×

Recensie

Electronic

20 februari 2015

Sherwood & Pinch

Late Night Endless

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: On U Sound/Tectonic

Late Night Endless Sherwood & Pinch Electronic 3.5 Sherwood & Pinch – Late Night Endless Written in Music https://writteninmusic.com

De samenwerking tussen Adrian Sherwood en Rob Ellis AKA Pinch is een erg logische. Sherwood is sinds eind jaren 70 een toonaangevend producer en –ritme-koning binnen de dub- en reggaemuziek.  Zijn samenwerkingen met onder andere Mark Stewart (The Pop Group) en reggea-legende Lee “Scratch” Perry zorgden voor bijzondere beats en een zeer invloedrijk geluid. Daartegenover staat de jongeling Ellis, die als vernieuwer van het dubstepgenre kan worden gezien. Aan het genre voegt hij techno en ambient toe, maar combineert het tegelijkertijd met de reggae en dancehall waarmee Sherwood zo bekend is geworden. Zijn vorm van dubstep staat ver weg van de nu zo gekenmerkte drops en wobbles, die door de meer commerciële zo veelvuldig gebruikt worden. In plaats daarvan klinken trage, donkere bassen. Een samenwerking die in theorie dus kan worden beschouwd als “a match made in heaven”, een versmelting van geesten waarbij jong en oud elkaar beïnvloeden.

Je hoort duidelijk dat er moeite is gedaan voor het eindresultaat. Het moderne geluid van Pinch past moeiteloos bij de wat oudere invloeden van Sherwood. Zo goed, dat je vaak niet weet waar de muziek van Pinch ophoudt en de invloed van Sherwood begint. Het is een mooi geheel, waarbij vooral de kristalheldere, donkere en zeer diepe productie opvalt. Elk detail is in de puntjes verzorgd; harde bassen, nachtelijke sfeerschetsen, vocale samples, reggae en dancehall.  De uitwerking van het geluid en -sfeer zijn perfect, maar je mag dan ook niets anders verwachten van deze twee producers.

Maar misschien mogen we wel ietsje meer verwachten. Vooral de eerste helft van het album staat vol steriele, kale tracks die getuigen van minder creativiteit. Natuurlijk, het is heerlijk achterover leunen op de spijkerharde en lome beats,  maar ze geven niet de indruk dat hier twee meesterproducers aan het werk zijn. Het klinkt alsof Ellis en Sherwood te ontspannen te werk zijn gegaan. Zonder enige moeite worden deze tracks aan de luisteraar gepresenteerd. Dat is misschien ook het probleem met deze samenwerking, want doordat de twee elkaar blindelings aanvoelen klinkt de uitwerking soms voorspelbaar. Dat het anders kan laten de heren namelijk ook horen; Het in Afrikaanse dialect Yorba gezongen Stand Strong klinkt bewerend en sexy. De door Bernard Fowler gezongen afsluiter is vervolgens de perfecte samensmelting van oude reggae en moderne dubstep, waardoor het resultaat heel fris klinkt.

Hoe je het ook wend of keert, de verwachtingen van dit project waren hoe dan ook te hoog. Je verwacht dat het duo een album maakt dat uitdaagt, vernieuwd en eigenlijk alle albums binnen het genre teniet doet. Dat het vervolgens niet gebeurd is jammer, maar misschien wel logisch. Het project was voor het duo namelijk gewoon een leuk tussendoortje en zo klinkt het ook. Dat de kwaliteit vervolgens alsnog vrij hoog ligt is mooi mee genomen. Met een beetje spanning en uitdaging had er echter meer in gezeten.



  1. Shadowrun
  2. Music Killer Dub
  3. Gimme Some More (Tight Like That)
  4. Bucketman
  5. Wild Birds
  6. Stand Strong
  7. Precinct Of Sound
  8. Different Eyes
  9. Africa 138
  10. Run Them Away
  11. Heat Rising