjes van Duo A L’Encre of The Mechanics. Kortom : een uniek en divers festival waarop de Belgische jazz in al haar veelzijdige dimensies ten volle gevierd wordt.