×

Recensie

Electronic

10 oktober 2017

NHK YX KOYXEN

Exit Entrance

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: DFA

Exit Entrance NHK YX KOYXEN Electronic 3.5 NHK YX KOYXEN – Exit Entrance Written in Music https://writteninmusic.com

De Japanse electronic producer Kouhei Matsunaga is al actief sinds 1997, vaak gespot met een goedkoop papieren 3d brilletje in zijn live optredens. Of dat al niet eigenzinnig genoeg is verzint hij steeds subtiele variaties op zijn ‘NHK’ alias en wisselt zodoende ook vrij makkelijk van stijl: 90’s UK rave, ambient, noise, industrial en techno. Niets is te gek en hij lijkt het allemaal met het grootste gemak te beheersen. Kenmerkend voor zijn stijl is wel dat het vaak industrieel en “kapot” klinkt. Zo kwam hij in 2016 met Doom Steppy Reverb, zijn versie van broken techno en downtempo dubmuziek. Conceptueel worden zijn projecten vaak voorzien van rauw artwork en abstracte titels.

Exit Entrance luidt zijn komst op het DFA label in. Zijn alias mag dan tegenover vorig jaar niet veranderd zijn, het geluid en concept eromheen zijn dat wel; weg is het slordige cover art,de abstracte tracktitels en het industrieel knarsende geluid.  Opeens is alles strak, duidelijk en helder, met tracks die nu plots bestaan uit woorden in plaats van abstracte kreten. Concrete emoties en melodieën worden opgezocht.  Wat overigens niet betekend dat zijn muziek minder complex is geworden. De stijlwisseling laat zich het best vergelijken met heldere, nerveuze IDM. Denk hierbij aan de meer warme en lieve kant van Aphex Twin, zaoals gelijk te horen in de prachtige opener Meeting. Het heldere karakter doet soms denken aan 80’s film soundtracks, terwijl het gebruik van herhaling als wapen een krautrock-sfeer meegeeft. Toch klinkt het geheel strak en modern. Nog even wordt er geknipoogd naar de downtempo het kapotte geluid van Doom Steppy Reverb in Dignity,alsof hij wil aangeven dat hij zijn rare steken nog niet verleerd is. Meer en meer slaat het album op de latere tracks vervolgens om naar techno met een dromerig maar climaxend randje.  Juist deze tracks voelen minder onderscheidend en klinken niet zo fris als voorheen. Toch komt de kwaliteit er nog luid en duidelijk doorheen. Helaas eindigt het album met een domper, aangezien afsluiter Dented te hard, eentonig en op een langdradige manier door beukt.

 

Matsunaga kan zeggen dat hij weer een nieuwe stijl heeft “gehad”.  Ook deze lieve IDM sfeer beheerst hij tot in de puntjes. Enkel de terugkeer naar techno op het zelfde album voelt wat misplaatst en doet enigszins afbreuk aan de goed opgebouwde sfeer. Toch stoort het nergens, op de afsluiter na die helaas wel een erg groot gedeelte van de speelduur in beslag neemt. Helaas een half punt aftrek hiervoor. Maar het album klinkt als totaal fris en eigenzinnig genoeg om te kunnen spreken van een boeiend luistertrip.



  1. Meeting
  2. Finding
  3. Intention
  4. Dignity
  5. Notice
  6. Mutually
  7. Outset
  8. Dented