×

Recensie

Electronic

30 juli 2018

Miss Red

K.O.

Geschreven door: Frank Gesink

Uitgebracht door: Pressure / Warp

K.O. Miss Red Electronic 4 Miss Red – K.O. Written in Music https://writteninmusic.com

Opeens ging het hard met de carrière van de oorspronkelijk  Israëlische Sharon Stern AKA Miss Red, toen ze bij een optreden van Kevin Martin AKA The Bug in Israel spontaan de microfoon pakte en begon te rappen en zingen. Het gevolg was dat ze mee op tour mocht en een track meedeed op zijn Angels & Devils album. Wat volgde was de Murder mixtape, waaraan, naast Martin, ook producers als Andy Stott en Mumdance meewerkten.  Een beginnetje…

Nu is ze woonachtig in Berlijn, evenals Martin. Een goed moment dus om haar debuutalbum K.O. op te nemen, waar ze de kans pakt haar stijl nog meer uit te kristalliseren en haar eigen draai geeft aan de steeds vaker te uitgekauwde formules van reggae, dancehall en dub. Als ze een razende schiet ze uit de startblokken met authentiek klinkend Jamaicaans patois. Lekker dansbaar en ritmisch met een refrein dat al niet snel uit je hoofd zal verdwijnen, “Shock it Out, Shock it Out “: heerlijk. Heel wat serieuzer wordt het in het dromerig gezongen en donker klinkende War, waar de titel voor zich spreekt. Helemaal als je weet dat Stern vroeger zelf in het leger heeft gezeten en er niet bepaald positieve gevoelens aan over heeft gehouden.  De duistere toon gaat nog even verder met Memorial Day, waar ze, gesteund door samples van geweren en zware dub-bassen, de (on)zin van deze herdenkingsdag in Israel bespreekt. Deze thematiek en donkere sfeer wordt dan ook nog eens gekoppeld aan steeds  terugkomende sirenegeluiden. Zo zijn er twee sferen op dit album te bespeuren, enerzijds aanstekelijk en dansbaar, maar anderzijds soms toch ook heel dreigend en gevaarlijk.

Dat Kevin Martin wel iets kan met dreigend en gevaarlijk mag inmiddels bekend zijn van The Bug, Techno Animal en nog veel meer projecten en bijdrages. Zijn duidelijke handtekening binnen voornamelijk  industrial, (gitaar)noise, ambient en dub is al jaren uit duizenden herkenbaar. Miss Red ondersteunt hij vooral met kale, maar knalharde beats in de coupletten. Zo overheerst zijn rol niet snel en blijft haar stem het meest belangrijk. Vooral in de refreinen pakt Martin uit met noise, verdraaide synths, donkere ambient en zwaardere bassen, zodat een feestje van gelaagde “herrie” ontstaat. Juist zijn rol op K.O. zorgt ervoor dat zelfs de meest toegankelijke tracks op dit album nog iets donkers en/of gevaarlijks uitstralen. Het valt bijvoorbeeld goed te horen op Stay, waar Stern met een soepele flow en een zeer catchy refrein aan komt zetten, maar Martin er metaal-achtige beats en een dikke laag noise overheen gooit.

Stiekem klinkt dit album heel vertrouwd en een tikkeltje voorspelbaar. Dit is puur te wijten aan Stern haar authentieke dancehall stem en vibe. Waar Martin zijn muzikale invulling soms subtiel is en een andere keer er als een bulldozer overheen knalt. Het is zijn stempel, die we inmiddels ook door en door kennen. Toch, samen ontstaat er iets fris dat tegen genreconventies aanschopt en er soms compleet korte metten mee maakt. Lekker hoor!



  1. Shock Out
  2. One Shot Killer
  3. Money Machine
  4. Alarm
  5. War
  6. Come Again
  7. Big
  8. Clouds
  9. Dust
  10. Dagga
  11. Slay
  12. Memorial Day
  13. K.O.