Sarah Davachi – Gave In Rest
Door op 28 december 2018

Artiest: Sarah Davachi
Album_title: Gave In Rest
Genre: Electronic
Release_date: 09/14/2018
Label: Ba Da Bing
Rating: Drieënhalve ster (3.5)
Soundsid: 3828480
Gave In Rest Sarah Davachi
3.5
3.5

De uit Calgary, Canada afkomstige filosoof Sarah Davachi, is erg productief. Voor haar kost het weinig moeite om meer albums in een jaar uit te brengen; na Let Night Come on Bells End the Day volgt een klein half jaar later in september Gave in Rest. De hoes doet wat denken aan het 4AD werk, en ook de sfeervolle invulling zou daar prima passen, hier is gekozen voor het kleinere Ba Da Bing label. In het verleden werkte ze onder andere al samen met componisten Ariel Kalma en Arnold Dreyblatt en synthesizer pionier Don Buchla, maar tevens met de stevigere industrial minded artiesten Alessandro Cortini; bekend om zijn rol in Nine Inch Nails en Oren Ambarchi, die zijn bijdrage leverde op Black One van zwaargewicht Sunn O))). Gave In Rest is een vrij rustige, maar wel duistere instrumentale plaat geworden.

De zee van geluid, Auster genaamd, neemt je mee naar ongekende dieptes. Het resultaat is een collage van korte stukken klanken, waar telkens een pauze tussen valt. De afremming die hier uit volgt maakt het lastiger om er naar te luisteren. Een moeilijk te bevatten start. Of dit het geluid van het militaire vliegtuig is zou goed mogelijk kunnen zijn, geen prettig geheel om aan te horen. Vooral leuk voor de spotters onder ons. Het rustgevende Third Hour streelt wel het gehoor, deze drone doet traditioneel aan, en nodigt uit tot zelfbewustwording als in een aangename meditatie. Ambient, maar dan zowat folky, alsof hier een bezoek aan de Schotse Hooglanden wordt gebracht. Dat dromerige vormt tevens de basis van Evensong, al zet zich hier een trieste ondertoon in. Het verlangen van Third Hour zet zich om in het besef vast te zitten in het eeuwige, en daardoor beangstigend dit Evensong meer. Treurend engelachtig gezang weerkaatst tegen geluidsmuren, gevangen in het voortdurende moment.

Matins pijnigt en steekt met de hoge tonen, om vervolgens na het ruisende gezoem zich te ontwikkelen tot een sfeervolle soundscape. Hoe dicht schoonheid en afschuw bij elkaar kunnen komen. Het contrast leidt uiteindelijk tot een geslaagd tegendraads geheel, al is de weg daar naar toe zeker niet de eenvoudigste. Gloaming heeft wat weg van luidende klokken die je uitnodigen om de kerkdienst van een uitvaart bij te wonen. Gastvrij, maar de toon doet wat ongemakkelijk aan; een gedwongen volgen. Een eindeloze orgelachtige uitademing tot de volledige wegsterfing. De opbouw van Gilded begint weer vanuit het niets, en blijft daar ook hangen. Zwevende muziek die uitnodigt tot het vangen en vast leggen van momenten. Al lijkt het alsof het als röntgenstralen overal dwars doorheen gaat. Waking heeft dat pastorale in de zuigende orgel. Hierdoor past het beter na Gloaming, de soundtrack voor bij de miskraam van een kleine onafhankelijke ongeboren film.

Gave In Rest is geen toegankelijke plaat. Wel lukt het Sarah Davachi om de aandacht volledig op te eisen, dan weer op een positieve manier, maar net zo vaak met het tegenover gestelde effect. Breekbaar, maar ook woest gebroken. Muziek die dwingt tot nadenken, dat zal de filosofische gedachte hierachter wel zijn geweest.

Tracklisting Gave In Rest:

  1. Auster
  2. Third Hour
  3. Evensong
  4. Matins
  5. Gloaming
  6. Gilded
  7. Walking

Written in Music Nieuwsbrief