×

Recensie

Electronic

09 maart 2019

Vök

In The Dark

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Nettwerk

In The Dark Vök Electronic 3.5 Vök – In The Dark Written in Music https://writteninmusic.com

De IJslandse muziekscene is erg levendig, en een stuk warmer dan het land doet vermoeden. Het uit Reykjavik afkomstige Vök gaat alweer een aantal jaren mee, en ontwikkelt zich vanuit de sfeervolle Tension triphop EP tot de dansbare electro sound van hun nieuwe In The Dark album. De saxofoon van Andri Már is minder centraal aanwezig, wel eist zangeres Margrét Rán nog steeds haar prominente rol op. Het is allemaal veel frisser, wereldser zelfs. Voor de humane ademende beats is percussionist Einar Hrafn eindverantwoordelijk.

Ondanks de albumtitel is In The Dark alles behalve een zware plaat. Elk verdriet is op termijn tot iets moois als geluk buigbaar. Het is een echte clubplaat, waar de duisternis synoniem voor het bruisende nachtleven staat. Ontwakende zonnestralen brengen feestgangers in volle euforie naar buiten met op de achtergrond Night & Day klankenspel. Misschien is het typisch iets Westers om de duisternis als zwaars te beschouwen. Hier bezingen ze dat donkere met net zo’n luchtigheid als de adorerende zon. Vanwege de dromerige Vök oorsprong krijg je een aangename stampende discosound met meer trippende effecten benadering. Niet zozeer psychedelisch en druggy, maar juist zeer helder, scherp en verfrissend. Dat hier de zangeres haar hoofdrol opeist is een spontane logische reactie. Sterker nog, als Vök de elektronische invulling elimineert, dan nog staat er een prima popbasis, welke zich klakkeloos met andere instrumenten kan meten.

Met het zwaardere Round Two duiken ze de diepte in. Juist die afwisseling maakt het een stuk sterker en serieuzer. Margrét Rán biedt vocaal aardig wat afwisseling, en dat laat ze hier dan ook absoluut horen. Spend The Love leunt voornamelijk op haar sensuele uithalen, Fantasia krijgt mede dankzij haar kwaliteiten een meer jazzy aanpak. Dit nieuwe Vök geluid zweeft ergens tussen dreampop en deephouse in. De kracht zit hem in het niet krampachtig aan een geaccepteerde sound vasthouden, maar daarin de breedte op te zoeken. Fragmentarisch grijpen ze hier naar andere tijden terug. Autopilot waagt zich aan de hitgevoelige jaren tachtig New Wave. In overschaduwende keyboardeffecten sluiten ze het muzikale landschap af. Andere duidelijke grenzen overschrijden ze succesvol in het met fusion en rockgitaar flirtende Out Of The Dark. Ironisch gezien staat dit parallel tot het titelstuk In The Dark, waar juist een speelse onverschilligheid centraal staat.



  1. In The Dark
  2. Autopilot
  3. Night & Day
  4. Scarcity
  5. Spend The Love
  6. Round Two
  7. No Direction
  8. Erase You
  9. Rooftop Views
  10. Fantasia
  11. Out Of The Dark