×

Recensie

Electronic

31 januari 2017

Møster!

When You Cut Into The Present

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Hubro

When You Cut Into The Present Møster! Electronic 3.5 Møster! – When You Cut Into The Present Written in Music https://writteninmusic.com

Op hun derde album neemt Møster! alweer een grote stap. Dit kwartet, geleid door de Noor Kjetil Møster op saxofoon en percussie, nam het nieuwe album op tijdens een tournee met de Noors-Amerikaanse band Young Mothers. De tomeloze energie die ze op voorganger Inner Earth lieten horen, is nog steeds gebleven, al klinken ze nu directer en meer straight-in-the-face. Møster zelf werkt samen met de meest uiteenlopende namen in de muziekbusiness (o.a. Royksopp, Robyn, Datarock, King Midas). Hij bracht recent een album uit nog met het Hongaarse trio Ju en zag in tussentijd ook mogelijkheden om met de uit Chicago afkomstige muzikanten Jeff Parker en John Herndon (Tortoise) en Joshua Abrahams (Town & Country) een concertreeks samen te stellen.

Al blijft Kjetils’ muzikaal hart vooral bij Møster! kloppen, want net daar kan hij al zijn invloeden, stijlen en genres gaande van jazz, improv, electroakoestische noise, rock, hiphop, pop, .. in kwijt. Samen met gitarist Hans Magnus Ryan, bassist Nikolai Haengsle Eilertsen en drummer Kenneth Kapstad – een relatief traditionele bezetting, maakt zijn saxofoon op dit in Trondheim opgenomen album het verschil.

Dat maakt de net geen tien minuten durende opener Nebula And Red Giant van meet af aan duidelijk. Die laat eerst ijl gitaarwerk horen, vooraleer ook harde baslijnen en subtiele drumroffels hun zegje doen. Na deze korte aftasting gaat de band er volledig voor, waardoor de heerlijk heldere saxofonist Møster zalig rond kan toeteren terwijl het kwartet samen jazz, fusion, krautrock en zelfs progressieve(re) rock met elkaar mengt. Opmerkelijk is de bijzondere aandacht voor percussie, waar alle groepsleden aan bijdragen. En daar waar je denkt dat de zotternij gedaan is, schakelt de band (met o.a. leden van het erg gewaardeerde Motorpsycho en Monolithic) net nog een niveau hoger.

Nee, When You Cut Into The Present is alwéér geen plaatje voor luie zetelmomenten, maar maakt de al talloze malen dood verklaarde jazzrocksound eindelijk terug interessant. En net dat is best een verwezenlijking.

Bandha – alweer goed voor een dik negen minuten aanhoudend improvbommetje – klinkt eerst nog à la Morphine lui en laid back, maar al gauw blijkt dat de funky groove vooral een middel is voor de muzikanten om wat te gaan freewheelen. Gaandeweg voelen zij zich bereid om zich helemaal in hun instrumenten op te gaan en krijgen we een rauw, vuil, donker funkgeluid waarin het heerlijk verdwalen is.

Met die twee tracks heb je dan al bijna de helft van het album achter de rug. Op The Future Leaks Out hoor je eerst nog iets dat als een clubby en uiterst minimale technobeat klinkt, hetgeen erg goed illustreert dat dit kwartet werkelijk geen uitdaging te ver gezocht is. Het fundament is een diepe, psychedelische groove, waarop onder meer het gitaargeweld aanleiding geeft tot een trippy, totaal geflipte full band improvisatie waarvoor nu eenmaal geen woorden bestaan. Tenzij misschien die van cultheld William Burroughs : “When you cut into the present the future leaks out.” Zonder meer een hoogtepunt.

En dan heb je nog het o zo mooie Journey – een moment van rust zowaar tussen al het sonische geweld – en de korte, wat losser uit de pols gespeelde jam Soundhouse Rumble tegoed. Møster ! vs. muziekindustrie: 5-0. Totaal knock out.



  1. Nebula and Red Giant
  2. Bandha
  3. The Future Leaks Out
  4. Journey
  5. Soundhouse Rumble