×

Recensie

Electronic

18 februari 2018

Iam{X}

Alive In New Light

Geschreven door: Philippe De Cleen

Uitgebracht door: Caroline

Alive In New Light Iam{X} Electronic 3 Iam{X} – Alive In New Light Written in Music https://writteninmusic.com

Iam{X} stelt met trots het nieuwe Alive In New Light voor. Dit is het album van de wederopstanding. Chris Corner, die zich in het verleden in de kijker speelde met de door hem opgerichtte triphopband Sneaker Pimps, bevrijdde zich van allerhande problemen en demonen die haar al jaar en dag achtervolgden en brengt hier een rijke sound die tegelijkertijd slaat en zalft. Achter de fikse dosis theatraliteit schuilt echter een artistiek statement.

Het nieuwe Iam{X} album is de opvolger van het volledig instrumentale Unfall. Corner kreeg voor dit album wat hulp van Janine Gezang en van goede vriendin/superfan/gelijkgestemde ziel Kat Von D, die op een viertal nummers ook vocalen bijdraagt. Qua sound zit je meteen al diep in synthpop/rock die aangelengd wordt met industrial-invloeden en een batterij knisperende elektronica. Zoals de albumtitel duidelijk maakt, krabbelt Corner hier overeind na een lange, moeilijke periode met onder meer depressies, uitzichtloosheid en insomnia. Die periode schrijft Corner hier van zich af, onder meer in songs als Mile Deep Hollow (die te horen was via de televisiereeks How To Get Away With Murder), Break The Chain en de titeltrack Alive In New Light (“and I raised myself out of the ashes”) waarvan de titels alleen al zo enorm veelzeggend zijn.

Iam{X} is dan ook een uitlaatklep voor Corner, een van de vele manieren om uitdrukking te geven aan een complexe, meerlagige persoonlijkheid. Toch voelt dit nieuwe album vooral aan als een chaotisch, wild opgejaagd en dansbaar geheel. Dat merk je ook aan een licht erotiserende titel als Body Politics, die aangeeft dat het lichaam een van de vele aspecten is van de transformatie die Corner hier wilt beklemtonen (“your body is the answer/your mind is in chains”). Nu, Alive In New Light blijft weliswaar erg donker en duister qua toonzetting, met soms onheilspellende en claustrofobische passages die een zekere cinematografische grandeur (Stalker,..) tentoonspreiden.

In negen tracks beschrijft Corner een enorm rijk geheel aan thema’s en gevoelens (“I have learned compassion”, zo besluit hij de titeltrack). De elektronica hoor je gelijk al bij de ekstatische, manische opener Stardust. Ook verderop hoor je volop echo’s van bands als Depeche Mode (check de poppy elektropuls van Break The Chain maar) en Nine Inch Nails waarachter eveneens wat getormenteerde zielen schuilen. Ondanks de sterke aanwezigheid van elektronica is het vooral de stem van Corner die eruitspringt. Soms heeft die een aantrekkelijk en verleidelijk kantje, soms is die ronduit van zich af bijtend (zoals tijdens het wat naar Björk neigende Exit).

Het meest pakkende moment is de pianoballad The Power And The Glory waarin hij het onder meer heeft over een “divided self”. Er is het besef dat het niet goed gaat (“It’s a mess in here / I’ve been drinking myself blind again”) en de luide roep om heling: “Cause it’s all just surface / why can’t you and I just let go and take all the risks?”. Daarmee begraaft Corner het verleden en lijkt hij hoop op een betere toekomst te uiten.

Negen compacte songs, goed voor veertig minuten muziek. Alive In New Light is zeker geen slecht album, maar laat ons achter met dubbele gevoelens: enerzijds is er die zeggingskracht van een sterke, krachtige persoonlijkheid die volledig open kaart speelt, anderzijds blijft Corner naar ons subjectief aanvoelen net iets teveel in eenzelfde sound en format hangen.



  1. Stardust
  2. Alive In New Light
  3. Break The Chain
  4. Body Politics
  5. Exit
  6. Stalker
  7. Big Man
  8. Mile Deep Hollow
  9. The Power And The Glory