×

Recensie

Electronic

20 mei 2016

James Blake

The Colour in Anything

Geschreven door: Edgar Kruize

Uitgebracht door: Universal

The Colour in Anything James Blake Electronic 4 James Blake – The Colour In Anything Written in Music https://writteninmusic.com

Je kan er van vinden wat je wil, maar het voordeel van het internet is dat een artiest gewoon albums op de markt kan gooien zodra deze af zijn. Prince deed het. Kanye West, Drake, Radiohead ook nog heel recent en Beyoncé natuurlijk. Misschien wel geïnspireerd door laatstgenoemde (hij werkt mee aan haar Lemonade) hopt ook James Blake mee in de hype. Opeens was daar vorige week diens derde album The Colour In Anything.

Net als genoemde artiesten, heeft Blake zich er ook niet met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Met een dikke 75 minuten en 17 tracks is The Colour In Anything verreweg zijn langste album, maar het is ook een intrigerende luistertrip die weldoordacht is en waar de ijzingwekkende treurnis die op zijn eerdere werk domineerde enige vorm van berusting heeft meegekregen. Gebleven zijn de elektronica en goed geplaatste samples die een spannend geluidsbed neerleggen, klinkend alsof Blake in een kil vacuüm musiceert. Maar ditmaal heeft hij een dekentje meegenomen.

Het knappe aan het werk van Blake is dat je het puur op de sfeer die het oproept minimalistisch zou willen noemen. Zet echter eens een koptelefoon op en je hoort zo veel subtiele laagjes dat je er in kan verdwalen. Er gebeurt op de achtergrond meer dan op menig traditioneel album. Blake creëert leegte door het vol te stoppen, al dan niet met behulp van mensen als Frank Ocean, Bon Iver (die een behoorlijk soortgelijke stem heeft) en producer Rick Rubin. En dat doet Blake enorm knap. Een nummer als Love Me Whatever Way is daar een goed voorbeeld van. Je zou een microscoop in je oren willen hebben om te ontrafelen wat er allemaal ruist en zucht op de achtergrond en net als je daarin doordraaft beleeft het nummer zijn apotheose en geeft Blake je een stomp in je maag.

Dat nummer is ook meteen een onbetwist hoogtepunt, niet alleen op het album, maar in Blakes oeuvre tot nu toe. Dat geldt ook voor afsluiter Meet You in The Maze. Hierop is elke vorm van instrumentarium volledig weggelaten en zijn het diverse (soms met vocoder bewerkte) stemlagen die parallel aan elkaar voor een ijzingwekkend geheel vormen. Daarbij moet overigens een eervolle vermelding voor de zeer fraaie albumcover van illustrator Quentin Blake (geen familie, voor zover duidelijk) worden gemaakt. Die vangt het geluid op prachtige wijze in beeld en accentueert het albumkarakter alleen maar meer. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat na een week luisteren het album zich nog steeds aan het openbaren is. Dit is er zeker niet eentje die zich makkelijk laat vangen en het is ook tamelijk zwaar luistervoer om het in één keer tot je te nemen. Dat is in deze vluchtige wereld waar alles maar ‘instant’ moet zijn een dappere zet.

James Blake – The Colour In Anything

  1. Radio Silence
  2. Points
  3. Love Me in Whatever Way
  4. Timeless
  5. F.O.R.E.V.E.R.
  6. Put That Away and Talk to Me
  7. I Hope My Life
  8. Waves Know Shores
  9. My Willing Heart
  10. Choose Me
  11. I Need a Forest Fire (w/ Bon Iver)
  12. Noise Above Our Heads
  13. The Colour in Anything
  14. Two Men Down
  15. Modern Soul
  16. Always
  17. Meet You in the Maze


  1. Radio Silence
  2. Points
  3. Love Me In Whatever Way
  4. Timeless
  5. f.o.r.e.v.e.r.
  6. Put That Away And Talk To Me
  7. I Hope My Life (1-800 Mix)
  8. Waves Know Shores
  9. My Willing Heart
  10. Choose Me
  11. I Need A Forest Fire
  12. Noise Above Our Heads
  13. The Colour In Anything
  14. Two Men Down
  15. Modern Soul
  16. Always
  17. Meet You In The Maze